از مهم‌ترین نتایج به‌دست آمده از تلاش اعضای مافیای پی پال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یوتیوب: یوتیوب که توسط استیو چن، چاد هرلی و جاوید کریم، همه کارمندان اولیه پی‌پال، ایجاد شد، پلتفرم معروف اشتراک‌گذاری ویدئو است.
  • تسلا: شرکتی که توسط ایلان ماسک تأسیس شد. این شرکت به ساخت خودروهای برقی و انرژی پاک مشهور است و به دلیل تولید خودروهای الکتریکی، محصولات انرژی خورشیدی و راه‌حل‌های ذخیره انرژی شهرت دارد.
  • اسپیس‌ایکس: شرکت دیگری که توسط ایلان تأسیس شد، SpaceX است که سازنده خصوصی حوزه هوافضا و شرکت حمل‌ونقل فضایی محسوب می‌شود. این شرکت به دلیل توسعه موشک‌های فالکون و استارشیپ و ایجاد پیشرفت‌های قابل توجه در اکتشافات و سفرهای فضایی شناخته شده است.
  • لینکدین: لینکدین که توسط رید هافمن، معاون اجرایی پی‌پال تأسیس شد، پلتفرم شبکه حرفه‌ای است که به کاربران اجازه می‌دهد با دیگر متخصصان ارتباط برقرار کنند، مهارت‌های خود را به نمایش بگذارند و حرفه خود را بسازند.
  • Palantir Technologies: پیتر تیل این شرکت بزرگ تجزیه‌وتحلیل داده را تأسیس کرده؛ وظیفه‌ی Palantir Technologies ارائه‌ی را‌ه‌حل‌های نرم‌افزاری به منظور یکپارچه‌سازی و آنالیز داده‌ها برای سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی است.
  • Affirm: شرکتی که توسط مکس لوچین، یکی از بنیانگذاران پی‌پال تأسیس شد، یک پلتفرم فناوری مالی است که به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهد برنامه‌های پرداخت آسان، شفاف و انعطاف‌پذیری برای خریدهای آنلاین داشته باشند.
  • Kiva: کیوا که توسط پرمال شاه، مدیر سابق محصولات پی‌پال تأسیس شد، یک سازمان غیرانتفاعی است که به مردم اجازه می‌دهد برای کاهش فقر به کارآفرینان کشورهای در حال توسعه وام بدهند.
  • Airbnb: ایربی‌اندبی که توسط ناتان بلچارچیک، کارمند پی‌پال تأسیس شد، پلتفرمی برای اجاره‌ی کوتاه مدت خانه در مناطق مختلف است.

دلیل موفقیت مافیای پی پال

در اوایل دهه ۲۰۰۰، یعنی زمانی که مافیای پی پال از کار برای eBay به افرادی تبدیل شدند که خودشان ایده‌هایشان را آزادانه عملی می‌کردند، پول بسیار کمی به سمت استارت‌آپ‌های فناوری سرازیر می‌شد.

البته مافیای پی پال فقط پول را کنترل نمی‌کرد، بلکه‌ ایده‌ها را نیز شکل می‌داد. همچنین، از آنجایی که اکثر شرکت‌های جدیدی که توسط کارمندان سابق پی‌پال راه‌اندازی می‌شدند، دارای اعضای جدیدی نیز بودند، فلسفه و فرهنگ مافیای پی پال گسترش یافت. حتی در جایی که مافیا مستقیماً با یک شرکت جدید کار نمی‌کرد، آن‌ها همچنان قوی بودند.

اما دلیل موفقیت مافیای پی پال فقط روابط قبلی و ثروت قابل توجه آن‌ها برای سرمایه‌گذاری نیست. تحقیقات اخیر در مورد نحوه تعامل افراد در هر نتورک نشان می‌دهد که درواقع روش خاص همکاری اعضای این گروه است که موفقیت آن‌ها را تضمین می‌کند.

در نظر بگیرید که اعضای مافیای پی پال پس از خروج از eBay شرکت جدیدی تشکیل ندادند. در عوض، با پراکنده شدن در جامعه فناوری، همکاران جدیدی پیدا کردند و از ارتباط با ایده‌ها و منابعی که همکاران قدیمی‌شان ارائه می‌کردند بهره‌مند شدند. گفته می‌شود چرخش پرسنل در گروه‌های مختلف برای بقای خلاقیت امری حیاتی است. در نتیجه چنین استراتژی باعث شد آن‌ها به ایده‌های نابی دست پیدا کنند که با قدرت مافیای پی پال عملی می‌شدند.

وضعیت جدید اعضای مافیای پی پال، آن‌ها را مجبور کرد تیم‌های جدیدی پیدا کنند و در پروژه‌های مختلف بچرخند. بسیاری حتی روی چندین پروژه به طور همزمان کار کردند. می‌توان گفت شیوه عملکرد آن‌ها در نتورک سیلیکون ولی بسیار شبیه همکاری محققان علمی با یکدیگر است.

مافیای پی پال و ماجرای آن می‌تواند درس بزرگی برای ما داشته باشد. گروهی از آد‌م‌های بسیار قدرتمند در صنعت که ابتدا در شرکتی همکار بوده‌اند و حالا هر کدام در دنیای فناوری اهرمی مهم تلقی می‌شوند. اما این داستان چه درسی برای ما دارد؟

اگر شما دارای شبکه‌ای از افراد باشید که اجازه ندهند با دیگر گروه‌ها همکاری کنید، دائماً با همان اعضای تکراری کار خواهید کرد و همین مسئله باعث عقب افتادن شما خواهد شد. اما اگر مانند مافیای پی پال بتوانید با دیگر تیم‌ها نیز تجربه کار گروهی داشته باشید، دارای نتورکی خواهید بود که پروژه‌ها و فرصت‌های زیادی پیش‌رویشان قرار می‌گیرد.

بیشتر شرکت‌ها بر اساس نمودارهای سازمانی ساخته شده‌اند که موانع مشخصی را برای همکاری ایجاد می‌کنند؛ دقیقاً برعکس آنچه برای همکاری مؤثر لازم است. شاید بهتر باشد به‌جای سلسله مراتب، بیشتر سازمان‌ها از روشی مشابه مافیای پی پال استفاده کنند که همکاران بخش‌های مختلف بتوانند به راحتی روی پروژه‌ها با یکدیگر همکاری کنند تا خلاقیت شکل بگیرد.

درسی که می‌توانیم از داستان مافیای پی پال بیاموزیم این است که بهترین شبکه‌ها اجازه می‌دهند تیم‌های سیال تشکیل شوند. بنابراین بسیاری از ما با جستجوی افراد قابل اعتمادی که برای همیشه با آنها کار خواهیم کرد، به ایجاد یک شبکه می‌پردازیم. عموماً تصور می‌کنیم بهترین گروه‌ها آن‌هایی هستند که برای مدت طولانی با یکدیگر کار کرده‌اند. اما تحقیقات روی ماهیت گروه‌ها و شبکه‌ها نشان می‌دهد بهترین و سازنده‌ترین تیم‌ها «موقتی» هستند.

نظر شما همراهان زومیت درباره مافیای پی پال و استراتژی آن‌ها در موفقیت چیست؟