گروه نرم افزار معیار شامل مجموعه ای از قابلیت های فنی برای تسهیل مدیریت مالی است و صاحبان مشاغل می توانند با توجه به کسب و کار خود از آن استفاده کنند. در بیست و ششمین نمایشگاه الکامپ با عباسعلی دهقانی معاون توسعه محصول و شهرام نوابی معاون توسعه و پشتیبانی مشتریان این شرکت گفت و گو کردیم.

محک چه خدماتی را به مشتریان ارائه می دهد؟

دهقانی: گروه نرم افزاری ماهک روی محصولات مالی و مدیریتی کار می کند و معروف ترین محصول ما نرم افزار حسابداری است. علاوه بر این محصول، افزونه های مختلفی وجود دارد که زمینه مدیریت کاربران را پیش می برد. به عنوان مثال، ما افزونه های مبتنی بر ابر برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان داریم.

علاوه بر ماهک، شرکت‌های دیگری مانند «معاب هوشمند» و «نارون» هستند که در حوزه مالی و مدیریتی و در بخش‌های مختلف با ما همکاری می‌کنند. به عنوان مثال مکعب هوشمند در قسمت شخصی کار می کند و یک محصول مهم در قسمت آپارتمان است که برای مدیریت شارژ ساختمان ها و مجتمع های خرید استفاده می شود. نارون همچنین تامین کننده نیازهای شرکت محک بوده و خدمات گسترده ای در زمینه فروشگاهی ارائه می دهد.

مزیت محصولات گروه نرم افزاری محک نسبت به سایر رقبا چیست؟

نوابی: یکی از نقاط قوت شرکت ما خود محصول ماست که از نظر کارایی، سهولت استفاده، جامعیت و پوشش نزدیک به 200 کارگروه بی نظیر است. ما برای تقریبا 90 درصد مشاغل راه حل داریم. از طرفی قیمت مناسب نسبت به سایر نرم افزارهای موجود در بازار و شبکه گسترده نمایندگان ما نیز از مزیت های رقابتی ماست. برای کسانی که محصول و خدمات مرجع را انتخاب می کنند خدمات پس از فروش خوبی داریم و نزدیک به 220 نمایندگی در سراسر کشور وجود دارد.

همچنین، انعطاف پذیری سازمان ما مزیتی برای ارائه چندین نسخه از نرم افزار ما به صورت فصلی در هر سال است، به طوری که مشتریانی که پشتیبانی گسترده دارند می توانند نسخه های جدید را به صورت رایگان دریافت کنند. نسخه هایی که ویژگی های جدیدی در آن ها اضافه شده و ایرادات احتمالی نسخه های قبلی برطرف شده است.

ما از معدود شرکت هایی هستیم که خدمات پشتیبانی و برنامه های افزودنی پشتیبانی آن اختیاری است. مبلغ دریافتی برای او. اگرچه ما می توانیم تا 40% شارژ کنیم، ما حداقل نرخ سالانه 30% را شارژ می کنیم.

همه اینها در کنار هم یک مزیت برای مجموعه ما ایجاد کرد که توانستیم صد هزار مشترک داشته باشیم و در دو سه سال اخیر جزو دو شرکتی بودیم که بیشترین ضریب نفوذ را در این قسمت از بازار داشتیم.

چه شرکت هایی بیشتر مشتریان شما هستند و در چه مقیاسی؟ آیا فقط کسب و کارهای کوچک مشتریان اصلی شما هستند؟

نوابی: ما عمدتاً شرکت های کوچک و متوسط ​​را پوشش می دهیم. این به معنای کسب و کارهای کوچک و متوسط ​​است. اکثر مغازه های کشور و از مشاغل مختلف مانند پارچه فروشی، رستوران، تعویض روغنی، سوپرمارکت و … مشتری ما هستند. ما برای همه اصناف راه حل داریم. ما نسخه های سازمانی داریم که شرکت های متوسط ​​را پوشش می دهد. کیت های تولید و کارخانه ها نیز می توانند از سازه های تولیدی استفاده کنند.

آیا استفاده از نرم افزار شما به دانش خاصی نیاز دارد؟

نوابی: نرم افزار ما از سطوح پایین شروع می شود و تا سطوح بالا ادامه می یابد. یکی از مزیت های رقابتی ما سهولت استفاده از نرم افزار ما است. UI و UX ما کاربرپسند هستند، که باعث می شود حتی فردی با حداقل سواد بتواند از نرم افزار ما استفاده کند.

ما در حال حاضر دو نسل مختلف در میان مشتریان خود داریم. نسلی سنتی که پدران ما محسوب می شوند و مشتری ما هستند. همچنین نسلی از جوانان وجود دارند که خود را اهل فناوری اطلاعات می دانند و به راحتی از محصول ما استفاده می کنند. محصولات ما از هر دو لایه سود می برند.

نظر شما در مورد طراحی نرم افزار چیست؟

دگانی: سعی کردیم در طراحی و ساخت محصول از بالاترین فناوری های موجود و ایمن استفاده کنیم. در فرآیند تولید از یک پایگاه داده خاص استفاده می کنیم که برای مایکروسافت است و یک پایگاه داده معتبر و امن است.

از نظر اجرا از بالاترین تکنولوژی ها استفاده شده است. ما در حال حاضر راه حل های ابری داریم که از آنها استفاده می کنیم و نرم افزار خود را پوشش می دهیم.

ما محصولاتی برای سه پلتفرم وب، موبایل و ویندوز داریم تا کاربران بتوانند راحتی کار با نرم افزار را احساس کنند. در اینجا باید تاکید کنم که ما در برنامه هایمان از حس سادگی و درستکاری پیروی می کنیم.

آیا آمار مشتری و سهم بازار را برای به اشتراک گذاشتن با ما دارید؟

دگانی: برای محصول نرم افزار حسابداری بالغ بر صد هزار مشتری داریم. می توان گفت جزو دو نرم افزار حسابداری شناخته شده در کل کشور هستیم.

نوابی: همه اصناف مشتریان بالقوه ما هستند. بنابراین این بازار به اندازه تمام معاملات در کشور است. از آنجایی که فرهنگ استفاده از نرم افزارها در کشور ما کم کم در حال جا افتادن است، کل بازار تحت پوشش تا کنون در کشور کمتر از 40 درصد کل بازار است. این در حالی است که نرم افزار حسابداری چندین سال است که در دسترس است. در واقع 60 درصد بازار خام است که بیشتر 40 درصد سهم بازار را ما و یک شرکت دیگر پوشش می دهیم.

آیا موضوع یا ارائه خاصی برای ارائه در نمایشگاه الکامپ آماده کرده اید؟

دهقانی: در چهار سال گذشته که نمایشگاه الکامپ برگزار نشد، محصولات مختلفی را معرفی کردیم. به عنوان مثال، محصولات ما در زمینه راهکارهای ابری، محصولات جدیدی هستند که پس از آخرین الکامپ معرفی شدند. این محصولات در اینجا برای مشتریان ما جدید هستند.

با توجه به بحث مالیاتی، سرویس مودیان را به عنوان محصول جدید معرفی و امسال رونمایی کردیم تا مشتریان بتوانند در محیطی امن و با هزینه بسیار کم، فاکتورهای الکترونیکی خود را ارسال کنند. با توجه به اینکه ما مشاغل کوچک و متوسط ​​را هدف قرار داده ایم، ارائه محصول با قیمت مناسب بسیار مهم است.

بحث حمایت معیار چگونه پیش می رود؟

نوابی: بحث حمایت در واقع دو بخش دارد. مبلغی که مشتری برای تعمیر و نگهداری می پردازد برای نسخه جدید حق بیمه است. هر سال مشتریان یک نسخه جدید دریافت می کنند. به عنوان مثال اگر در نرم افزار مشکلی وجود داشته باشد، رفع می شود. ما یک تیم برنامه نویسی و یک تیم تست داریم که در پشت صحنه کارهای بزرگی انجام می دهند و محصول ما با این تلاش ها توسعه می یابد. از این نظر محصولی که امسال دارید با محصول سال آینده کاملا متفاوت است و امکانات جدیدی به آن اضافه شده است. علاوه بر این، برخی از قوانین مالی و مالیاتی که ما اعمال می کنیم ممکن است تغییر کرده باشد. همه اینها برای ما هزینه دارد. ما دائماً محصول خود را به روز می کنیم و ویژگی های جدیدی را اضافه می کنیم.

بخش دیگر مرکز تماس ما است که حتی در روزهای تعطیل از صبح تا شب خدمات رایگان به مشتریان ارائه می دهد و سوالات و مشکلات آنها توسط کارشناسان ما حل می شود.

دگانی: نکته دیگر این است که نسبت به سایر شرکت ها مرکز تلفن مرکزی نداریم. ما بیش از 150 دفتر نمایندگی در سراسر کشور داریم و هر خدماتی را در محله خود ارائه می دهیم و در واقع به صورت محلی کار می کنیم که برای مشتری که راحت تر ارتباط برقرار می کند تأثیر خوبی دارد. این بدان معنی است که ارائه خدمات توزیع می شود و کاربر ما خدمات محلی را از نماینده مربوطه دریافت می کند. دفتر مرکزی و مرکز تماس مرکزی نیز برای ارائه خدمات می باشد.

چشم انداز و برنامه برای آینده معیار چیست؟

دگانی: چشم انداز گروه نرم افزاری محک ایجاد طعمی جدید از نرم افزارهای مالی و مدیریتی به روشی ساده و نوآورانه در مقیاس جهانی است. ما در 16 سال فعالیت خود همواره سعی کرده ایم به این هدف و چشم انداز نزدیک شویم. اکنون مسیر ما همین است و مطابق با اهدافمان پیش می رویم. ما به دنبال ارائه راه حل های خارج از کشور و کار بر روی مسائل جهانی هستیم. ما همچنین به دنبال راه حل هایی برای ارائه سادگی و یکپارچگی به کاربران خود هستیم.

ما در بسیاری از زمینه ها پیشگام بودیم، حتی از نظر خدمات، از ابزار استفاده کردیم و اولین کسانی بودیم که روی این پروژه ها کار کردیم. ما در این زمینه پیشگام بودیم و بعدها شرکت های رقیب ما روی همین ابزارها کار کردند و هنوز هم از آنها استفاده می کنند.

آیا محصول یا تخفیف ویژه ای برای نمایشگاه الکامپ دارید؟

دهقانی: همانطور که گفتم الکامپ بعد از سه چهار سال برگزار شد و سعی کردیم در کنار معرفی یک سری محصولات کمپین های متعددی هم داشته باشیم. کمپین برای مشتریانی که می توانند از 10% تخفیف ویژه نمایشگاه بهره مند شوند.

کمپین 360 هم داریم که سعی کرده ایم برای حاضران به یادگار باشیم. باید فیلمی در نمایشگاه باشد که بلافاصله تهیه و تحویل شود. کمپین بادبادک و عروسک گردانی در سطح نمایشگاه یکی از برنامه های جذاب مشتری ماست که در آستانه رونمایی از آن هستیم و با اجرای این کمپین ها گامی اساسی در بازاریابی معیار برداریم.