آروان کلاد امکان استفاده از IPV6 را روی محصول سرور ابری فراهم کرد؛ IPv6 قرار است جایگزین نسل قدیمی‌تر خود، یعنی IPv4 شود. افزایش امنیت، کارایی و بهره‌وری سرویس‌های کسب‌وکارها ازجمله مزایای این پروتکل است.

به گزارش دیجیاتو و به نقل از روابط‌عمومی ابرآروان، IPv6 یک نسخه پیشرفته و به‌روزشده از IPv4 است که به‌منظور رفع محدودیت‌های آدرس‌دهی آن و ارائه‌ یک سیستم آدرس‌دهی امن‌تر و کارآمدتر طراحی شده. IPv4 با سیستم آدرس‌دهی 32 بیتی تنها می‌تواند حدود 4.3 میلیارد آدرس IP منحصربه‌فرد ایجاد کند، درحالی‌که IPv6 با سیستم آدرس‌دهی 128 بیتی توانایی تولید میلیون‌ها آدرس IP یکتا را دارد و قادر است به‌طور تخمینی تمامی دستگاه‌های متصل به اینترنت را پوشش دهد.

با IPv6 بیش‌تر آشنا شوید

ارتباطات اینترنتی همواره بر پایه‌ ساختارهای آدرس‌دهی شکل می‌گیرد؛ همین پروتکل‌های IPv6 ،IPv4 و… بر پایه‌ IP شکل گرفته‌اند. آی‌پی‌ها درواقع مشابه کارت شناسایی و شناسه‌ یکتا در دنیای اینترنت هستند.

هر کاربر یا هر سرور یک IP منحصربه‌فرد دارد. امروزه بیش‌تر ارتباطات و اتصالات اینترنتی با همان پروتکل قدیمی IPv4 برقرار می‌شود، اما با توجه به محدودیت آدرس‌دهی ۳۲ بیتی، در آینده‌ای نزدیک IP‌های یکتا دیگر نمی‌توانند پاسخگوی نیازهای کاربران باشند؛ ازهمین‌رو، به ظرفیت جدیدی برای آدرس‌دهی نیاز خواهیم داشت.

مزایای IPv6 چیست؟

کاربران با استفاده از سرور IPv6 آروان کلاد می‌توانند از کاربردها و ویژگی‌های متعدد آن بهره‌مند شوند. ازجمله این قابلیت‌ها می‌توان به بهبود امنیت با پشتیبانی از IPsec، پیکربندی خودکار دستگاه‌ها، کارایی و بهره‌وری بالاتر و حذف‌شدن نیاز به Network Address Translation یا همان NAT اشاره کرد که به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا با افزایش امنیت، کارایی و بهره‌وری، سرویس‌های خود را بهتر مدیریت کنند و پاسخگوی نیازهای به‌روز و مستمر دنیای فناوری باشند.

پروتکل نسخه‌ ۶ با پشتیبانی داخلی از IPsec این امکان را فراهم می‌کند که اطلاعات میان کاربر و سرویس‌های کسب‌وکار به‌شکل سرتاسری رمزنگاری شود؛ درحالی‌که IPv4 این امکان را به‌طور پیش‌فرض و راحت در اختیار مدیران شبکه و زیرساخت قرار نمی‌داد.

پروتکل نسل ۴ نیازمند آن است که در ابتدا آدرس IP به آن اختصاص داد یا دستگاه را شماره‌گذاری کرد، اما در IPv6، پروتکل تمامی این تنظیمات اولیه را به‌شکل خودکار انجام می‌دهد تا بتوان در زمان کوتاه‌تر متصل شد. همچنین ویژگی Self-Configuration استفاده از دستگاه‌های اینترنت اشیا را کاربردی‌تر و مفیدتر می‌کند.

در پروتکل IPv4 به‌دلیل محدودیت ذاتی آدرس‌دهی، متخصصان میان‌برهایی برای استفاده بیشتر از چند IP ابداع کردند که معروف‌ترینشان NAT یا Network Address Translation نام دارد. درحال‌حاضر با استفاده از IPv6 دیگر نیازی به استفاده از این روش‌ها وجود ندارد.

همچنین پروتکل IPv6 ساختار هدر ساده‌ای دارد و این موضوع باعث می‌شود تا امکان پردازش بهتر بسته‌ها (پکت‌ها) ممکن شود و درنتیجه شبکه هنگام تحمل بارهای ترافیکی سنگین با اختلال کمتری روبه‌رو شده و بتواند همواره سرعت و کارایی خود را حفظ کند.

IPv6 با ارائه مزیت‌هایی که اشاره شد، به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد که با امنیت و بهره‌وری بیشتر، سرویس‌های متعدد خود را پیکربندی کنند. بااین‌حال، انتخاب بین نسل ۴ و ۶ به سازمان و نیازهای آن ازجمله امنیت، مقیاس‌پذیری و میزان سازگاری بستگی دارد. افراد با خرید سرور IPv6 آروان کلاد می‌توانند با استفاده از تازه‌ترین پروتکل‌ آدرس‌دهی زیرساخت‌های ابری، کسب‌وکار خود را توسعه و دغدغه‌های امنیتی‌شان را کاهش دهند.