حمید محمدی، بنیانگذار دیجی کالا نسبت به وضعیت اکوسیستم استارتاپی در کشور هشدار داد و گفت: پنجره اکوسیستم در حال بسته شدن است.

به گزارش دیجیاتو، محمدی در پنلی با عنوان «وقتی نوآوری نویدبخش می شود» که در اولین روز از سیزدهمین دوره اینوتکس برگزار شد، نگرانی خود را از وضعیت اقتصاد دیجیتال کشور ابراز کرد و گفت: «اگرچه همیشه این اکوسیستم وجود دارد. می گویند تو خوشبین هستی، می خواهم هشدار بدهم. استارت‌آپ‌ها و اقتصاد دیجیتال یکی از معدود گزینه‌های خروج کشور از بحران هستند، اما واقعیت این است که با اتفاقات چند سال اخیر، این پنجره تقریباً در حال بسته شدن است.»

وی ادامه داد: پنجره فرصت از سال 90 تا 1400 باز شد، اما از آن به خوبی استفاده نکردیم و حتی گاهی به ریشه آن ضربه زدیم. حالا فقط روی پنجره باز است. امیدوارم عقل به ذهن کسانی برگردد که با تصمیمات غیر منطقی این پنجره را مجبور به بسته شدن می کنند.»

نوآوری ها باید با شرایط سازگار باشد

محمدی همچنین در این پنل گفت: «مبارزه برای نوآوری همیشه وجود داشته و با رشد استارت‌آپ‌ها بیشتر شده است، ما باید از خود بپرسیم که چه انتظاری از نوآوری داریم؟ مهمتر از همه، پتانسیل مهم این پدیده نوآورانه در میزان تأثیر، تغییر و بهبود، با هر چه بیشتر و با کمترین هزینه و زمان است. اگر پدیده نوآوری را با این تعریف در نظر بگیریم، واژه نوآور را می توان در مورد بسیاری از کسب و کارها و حتی سایر پدیده ها به کار برد. با این تعریف، تجارت اقتصاد دیجیتال یکی از نوآورانه ترین بخش های اقتصاد است.

محمدی درباره سازگاری نوآوری ها با بستر اجرای آنها توضیح داد: حتی بسیاری از فرصت های منحصر به فرد در کشور وجود دارد که در هیچ جای دیگری وجود ندارد و کسب و کار ما با آنها سازگار است. به عنوان مثال اگر امروز دیجی کالا بتواند دیجی پلاس را به صورت رایگان و قیمتی بین 30 تا 40 هزار تومان ارائه دهد، این مشکل برای بازار اروپا و آمریکا غیرممکن است. به دلیل هزینه های بالای نیروی کار و ناوگان ارزان یا قیمت سوخت ارزان می توانیم این کار را انجام دهیم. همچنین محدودیت هایی وجود دارد که باید راه حلی برای آن ارائه دهیم.»

وی همچنین اظهار داشت: مهمترین سوال روش های انجام کار است که با شرایط سازگاری بیشتری دارد.

مدیر عامل سیستم گلرنگ: ما از استارت آپ ها یاد می گیریم

علیرضا کیانپور، مدیرعامل سامانه گلرنگ نیز در این پنل گفت: در مجموع فضای نوآوری روشن است. وقتی به جوانان می گوییم نوآور باشید، ذهنشان به سمت مشکلات مخرب می رود. ما در گلرنگ به دنبال بهبود نوآوری هستیم. وقتی این کار در کشور انجام می شود به نظر می رسد که هیچکس متوجه نمی شود و به دنبال اتفاقات پر سر و صدا در بازار هستند. ما در گلرنگ به آهسته و پیوسته اعتقاد داریم.»

وی ادامه داد: در حوزه نوآوری دو نوع داریم: نوآوری باز. همه همه چیز را می دانند، پس باید به سراغ آنها برویم. البته ما به شرکت اعتماد لازم را داریم، اما می دانیم که بسیاری از افراد برخی چیزها را بهتر می دانند. بخش مهم تر، نوآوری شرکتی safrang است. هر زمان که می گوییم نوآوری، افکارمان به مسائل دیجیتال معطوف می شود، اما این تمام نوآوری نیست. مثلا در هلدینگ دارویی گلرنگ داروهای کند اثر را آوردیم. اگرچه این نوآوری مختص زعفران نیست، اما زعفران آن را انجام داده است و هیاهویی در کار نیست. نوآوری بخشی از گروه صنعتی گلرنگ است وگرنه تا این حد توسعه نمی یافت.

کیانپور همچنین در بخشی دیگر از این پنل گفت: «در فضای مجازی گفته می‌شود که گلرنگ با یک رخنه وارد اکوسیستم استارت‌آپی شده است، اما اینطور نیست. ما چیزهای زیادی نمی دانیم و باید از استارتاپ ها یاد بگیریم.»

وی درباره امید در اکوسیستم نیز گفت: ما «موفقیت فروش» نیستیم اما واقعیت این است که امید وجود دارد. البته باید امید را از شادی جدا کرد. فرآیندهای نوآوری در کشور وجود دارد، اما نخبگان می روند. به نظر می رسد مسیر مهاجرت معکوس یا بهتر است بگوییم انتقال معکوس فناوری در داخل کشور امکان پذیر باشد. شاید مکان هایی مانند اینوتکس بتوانند این کار را انجام دهند.”

مدیرعامل سامانه گلرنگ در پاسخ به صحبت های حمید محمدی مبنی بر بسته شدن پنجره اکوسیستم گفت: این پنجره از نظر نیروی انسانی تا چهار سال دیگر همچنان باز است. این هم دلگرم کننده و هم ترسناک است، زیرا چهار یا پنج سال زمان زیادی نیست.»

روایت اسنیپ از شکست ها

محمد حلاج، مدیرعامل اسنپ، شکست و تجربه را جوهره استارتاپ‌ها می‌داند و می‌گوید: «ماهیت کسب‌وکار در این زمینه این است که آنها مسیرهای ناشناخته‌ای را طی می‌کنند. گاهی یک شکست کوچک می تواند پایان داستان باشد و گاهی نه. این شکست ها در مجموعه ما اتفاق افتاده است».

حلاج درباره برخی از محصولات شکست خورده آن شرکت گفت: «ما چند سال پیش SnapQ را راه اندازی کردیم که یک رقابت آنلاین فعال بود. اما با ورود دولت به این موضوع در حد رسانه ملی عملاً توجیهی وجود نداشت و ما اقدام نکردیم. «در ابتدا گروه اسکانو را داشتیم که به اجاره و خرید و فروش املاک می پرداخت اما موفق نشد.

مدیرعامل اسنپ حذف گزینه «عجله» را یکی از مصادیق شکست می داند و توضیح می دهد: اخیراً شاهد استفاده کاربران مسافر از گزینه توقف در مسیر هستیم، اما در عمل هیچ توقفی در راه وجود ندارد. بر اساس نظرات کاربران، گزینه Rush را اضافه کردیم که البته منطق بسیار خوبی داشت اما به دلایلی متوقف شد. این نیز یک شکست است زیرا فعالیت آن به دلایلی متوقف شده است. اما ما از همه این پروژه ها درس گرفته ایم.”