اگر به‌دنبال راهکاری برای فرار از محدودیت‌های اندروید یا بهره‌وری بیشتر از گوشی قدیمی‌تان هستید، همه‌ی این‌ها را می‌توانید با نصب کاستوم رام محقق کنید.

محدودیت‌های اندروید از‌جمله امکان سفارشی‌سازی ظاهری براساس میل و سلیقه‌ی شخصی و حذف برنامه‌های پیش‌فرض و از همه‌مهم‌تر افزایش عملکرد گوشی‌های قدیمی که از دریافت نسخه‌های جدید اندروید بی‌بهره می‌مانند، همگی از دلایلی هستند که سبب شدند توسعه‌دهندگان در تلاش برای یافتن راه‌حلی قدرتمند، به ایجاد رام‌های سفارشی روی بیاورند.

در این مقاله، با زومیت همراه شوید تا مزایا و معایب و تمام جوانب کاستوم رام را بررسی کنیم.

کاستوم رام چیست؟

کاستوم رام‌ها نسخه‌های اصلاح‌شده‌ای از سیستم‌عامل اندروید هستند که گزینه‌های سفارشی‌سازی و عملکرد بهبود‌یافته‌تری را در‌مقایسه‌با سیستم‌عامل فعلی ارائه می‌دهند، با این تفاوت که توسعه‌دهندگان مستقل آن‌ها را شخصی‌سازی کرده‌اند. باتوجه‌به منبع‌باز‌بودن اندروید، توسعه‌دهندگان با دراختیار داشتن کد منبع اندروید، آزادند تا سیستم‌عامل را براساس تخیل و مهارت‌هایشان اصلاح و بهینه‌سازی و نسخه‌های سفارشی خود را ایجاد کنند.

توسعه‌دهنده می‌تواند هرکسی باشد؛ از برنامه‌نویسی باحوصله و علاقه‌مند گرفته که اوقات فراغتش را صرف ساخت رام سفارشی کرده است یا گروه‌ بزرگ‌تری همچون LineageOS که با تیمی حرفه‌ای نوع خاصی از رام را روانه‌ی دنیای اندروید می‌کند و پس از مدتی، به‌عنوان بهترین رام سفارشی شناخته می‌شود.

کاستوم رام برای افرادی مناسب است که می‌خواهند کنترل بیشتری روی سیستم‌عامل دستگاهشان داشته باشند و فراتر از نرم‌افزار فعلی اندروید قدم بردارند. برای نصب کاستوم رام، قبل از هرکاری باید گوشی هوشمندتان را روت کنید و سپس به‌سراغ فلش‌کردن رام بروید. فلش در این‌‌جا اساساً همان معنی بارگذاری یا نصب را می‌دهد. به‌عبارت‌دیگر، با فلش رام جدیدی را روی دستگاه نصب و رام قدیمی را کاملاً پاک می‌کنید.

مزایا و معایب کاستوم رام

برای کاربرانی که مایل‌اند محدودیت‌های اندروید را دور بزنند، کاستوم‌ رام‌ مزایای متعددی ارائه می‌دهد. باوجوداین، فقط دانستن این موضوع کافی نیست و کسی که ایده‌ی نصب کاستوم رام را در سر دارد، باید بداند که در ازای نصب رام جدید، چه قابلیت‌ها و مزیت‌هایی را دریافت خواهد کرد و درمقابل چه امکاناتی را از دست خواهد داد. بیایید مزایا و معایب رام سفارشی را به‌ترتیب اولویت مرور کنیم.

مزایای کاستوم رام

بارزترین مزیتی که کاستوم رام برای دستگاه‌های اندرویدی به‌ارمغان می‌آورد، امکان کنترل بیشتر و سفارشی‌سازی بهتر سیستم‌عامل است. بسیاری از گوشی‌های هوشمند اندرویدی معمولاً با نسخه‌های سفارشی‌شده سیستم‌عامل و رابط‌ کاربری و برنامه‌های از‌پیش‌نصب‌شده همراه هستند.

کاربران می‌توانند با نصب رام سفارشی از این محدودیت‌ها رهایی یابند و لذت استفاده از رابط‌ کاربری ساده‌تر با امکان شخصی‌سازی بیشتر را به‌ خود هدیه بدهند. رام‌های سفارشی با بهره‌مندی از طیف گسترده‌ای از گزینه‌های سفارشی‌سازی، به کاربران اجازه می‌دهند تا لانچر، تم، بسته‌های آیکون و سایر عناصر بصری مدنظرشان را براساس سلیقه‌ی خود تغییر دهند.