کره جنوبی و بریتانیا دومین اجلاس بین‌المللی هوش مصنوعی را در چند روز آتی در سئول میزبانی خواهند کرد. اولین اجلاس جهانی در آبان‌ماه پارسال برگزار شد، اما چون از آن زمان رشد هوش مصنوعی بیش‌ازپیش بوده است، دومین اجلاس به فاصله چند ماه برگزار می‌شود تا سران دولت‌ها و شرکت‌ها خطرات این فناوری را بررسی کنند.

براساس گزارش رویترز، دولت بریتانیا اعلام کرد که در نشست آتی کره جنوبی برای کاهش خطرات پیرامون هوش مصنوعی، فشاری تازه بر شرکت‌های فناوری اعمال می‌کند و مسئولیتی را بر دوش این شرکت‌ها قرار می‌دهد تا هوش مصنوعی را به‌طور مسئولانه توسعه دهند.

«ریشی سوناک»، نخست‌وزیر بریتانیا و «یون سوک یول»، رئیس‌جمهور کره جنوبی، با هدف تنظیم و نظارت بهتر بر هوش مصنوعی، به‌رغم اختلاف‌نظر درباره نحوه تأثیرگذاری این فناوری بر بشریت، میزبان این اجلاس خواهند کرد.

«ریشی سوناک»، نخست‌وزیر بریتانیا و «یون سوک یول»، رئیس‌جمهور کره جنوبی

دومین اجلاس بین‌المللی هوش مصنوعی در کره جنوبی

نخست‌وزیر بریتانیا و رئیس جمهور کره جنوبی می‌گویند که اگرچه تلاش‌های مثبتی برای سامان‌دادن فرایند نظارت جهانی بر هوش مصنوعی انجام شده است، اما همچنان شکاف‌های قابل‌توجهی باقی مانده است.

از زمان نشست آبان‌ماه که با عنوان «اجلاس ایمنی هوش مصنوعی» برگزار شد، دامنه مسائل و خطرات این فناوری گسترش یافته است. اکنون اجلاس هوش مصنوعی سئول سه محور خواهد داشت: ایمنی هوش مصنوعی، نوآوری و مشارکت.

خطرات هوش مصنوعی مانند تأثیرات آن بر بازار کار، هک یا حملات بیولوژیکی اگرچه مسائلی بین‌المللی محسوب می‌شوند، اما رویکرد کشورهای مختلف چندان با یکدیگر همخوان نیست. برای مثال درحالی‌که بریتانیا نمی‌خواهد برای اعمال مقررات عجله کند، اتحادیه اروپا اولین قانون گسترده را تصویب کرده تا این فناوری نوظهور را کنترل کند.

در اجلاس آبان‌ماه که در لندن برگزار شد، «ایلان ماسک» مدیرعامل تسلا و «سم آلتمن»، مدیرعامل OpenAI نیز حضور داشتند. در دومین اجلاس نیز مدیران عالی‌رتبه شرکت‌های فناوری و هوش مصنوعی حضور خواهند داشت.