در حالی که بعد از یک سال وقفه، مدت‌ها بود منتظر رونمایی از شبه پرچمدار جدید Fan Edition بودیم، بالاخره سامسونگ از S23 FE رونمایی کرد. گلکسی S23 FE سامسونگ نسبت به نسل قبل ارزان‌تر شده و تغییرات ریز و درشت زیادی را هم تجربه کرده است. با توجه به اینکه S23 FE رقیب مستقیم ناتینگ فون ۲ به‌حساب می‌آید، مقایسه‌ی دو گوشی خالی از لطف نخواهد بود. تا انتهای مقاله همراه زومیت باشید.

طراحی و کیفیت ساخت

در بخش طراحی، S23 FE تفاوت چندانی با گوشی‌های هم‌نامش در خانواده‌ی گلکسی S23 (البته به جز S23 Ultra) ندارد و فقط کمی بزرگ‌تر و سنگین‌تر از گلکسی S23 پلاس است. بخش‌‌های پلاستیکی بدنه FE جدید از متریال بازیافتی تشکیل می‌شود و در کنار قاب آلومینیومی و پوشش شیشه‌ای پنل پشت، به‌اندازه‌ی هم‌خانواده‌های پرچمدار، آنقدرها هم پریمیوم به‌حساب نمی‌آید. از آنجایی که ناتینگ فون ۲ هم از ترکیب فریم آلومینیومی با پنل پشت شیشه‌ای استفاده می‌کند، حداقل در این بخش، برتری خاصی به گوشی سامسونگ ندارد.

ترکیب دوربین سه‌تایی S23 FE که به صورت جزیره‌ای در پنل پشت جای گرفته‌اند، فرمول آشنای سامسونگ در خانواده‌ی گلکسی را به ذهنمان می‌آورد. در سوی دیگر، ناتینگ فون ۲ حداقل در بخش طراحی، خاص‌ترین گوشی بازار به‌حساب می‌آید. باوجود برخی ویژگی‌های ظاهری مثل فریم و نمایشگر تخت، حاشیه‌های یکسان و دوربین‌های دایره‌ای بزرگ که از زبان طراحی آیفون الهام گرفته شده است، LED-های پنل پشت یا همان گلیف، گوشی ناتینگ را از تمام اسمارت‌فون‌های بازار مجزا می‌کند.

از نظر ابعاد و وزن، گلکسی S23 FE باریک‌تر و کوچک‌تر از ناتینگ فون ۲ است، اما با چند گرم وزن بیشتر، رقابت سبک‌تر بودن را به حریف واگذار می‌کند. برای کسانی که به مقاومت گوشی در برابر آب و گرد و غبار اهمیت می‌دهند، گواهی IP68 در S23 FE، قطعا اطمینان‌بخش‌تر از گواهی IP54 (مقاومت در برابر پاشش آب و گرد و خاک ) ناتینگ فون ۲ خواهد بود.

گلکسی S23 FE به نمایشگر ۶٫۴ اینچ از نوع Dynamic AMOLED 2X مجهز است و وضوح ۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل را با نسبت تصویر ۱۹٫۵:۹ و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز در اختیار می‌گذارد. نمایشگر S23 FE از نوع LTPO نیست، یعنی نمی‌تواند نرخ نوسازی متغیر بین ۱ تا ۱۲۰ هرتز را در اختیار قرار دهد و فقط می‌تواند بین ۶۰ تا ۱۲۰ هرتز سوییچ کند.

اگر بخواهید نمایشگر بزرگ‌تری در اختیار داشته باشید و داینامیک بودن نرخ نوسازی در بازه‌ی ۱ تا ۱۲۰ هرتز هم برایتان اهمیت دارد، باید به‌سراغ ناتینگ فون ۲ بروید. نمایشگر ۶٫۷ اینچ OLED LTPO با وضوح ۲۴۱۲ × ۱۰۸۰ پیکسل می‌تواند کمی دست بالاتر را نسبت به رقیب سامسونگی داشته باشد.

بد نیست اشاره کنیم که تراکم پیکسلی S23 FE (۴۰۳ پیکسل‌براینچ) اندکی بیشتر از ناتینگ فون ۲ (۳۹۴ پیکسل‌براینچ) به دست می‌آید که البته تفاوت خاصی را در مشاهده محتوا رقم نخواهد زد.

گلکسی S23 FE با رابط کاربری One UI 5.1 سامسونگ مبتنی بر اندروید ۱۳ به دست کاربران می‌رسد و تا چهارسال به‌روزرسانی اندروید و پنج سال به‌روزرسانی امنیتی دریافت می‌کند. ناتینگ فون ۲ نیز از پوسته‌ی کاربری اختصاصی ناتینگ با نام Nothing OS استفاده می‌کند که شباهت زیادی به اندروید خالص دارد و زبان طراحی خاص گلیف-محور، آن را خاص‌تر هم می‌کند.

ناتینگ فون ۲، سه سال آپدیت سیستم عامل و تا چهار سال هم به‌روزرسانی امنیتی دریافت خواهد کرد. شاید نتوانیم در بخش رابط کاربری، برتری خاصی برای S23 FE یا ناتینگ ۲ در نظر بگیریم،‌ چرا که هرکدام مزایای خاص خودشان را در اختیار می‌گذارند.

سخت‌افزار و عمر باتری

گلکسی S23 FE بسته به بازاری که در آن عرضه می‌شود، در دو نسخه‌ی مجهز به تراشه‌های Exynos 2200 (بازار جهانی) و Snapdragon 8 Gen 1 (بازار آمریکا) در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. ناتینگ فون ۲ از نسخه‌ی پایه‌ی Snapdragon Gen 8+ Gen 1 استفاده می‌کند که مدل بهبود یافته‌ی Gen 1 محسوب می‌شود، اما از نظر فرکانس هسته‌ها تفاوتی با Gen 1 ندارد. بنابراین حداقل روی کاغذ، در مدل مختص بازار آمریکا بین دو گوشی نمی‌توان تفاوت خاصی قائل شد.

در مدل مجهز به اگزینوس نیز تنها هسته‌ی پرقدرت، فرکانس کاری پایین‌تری نسبت به تراشه‌ی ناتینگ فون ۲ دارد. مدل‌های گلوبال سری گلکسی S22 نیز با همین تراشه‌ی اگزینوس عرضه شده بودند.

از نظر تنوع کانفیگ‌ها، ناتینگ فون ۲ دست بالاتر را نسبت به S23 FE در اختیار دارد و نسخه‌های متنوع‌تری را ارائه می‌کند. S23 FE تنها در دو نسخه‌ی ۱۲۸ | ۸ و ۲۵۶ | ۸ گیگابایت عرضه می‌شود اما ناتینگ فون ۲ را می‌توان در کانفیگ‌های ۱۲۸ | ۸، ۲۵۶ | ۱۲ و ۵۱۲ | ۱۲ گیگابایت تهیه کرد.

سامسونگ امسال برای S23 FE باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی را در نظر گرفته است که ۲۰۰ میلی‌آمپر از باتری ناتینگ فون ۲ ظرفیت کمتری دارد. گوشی سامسونگ از شارژ ۲۵ وات باسیم و پاور دلیوری ۲ پشتیبانی می‌کند و بنابر ادعای سامسونگ، در مدت ۳۰ دقیقه، از صفر تا ۵۰ درصد شارژ می‌شود. سامسونگ می‌گوید که گوشی از شارژ بی‌سیم نیز پشتیبانی می‌کند اما در حال حاضر اطلاعات بیشتری در اختیارمان قرار نداده است.

گوشی ناتینگ نیز به باتری ۴۷۰۰ میلی‌آمپر ساعتی تکیه دارد که علاوه‌بر پشتیبانی از شارژ باسیم ۴۵ وات، از پاور دلیوری ۳، شارژ بی‌سیم ۱۵ وات و فناوری شارژ معکوس ۵ وات نیز پشتیبانی می‌کند.

ناتینگ فون ۲ برای عکاسی به یک دوربین عریض با حسگر ۵۰ مگاپیکسلی و لنز با گشودگی دیافراگم f/1.9 و یک دوربین اولتراواید با حسگر ۵۰ مگاپیکسلی و لنز با گشودگی دیافراگم f/2.2 تکیه دارد. گلکسی S23 FE نیز از همین ترکیب (دوربین واید ۵۰ مگاپیکسلی و دوربین اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی) بعلاوه‌ی یک دوربین تله‌فوتوی ۸ مگاپیکسلی استفاده می‌کند که قابلیت زوم ۳ برابری اپتیکال را در اختیار قرار می‌دهد.

دوربین سلفی S23 FE با حسگر ۱۰ مگاپیکسلی و دوربین سلفی ناتینگ فون ۲ با حسگر ۳۲ مگاپیکسلی پیاده‌سازی شده‌اند. با توجه به مشخصات دوربین‌ها و در نظر داشتن دوربین تله‌فوتوی S23 FE شاید بتوانیم برگ برنده را حداقل روی کاغذ در اختیار شبه پرچمدار سامسونگ بدانیم.

قیمت گوشی سامسونگ گلکسی S23 FE از ۵۹۹ دلار آغاز می‌شود که برابر با قیمت گوشی ناتینگ فون ۲ است.