اپل با عملکرد بهتر از حد انتظار در بازار چین، گزارش‌های منتشر شده در ماه‌های اخیر مبنی بر کاهش فروش آیفون را به چالش کشید.

تیم کوک مدیر عامل اپل اعلام کرد که درآمد فروش آیفون در چین در سال 2022 قبل از اصلاحات مربوط به اختلالات زنجیره تامین ناشی از کووید-19 افزایش یافته است. کوک خوش‌بینی بلندمدت اپل برای بازار را تکرار کرد که هنوز 18 درصد از فروش خالص این شرکت را تشکیل می‌دهد.

تحلیلگران به دلیل نقش دوگانه چین به عنوان بازار بزرگ و پایگاه جهانی تولید آیفون، عملکرد این شرکت را در کشور مذکور به دقت زیر نظر دارند. کوک جزئیات بیشتری ارائه نکرد و تحلیلگران را به داده‌های مستقل واگذار کرد که نشان می‌دهد آیفون به سرعت در حال از دست دادن جایگاه خود در بازار موبایل چین است.

داده‌های دولتی در مورد ثبت دستگاه‌های جدید در چین حاکی از کاهش شدید محموله‌های آیفون در دو ماه اول سال است. از سوی دیگر، تحلیلگران Counterpoint از کاهش 19 درصدی فروش گوشی های اپل در سه ماهه اول سال 2024 در چین خبر دادند.

IDC که به طور گسترده به عنوان معیاری برای ردیابی صنعت تلفن همراه در نظر گرفته می شود، تخمین زد که فروش جهانی آیفون در بازه زمانی مورد بحث 10 درصد کاهش یافته است. این اختلاف ممکن است ناشی از تفاوت در نحوه محاسبه درآمد توسط تحلیلگران و اپل باشد.

وال وانگتحلیلگر IDC پس از انتشار اطلاعات رسمی اپل در مورد فروش آیفون در چین گفت: «ما شاهد کاهش سالانه ارزش کل ایجاد شده توسط فروش آیفون در چین در سه ماهه اول سال 2024 بودیم. میانگین قیمت گوشی نقش مهمی در توضیح این تفاوت دارد. IDC قیمت های نهایی پرداخت شده توسط مصرف کنندگان را در نظر می گیرد، در حالی که اپل احتمالاً از سطح قیمت دیگری مانند قیمت کارخانه در گزارش مالی خود استفاده می کند.

سهام اپل در معاملات پس از ساعت کاری روز پنجشنبه پس از اعلام بازخرید ۱۱۰ میلیارد دلاری سهام و کاهش کمتر از حد انتظار در فروش جهانی، ۷.۹ درصد افزایش یافت. سهام تامین کنندگان آسیایی اپل، از Hon Hai Precision Industry Co تا LG Innotek Co نیز افزایش یافت.

اپل جزئیات دقیقی از فروش آیفون در مناطق مختلف جهان را فاش نمی کند. چارلز مونیک تحلیلگر Counterpoint می گوید که فروش آیفون در چین در سال جاری به سمت مدل های جدیدتر منحرف شده است و میانگین قیمت فروش هر دستگاه را بالا می برد. این ممکن است به توضیح چگونگی کاهش فروش آیفون در حالی که درآمد اپل افزایش یافته است کمک کند.