در نهایت هویت مدیر یکی از بدنام ترین گروه های باج افزار تاریخ، یعنی. LockBit شناسایی شده است. این را پلیس آمریکا و انگلیس اعلام کردند “دیمیتری یوریویچ خروشچف”، یک شهروند روسیه 31 ساله با نام مستعار LockBitSupp، مدیر گروه باج افزار LockBit است. وزارت خارجه آمریکا برای دستگیری خروشچف 10 میلیون دلار جایزه تعیین کرده است.

بر اساس گزارش CNBC، گروه Lockbit در برخی مواقع پرکارترین گروه باج افزار در جهان بود که بیش از 2000 قربانی را هدف قرار داد و بیش از 500 میلیون دلار را به سرقت برد. قربانیان شامل افراد، مشاغل کوچک، شرکت‌های چند ملیتی، بیمارستان‌ها، مدارس، سازمان‌های غیرانتفاعی، زیرساخت‌های حیاتی، سازمان‌های دولتی و سازمان‌های مجری قانون هستند.

شناسایی مدیر پرکارترین گروه باج افزار جهان

این گروه همچنین بیش از 100 بیمارستان و شرکت مراقبت های بهداشتی از جمله یک بیمارستان کودکان را هدف قرار داده است. در مورد بیمارستان کودکان، LockBit گفت که حمله تقصیر شریک آنها بوده و رمز عبور مورد نظر را برای باز کردن قفل فایل ها ارائه کرده است. اما به گفته مسئولان، این ادعاها دروغ بوده و کدها به درستی کار نمی کنند.

دادستان های فدرال ایالات متحده اکنون اعلام کرده اند که دیمیتری یوریویچ خروشچف به ایجاد، توسعه و مدیریت گروه باج افزار LockBit متهم شده است. وزارت امور خارجه آمریکا همچنین برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری خروشچف شود، 10 میلیون دلار جایزه تعیین کرد. وزارت خزانه داری نیز تحریم هایی را علیه خروشچف اعمال کرد و تمامی دارایی های وی در ایالات متحده را مسدود کرد.

گروه LockBit از سال 2020 فعال بوده است و به گفته آژانس امنیت سایبری ایالات متحده (CISA)، باج افزار این گروه در سال 2022 بیشترین فعالیت را داشته است. یوروپل که در آخرین عملیات شرکت داشته است، در بیانیه ای اعلام کرد که مقامات اکنون این کار را انجام داده اند. بیش از 2500 کلید رمزگشایی که می تواند به قربانیان کمک کند تا قفل داده هایی را که قبلاً توسط گروه رمزگذاری شده اند باز کنند.

خروشچف که با نام‌های LockBitSupp، LockBit و Putinkrab نیز شناخته می‌شود، در یک کیفرخواست 26 موردی در دادگاهی در ایالات متحده متهم شد که او شخصاً حداقل 100 میلیون دلار از قربانیان اختلاس کرده است.