بعد از کلیک روی گزینه‌ی «بازگردانی به تنظیمات کارخانه»، راهنمای گام‌به‌گامِ مربوط‌به تنظیم مجدد سیستم‌عامل اندروید به شما نمایش داده خواهد شد. بعد از اتمام این مرحله و شروع‌به‌کارِ مجدد سیستم‌عامل، از اکانت گوگل که حاوی نسخه‌ی پشتیبان اطلاعات است برای ورود (Sign in) دوباره استفاده کنید. در مرحله‌ی بعد، اطلاعاتی که می‌خواهید بازیابی شوند را انتخاب کنید. این اطلاعات می‌تواند شامل تصاویر، پیامک‌ها و فایل‌های شخصی باشد. در این مرحله، دیگر لازم نیست کاری انجام دهید و سیستم‌عامل به صورت خودکار تمام اطلاعاتی را که انتخاب کرده‌اید بازیابی می‌کند و به محض راه‌اندازی دوباره‌ی موبایل یا تبلت می‌توانید به پیامک‌هایی که ناخواسته پاک کرده بودید دسترسی داشته باشید.

بازیابی پیامک‌های پاک‌شده بدون نسخه‌ پشتیبان

اگر اهمیت نسخه‌ی پشتیبان را دست‌کم گرفته بودید یا بنا به‌ هردلیلی از اطلاعات‌تان نسخه‌ی پشتیبان تهیه نکرده‌اید، هنوز هم روزنه‌ی امیدی برای بازیابی پیامک‌ها به کمک نرم‌افزارهای شخص ثالث وجود دارد.

خوشبختانه امروزه نرم‌افزارهای زیادی برای بازیابی اطلاعات ازدست‌رفته در گجت‌های هوشمند وجود دارد. Dr. Fone Android Data Recovery و PhoneRescue دو مورد از بهترین ابزارها برای برگرداندن پیامک‌ها در اندروید هستند. این نرم‌افزارها برای بازگردانی اطلاعات، تمام فایل‌ها و داده‌های موجود در سیستم‌عامل را رصد می‌کنند و در صورت یافتن هر نشانه‌ای از پاک‌شدن اطلاعات، آن را به شما نمایش داده و امکان انتخاب موارد برای بازگردانی را در اختیار شما قرار می‌دهند. تقریباً روش کار همه‌ی نرم‌افزارهای بازگردانی اطلاعات در اندروید به همین صورت بوده و عملکرد اغلب آن‌ها قابل‌قبول است.

توجه داشته باشید که بعضی از این برنامه‌ها رایگان نیستند و برای استفاده از آن‌ها باید هزینه‌های هنگفتی پرداخت کنید. از این گذشته، هیچ تضمینی برای بازیابی کامل پیامک‌ها وجود ندارد؛ اما مادامی که از اطلاعات‌تان نسخه‌ی پشتیبان تهیه نکرده‌اید، این نرم‌افزارها تنها راه‌حل به‌حساب می‌آیند!

پیشگیری بهتر از درمان است؛ ایجاد نسخه‌ پشتیبان از اطلاعات به‌کمک Google One Backup

اگر جزو افراد خوش‌شانسی هستید که هنوز اطلاعات مهم‌تان در معرض خطر پاک‌شدن قرار نگرفته، توصیه می‌کنیم با فعال‌سازی Google One Backup یک نسخه‌ی پشتیبان از تمام اطلاعات موجود در گجت اندرویدی‌‌تان ایجاد کنید. خوشبختانه فعال‌سازی این قابلیت به هیچ‌عنوان سخت نیست و در زمان بسیار کوتاهی می‌توانید آن را انجام دهید.

برای این کار، ابتدا وارد تنظیمات (Setting) شوید و روی سیستم (System) کلیک کنید.