واتس‌اپ، همراه با شرکت مادرش متا، قانون فناوری اطلاعات رسانه‌های اجتماعی هند 2021 را به چالش کشید و در مقابل دادگاه عالی دهلی موضع گرفت. نگرانی متا شناسایی منبع اولیه اطلاعات و به اشتراک گذاری آن با دولت هند است.

اگرچه در گذشته مشکلاتی بین واتس اپ و دادگاه های هند وجود داشت، اما این بار این پیام رسان محبوب موضع قاطعانه ای اتخاذ کرده است. تجاس کاریایکی از نمایندگان واتس اپ گفت: «به عنوان یک پلتفرم، اعلام می کنیم که اگر از ما بخواهند رمزگذاری را بشکنیم، واتس اپ دیگر وجود نخواهد داشت.

دلیل اصلی درگیری بزرگ بین WhatsApp و دولت هند چیست و چرا این پیام رسان با بیش از 400 میلیون کاربر به خروج از بزرگترین بازار فکر می کند؟

مشکل WhatsApp با قانون فناوری اطلاعات هند 2021

اخبار جعلی و محتوای مضر همیشه مشکل پلتفرم های شبکه های اجتماعی بوده است. این محتوا ممکن است باعث نگرانی عمومی شود و تهدیدی برای امنیت عمومی و ملی تلقی شود. قوانین فناوری اطلاعات وجود دارد که چنین محتوایی را محدود می کند.

قانون فناوری اطلاعات هند 2021، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی را ملزم می‌کند که گزارش‌های ماهانه فعالیت‌های خود را منتشر کنند. علاوه بر این، این قوانین نیازمند شناسایی اولین فرستنده پیام هستند. اقدامی که واتس اپ با آن مخالفت می کند.

فایل های رسانه ای و پیام های ارسال شده در واتس اپ رمزگذاری شده اند. به عبارت دیگر فقط فرستنده و گیرنده می توانند پیام ها را ببینند و حتی خود واتس اپ هم نمی تواند آنها را ببیند. اگر واتس اپ مجبور شود اولین فرستنده پیام را ردیابی کند، این رمزگذاری سرتاسر به خطر می افتد و فرستنده آن را نمی خواهد.

طبق گزارش Indiatimes، دسترسی به داده‌های ناشر پیام اول، سرکوب محتوای غیرقانونی و سرکوب متخلفان را برای مقامات هندی آسان‌تر می‌کند. اما بحث هایی را در مورد حفظ حریم خصوصی کاربران ایجاد می کند. این پلتفرم پیام‌رسان ادعا می‌کند که شکستن رمزگذاری، حقوق اولیه حریم خصوصی کاربران را نقض می‌کند.

نماینده دولت مرکزی هند از قوانین دسترسی به داده های کاربران واتس اپ دفاع کرد و بر لزوم ردیابی اولین منتشرکنندگان پیام ها تاکید کرد. دادگاه عالی دهلی 14 آگوست (24 اوت 1403) را برای رسیدگی به دادخواست های واتس اپ و متا تعیین کرده است.