دیوان عالی ایالات متحده از شنیدن درخواست‌های جداگانه‌ی اپل و اپیک گیمز در دادخواست طولانی‌مدتشان علیه یکدیگر درباره‌ی قوانین اپ استور خودداری کرده است.

سپتامبر ۲۰۲۳ (شهریور و مهر ۱۴۰۲)، اپل درباره‌ی بخشی از اختلاف حقوقی خود که در‌نهایت به‌نفع اپیک گیمز تمام شد، به دیوان عالی ایالات متحده درخواست تجدید‌نظر داده بود.

پرونده‌ی انحصارگرایی کوپرتینویی‌ها از جایی آغاز شد که آن‌ها توسعه‌دهندگان سیستم‌عامل iOS را از هدایت کاربران به روش‌های خرید در خارج از اپ استور منع کردند.

دیوان عالی نیز از قبول درخواست اپیک گیمز برای صدور حکم درباره‌ی این پرونده خودداری کرد. این دادگاه آخرین گزینه‌ی اپیک گیمز برای تغییر حکم بدوی بود.

دادگاه استیناف حوزه‌ی نهم آمریکا در سال ۲۰۲۳ از حکم دادگاه بدوی پیروی و اعلام کرد که اپ استور درزمینه‌ی منع فروشگاه‌های متفرقه انحصارگرایی نکرده است.

اختلاف بین اپل و اپیک به ۴ سال قبل، یعنی سال ۲۰۲۰، باز می‌گردد که اپیک به‌دنبال نقض قوانین اپ استور با محوریت خرید درون‌برنامه‌ای اپلیکیشن‌های گوشی آیفون بود. در پی اضافه‌شدن سیستم پرداخت متفرقه به فورتنایت، اپل این بازی را از اپ استور حذف کرد.

بیشتر بخوانید

تا‌به‌امروز در چندین دور اختلاف، اپل هر بار به‌جز یک مورد درباره‌ی قانون ضدانحصار پیروز شده است. در جولای ۲۰۲۳ (تیر و مرداد ۱۴۰۲)، یکی از قاضی‌ها حکم داد که اپل به ایجاد تغییر در سیاست‌های خود نیازی ندارد.

در نتیجه‌ی تصمیم امروز دیوان عالی، احکام قبلی پابرجا هستند و اپل می‌تواند همچنان مانعِ پردازش سیستم پرداخت متفرقه در اپلیکیشن‌ها شود؛ اما ملزم شده است به توسعه‌دهندگان اجازه دهد تا کاربران را درباره‌ی گزینه‌های خرید دیگر در خارج از اپ استور مطلع کند.