دیوان عالی ایالات متحده آمریکا درخواست اپیک گیمز برای تجدیدنظر در بررسی رفتارهای انحصارطلبانه اپل در حوزه توزیع اپلیکیشن‌ها را رد کرد. این دیوان در واقع درخواست هر دو شرکت برای بررسی نتیجه پرونده‌ای که در سال 2020 آغاز شده بود را رد کرده است. این رأی تا حد زیادی به نفع اپل صادر شده بود اما همچنین خواستار اعمال تغییراتی در اپ استور می‌شود.

پرونده اپل و اپیک گیمز در سال 2020 و با پیاده‌سازی سیستمی برای دورزدن کمیسیون پرداخت‌های اپ استور آغاز شد. در ادامه اپل بازی فورتنایت را از فروشگاه خود حذف کرد و این دو شرکت به دادگاه رفتند. در پایان دادگاه، قاضی «گونزالز راجرز» اکثر ادعاهای اپیک گیمز را رد کرد، اما اظهار داشت که کوپرتینویی‌ها با ایجاد محدودیت در زمینه پرداخت‌ها، ضدرقابتی عمل کرده‌اند. در نتیجه از اپل خواسته شد تا امکان استفاده از روش‌های پرداخت جایگزین را فراهم کند. اما این شرکت به دلایل مختلف اجرای این حکم را به تعویق انداخت.

رأی دیوان عالی درباره پرونده اپل و اپیک گیمز

حالا امروز رأی دیوان عالی که پس از دادگاه تجدیدنظر صادر شده است، اپل را وادار می‌سازد تا قوانین اپ استور را به نفع ارائه آزادی‌های بیشتر به توسعه‌دهندگان تغییر دهد. بر این اساس، فروشگاه اپلیکیشن‌های اپل باید به توسعه‌دهندگان اجازه دهد تا از روش‌های پرداخت جایگزین استفاده کنند.

اگرچه صدور این حکم یک پیروزی برای اپیک گیمز محسوب می‌شود، اما «تیم سویینی»، مدیرعامل این شرکت در پستی در شبکه اجتماعی ایکس در این باره اظهار نارضایتی کرد. او و شرکتش امیدوار بودند که دیوان عالی اپل را به‌عنوان یک شرکت انحصارطلب معرفی کند و حکم سنگین‌تری علیه کوپرتینویی‌ها صادر شود.

گفتنی است که اپیک گیمز چند وقت پیش پیروزی بزرگی را در پرونده مقابل گوگل به دست آورد و هیئت منصفه به نفع این شرکت رأی دادند. در آن دادگاه باید منتظر باشیم تا ببینیم حکم قاضی چه خواهد بود.