سفرهای هوایی اخیراً در بین مردم بسیار ناپسند شده است و دلیل آن نیز سیل تصادفاتی است که در پروازها اتفاق می افتد. هواپیماهای بوئینگ آتش گرفته اند، چرخ هواپیما هنگام برخاستن از زمین گم شده یا در اواسط پرواز جابجا شده است و بسیاری از هواپیماها دچار سوانح مختلف شده اند. چنین اتفاقات ناگواری نام بدی به هواپیما داده و مسافران بی شماری را به این فکر فرو برده که آیا صندلی های هواپیما سالم هستند یا خیر. در این صورت کدام صندلی های هواپیما امن ترین و کدام خطرناک ترین هستند؟

به یاد داشته باشید که با وجود تمام حوادث ناگوار، سفر هوایی هنوز به طرز باورنکردنی ایمن است. پرواز با هواپیمای تجاری ممکن است همیشه راحت ترین یا آرامش بخش ترین تجربه نباشد، اما سفر هوایی یکی از ایمن ترین روش های حمل و نقل است و کمترین خطر مرگ را نسبت به سایر روش ها دارد. سوانح هوایی به قدری نادر هستند که فکر کردن به آنها احتمالاً بیش از آنچه ارزشش را داشته باشد، شما را به درد می آورد. اما شاید دانستن اینکه کدام صندلی در هواپیما امن‌تر است می‌تواند کار را کمی آسان‌تر کند.

هیچ قسمتی از هواپیما امن تر از بقیه نیست؟

با این حال، اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده خاطرنشان کرد که هیچ بخشی از هواپیما امن تر از قسمت دیگر نیست و ایمنی در همه جا یکسان است. ریک برایتنفلد به گفته روابط عمومی اداره هوانوردی فدرال: “مهم ترین کاری که مسافران می توانند برای ایمنی خود در طول پرواز انجام دهند این است که تمام دستورالعمل های خدمه را دنبال کنند.”

به طور کلی، هیچ بخشی از هواپیما نمی تواند امن ترین باشد. اما وقتی حادثه خاصی رخ می دهد، احتمالا بهترین صندلی در هواپیما وجود دارد. البته ایمنی صندلی همیشه به متغیرهایی بستگی دارد که نمی توان آنها را کنترل کرد. شرایط اضطراری برای هر شرکت هواپیمایی متفاوت است و هر بار مکان‌های مختلف را بیشتر از دیگران تحت تأثیر قرار می‌دهند. به عنوان مثال، در صورت از کار افتادن موتور یا پاره شدن درب هواپیما، ایمن ترین مکان ممکن است بهترین مکان نباشد.

تصور مرسوم از دیرباز این بوده است که پشت هواپیما امن ترین مکان برای نشستن است. تجزیه و تحلیل 35 سال گزارش‌ها و داده‌های سقوط هواپیما تا سال 2015 نشان می‌دهد که از نظر آماری تعداد کمتری از افرادی که در پشت هواپیما بودند در تصادفات هواپیما جان خود را از دست دادند. اما مشکل اینجاست که یافته‌ها عمدتاً از داده‌های ناقص استخراج شده‌اند. محل سکونت قربانیان همیشه در گزارش های تصادف ذکر نشده است. بنابراین، داده ها نمی توانند تصویر کاملی از ایمن ترین قطعات هواپیما ارائه دهند.

دانیل کواسی آیکوممحقق ایمنی هوانوردی در دانشگاه داکوتای شمالی می‌گوید که کلید این یافته‌ها از اساس فیزیکی هواپیماها می‌آید. اگر صندلی گران تری دارید یا فقط می خواهید پس از فرود در سریع ترین زمان ممکن از هواپیما خارج شوید، قسمت جلویی هواپیما اغلب جذاب ترین مکان برای نشستن است. اما قسمت جلویی هواپیما در فرود عمودی می تواند بیشترین فشار را دریافت کند.

قسمت جلویی هواپیما معمولا اولین جایی است که مورد اصابت قرار می گیرد

Edgecom می گوید: «بدیهی است که جلوی هواپیما راحت ترین مکان برای نشستن است، زیرا صندلی شما دور از موتور و صدا است. اما او خاطرنشان می کند که جلوی هواپیما معمولاً اولین جایی است که مورد اصابت قرار می گیرد. بنابراین آسیب پذیری آن بسیار بالاست.

اگرچه ممکن است قسمت عقب هواپیما در یک سقوط فاجعه بار از هواپیما جدا شود، اما احتمال سالم ماندن آن بیشتر از قسمت های جلو و میانی است که هنوز به موتورها متصل هستند. Edgecom می گوید قسمت عقب هواپیما معمولا از بدنه اصلی پشت بال ها جدا می شود. مقدار زیادی انرژی جنبشی با جلوی هواپیما عبور می کند و قسمت عقب را دست نخورده باقی می گذارد.

اگر پرواز آشفته باشد و هواپیما از دریچه های هوا عبور کند، قسمت میانی هواپیما مزایای بیشتری دارد. نقطه ای در مرکز که در آن بال ها به هم می رسند، پایه پایدارتری را فراهم می کند و به عنوان مرکز ثقل هواپیما عمل می کند. به همین دلیل، هنگام مواجهه با تلاطم هوا، کمتر جهش می کند.

Edgecom می‌گوید وقتی در وسط قرار می‌گیرید، بسیاری از نیروهای نوسانی ناشی از تلاطم بهتر از دم کار می‌کنند. وقتی هواپیما به برجستگی هایی در هوا برخورد می کند، اساساً به عنوان یک کنسول یا میله عمل می کند. بنابراین، اگر پرواز دچار تلاطم شود، هواپیما مانند یک تاب می شود که شما در سمت طولانی آن هستید.

ادامه مطلب

بخش میانی ممکن است برای عبور از دریچه های هوا بهتر باشد، اما لزوما برای موقعیت های فاجعه آمیز ایده آل نیست. به هر حال، بخش میانی معمولاً جایی است که پیل های سوختی قرار دارند، به این معنی که اگر آتش سوزی رخ دهد، دقیقاً بالای باک سوخت هستید.

رویه نشستن در قسمت میانی، دسترسی آسان تر به خروجی های اضطراری در مرکز هواپیما است. هرچه به خروجی ها نزدیک تر باشید، شانس زنده ماندن در تصادف بیشتر می شود.

صندلی های راهرو، وسط و پنجره

تاکنون متوجه شده‌ایم که امن‌ترین گزینه نشستن در عقب هواپیما، اما نزدیک خروجی‌های اضطراری است. البته شما صندلی های راهرو را نیز به عنوان آپشن دارید. بنابراین کدام صندلی را باید انتخاب کنید؟

هر گزینه مزایا و معایب خود را دارد. نشستن روی صندلی‌های راهرو شما را به خروجی‌هایی که ممکن است در مواقع اضطراری نیاز داشته باشید نزدیک‌تر می‌کند، اما همچنین شما را در برابر سقوط چمدان یا زباله‌ها در راهرو آسیب‌پذیرتر می‌کند.

شانس شما برای زنده ماندن در شرایط اضطراری کمتر به محل نشستن و بیشتر به مهارت خدمه بستگی دارد.

نشستن روی صندلی‌های پنجره نیز به شما امکان می‌دهد تا آنچه را که در خارج از هواپیما اتفاق می‌افتد ببینید و مزیت موقعیتی به شما می‌دهد. اما صندلی پنجره شما را به دیوار هواپیما می چسباند و اگر مجبور به ترک هواپیما هستید باید ابتدا منتظر بمانید تا افراد دیگر از ردیف صندلی ها خارج شوند.

نشستن در صندلی های وسط نیز چندین سپر انسانی در اطراف شما به شما می دهد. به این ترتیب از شدت ضربه های احتمالی کاسته و یا به طور کامل از بین می رود. اما صندلی وسط ناخوشایند است و انتخاب اول خوبی نیست.

استراتژی خروج

اگر از اضطراب حمل و نقل هوایی رنج می برید، هر تلاشی برای یافتن صندلی مناسب احتمالاً تنها به آشفتگی درونی شما می افزاید. راستش را بخواهید اصلاً ارزش این را ندارد که برای انتخاب مکان نگران باشید.

سوانح هوایی فوق العاده نادر است. بر اساس داده های انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (IATA)، که نماینده صنعت هواپیمایی جهانی است، در سال 2023 تنها یک حادثه مرگبار در 37.7 میلیون پرواز رخ داده است. اما حوادثی که رخ می دهد با یکدیگر بسیار متفاوت است و به طرق مختلف بر هواپیما و مسافران تأثیر می گذارد.

در نهایت، Edgecom می‌گوید، شانس شما برای زنده ماندن از یک حادثه حین پرواز کمتر به محل نشستن شما بستگی دارد و بیشتر به مهارت و آموزش خدمه پرواز و البته دقت شما به دستورالعمل‌های آنها بستگی دارد. به همین دلیل است که خدمه پرواز در مورد توجه شما به پیام های ایمنی بسیار جدی هستند.

ایکوم خاطرنشان می‌کند: «وقتی سوار هواپیما می‌شوید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که از جایی که در هواپیما هستید آگاه باشید. به دستورات خدمه کابین با دقت گوش کنید زیرا آنها کار خود را به خوبی می دانند و مهم نیست که کجا بنشینید ایمنی شما را تضمین می کنند. آنها برای کمک به شما در دسترس هستند.”