دبیر چهارمین همایش ایران دیجیتال در افتتاحیه این مراسم اعلام کرد در دنیا ترافیک شبکه همراه یک پنجم از کل ترافیک اینترنت است ولی در ایران ترافیک شبکه همراه دو سوم از کل ترافیک است. او همچنین تأکید کرد ترافیک جهانی اینترنت در سال ۲۰۲۲ از ۴۰۰ میلیارد گیگابایت در ماه فراتر رفت و پیش بینی می‌شود این عدد تا پایان امسال به ۶۰۰ میلیارد گیگابایت برسد.

«محمد کشوری» در آغاز افتتاحیه چهارمین همایش ایران دیجیتال اعلام کرد محتوای ویدیوی ۹۲ درصد از کل ترافیک اینترنت دنیا را به خود اختصاص داده است . او همچنین اعلام کرد در پنج سال اخیر نرخ رشد ترافیک اوج از میانگین ترافیک بیشتر است. این نشان می‌دهد که باید در ساعات پیک، شبکه مدیریت شود تا کاربران بتوانند در این ساعات سرویس مناسبی بگیرند. این موضوع در شبکه‌های موبایل خودش را بیشتر نشان می‌دهد.

کشوری با اشاره به آمارها گفت: «در بازار اینترنت ثابت از جهات مختلف ضریب نفوذ سهم بازار فناوری‌ها و سهم بازار از اپراتورها مدتهاست که رشد یا تغییر خاصی به چشم خود ندیده است. در واقع اینترنت ثابت در اواسط دهه نود رشد خوبی داشت اما از اواخر دهه نود که اینترنت موبایل رشد کرد، این رشد کند شد و در سال ۹۸ هم بخاطر شیوع ویروس کرونا، یک شوک مجدد به اینترنت ثابت داده شد اما این رشد خیلی مقطعی بود و بازهم از سال ۹۹، اینترنت ثابت رشد نداشته و حتی مقدار کمی افت داشته است. این موضوع نشان می‌دهد تکنولوژی adsl دیگر رمقی برای رشد ندارد. اگر فیبر نوری توسعه بگیرد این موضوع رشد می‌کند و اگر اینطور نشود شبکه‌های وایرلس رشد می‌کند.»

کشوری تأکید دارد این مسیر در دنیا این موضوع کاملا برعکس است. به گفته این کارشناس، بازار اینترنت ثابت در دنیا در ده سال اخیر متوسط سالانه ۸ درصد رشد داشته است و سهم ایران از این بازار کمتر از یک صدم درصد است. او تاکید دارد که همچنین آمارها نشان می‌دهد در دنیا حداقل ۸۰ درصد اتصالات با کیفیت هستند.

کشوری در ادامه صحبت‌های خود با طرح این پرسش که با توجه به نسبت پوشش ۱۸ درصد فعلی آیا می‌توان در مدت زمان کمتر از دو سا امکان ایجاد پوشش ۱۶.۵ میلیون واحد میسر است؟ اعلام کرد که این سوالاتی است که باید به آن پاسخ داد تا بتوانیم توسعه فیبر نوری را درست پیش ببریم.

کشوری هزینه‌های سنگین راه‌اندازی فیبر نوری را جزو چالش‌های اصلی این پروژه خواند: « ۷۰ همت یعنی تقریبا درآمد یک سال بخش ارتباطات کشور نیاز داریم برای سرمایه گذاری لازم است تا ۲۰ میلیون پوشش فیبر نوری انجام بشود و عدد سنگینی است. بعد از ایجاد این پوشش هم باید برنامه‌ای باشد که این سرمایه گذاری عظیم بتواند به شرکت‌ها برگردد. در مراکز استان ها پانصد هزار تومان مشوق داده می شود.»

به گفته دبیر چهارمین همایش ایران دیجیتال اتصال در فیبر نوری به‌راحتی رخ نمی‌دهد و کشورها در توسعه آن با چالش مواجه هستند: «باید بدانید ۲۵ کشور جهان توانسته اند بالای ۵۰ درصد از خانوارها را به فیبر نوری متصل کنند. تنها چند کشور مانند امارات متحده عربی و قطر و سنگاپور و چین با سیاست‌های مختلف توانستند بیش از ۹۰ درصد خانوارها را متصل کنند.»

کشوری باور دارد بازگشت سرمایه در شبکه‌های مسی آنقدر مساله نیست اما در موضوع فیبر نوری باید به این موضوع توجه شود: «بدون مشوق‌های دولت در کمتراز ۱۲ سال بازگشت سرمایه بعید است. با وجود مشوق‌ها هم بازگشت سرمایه نیاز به ۱۰ سال صبر اپراتورها دارد. دولت باید به فکر این بازگشت سرمایه باشد و اپراتورها هم نباید از اینکه ظایفی برای بازگشت هزینه‌های خود دارند فراموش کنند. به عنوان مثال اپراتورهای بین المللی دنیا در بسته هایی که ارائه می‌دهند با تولیدکنندگان محتوا و پتفرم‌هایی که محتوای باارزش و محبوب برای مردم تولید می‌کنند همکاری می‌کنند و پکیج‌های ویژه‌ای ارائه می‌دهند. به‌عنوان مثال اپراتور باید با چند vod همکاری کند تا مشترک دیگر حق اشتراک همه وی او دی‌ها را ندهد و بعد از خرید این پکیج، بتواند از این سرویس‌های vod بطور همزمان استفاده کند.»

او با طرح این پرسش که چرا کاربر باید فیبر نوری بگیرد؟ به این سوال اینچنین پاسخ داد: «مواردی چون گسترش تولید ترافیک و محتوای با کیفیت و حجیم، توسعه خدمات گیمینگ و ابری. ایجاد فضای بازتر برای محتوا ناسب اینترنت در شبکه ثابت. اختلاف معنادار در تعرفه موبایل برای مصارف پرحجم. آزادسازی تعرفه ترجیحی داخلی در ازای fupهای منطقی متناسب با اتصال فیبر نوری و فروش همزمان خدمات دیجیتال به همراه خدمات اینترنت فیبر نوری دلایل خرید فیبر نوری توسط مردم باید باشد.»