شورای رقابت ترکیه پس از انجام تحقیقات گسترده در مورد سیاست های اشتراک گذاری اطلاعات فیس بوک، اینستاگرام، واتس اپ و تریدز، در نهایت 1.2 میلیارد لیره (37.20 میلیون دلار) جریمه متا را اعمال کرد.

تحقیقات شورای رقابت ترکیه در مورد سیاست های متا در اواخر سال 2023 آغاز شد تا مشخص شود آیا این شرکت با برقراری ارتباط بین پلتفرم های اینستاگرام و توییتر، قوانین رقابت ترکیه را نقض کرده است یا خیر. چند ماه بعد، ترکیه دستور مقدماتی را برای جلوگیری از اشتراک گذاری داده ها بین اینستاگرام و توییتر صادر کرد.

ماه گذشته متا اعلام کرد که به منظور تبعیت از دستور صادر شده از سوی دولت ترکیه، شبکه اجتماعی Tradez را در این کشور به طور موقت غیرفعال می کند.

هیئت رقابت ترکیه می‌گوید ۸۹۸ میلیون لیر جریمه برای «اجرای قانون و تحقیقات انجام شده علیه فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ» تعیین کرده است که ۳۶۵ میلیون لیر باقی‌مانده از جریمه مربوط به سایر تحقیقات تجاری است.

مقالات مرتبط

به گفته شورای رقابت ترکیه، کاربران می توانند تصمیم بگیرند که آیا اطلاعات شخصی آنها بین فیس بوک، اینستاگرام و واتس اپ به اشتراک گذاشته می شود و در صورت تمایل می توانند چنین ویژگی را غیرفعال کنند.

شورای رقابت ترکیه تحقیقات دیگری را در اوایل سال 2024 بسته بود که منجر به جریمه متا 160000 دلار در روز شد. در مثالی دیگر شاهد جریمه روزانه 148000 دلاری متا در ترکیه بودیم. هر دو جریمه در 3 مه 2024 (14 مه 1402) به پایان رسید.

ترکیه قبلاً برای متا در سال 2022 346.72 میلیون لیره جریمه در نظر گرفته بود.