ظاهراً تمام مقاومت اپل صرفه جویی چند دلاری برای ارتقاء پنل از 60 هرتز به 120 هرتز نیست. پس داستان چیست؟ اپل این محدودیت را برای نسخه‌های معمولی آیفون تنها برای تشویق کاربران به خرید مدل‌های حرفه‌ای اعمال کرد. در واقع، این تبلیغ در کنار دوربین بهتر و بدنه بادوام تر، یکی از مهم ترین دلایلی است که مشتریان اپل آیفون های پرو را به نسخه های معمولی ترجیح می دهند.

این اصرار کوپرتینویی ها دلایل دیگری هم دارد. اپل تبلیغات را یک ویژگی “حرفه ای” و حرفه ای می داند و معتقد است که اگر تجربه استفاده از این ویژگی را نداشته باشید، چندان متوجه آن نخواهید شد. به همین دلیل، اکثر افرادی که قبلاً یک مدل iPhone Pro داشتند، در خرید بعدی آیفون خود نسخه Pro را انتخاب می کنند. بسیاری از کاربران اپل آیفون، آیپد و مک بوک پرو می خرند زیرا حتی اگر به همه ویژگی ها نیاز نداشته باشند، ترجیح می دهند بهترین محصول ممکن را در آن دسته خریداری کنند.

اکثر افرادی که قبلاً iPhone، iPad یا MacBook Pro دارند، در خرید بعدی خود نسخه Pro را انتخاب می کنند.

طبیعی است که کاربران پس از عادت به قابلیت های حرفه ای نسخه های پرو، در خریدهای بعدی علاقه ای به آیپد ایر، مک بوک ایر و آیفون معمولی نداشته باشند. به عنوان مثال، اگر به دنبال خرید و فروش آیفون 13 پرو خود هستید، احتمالاً پرو یا پرو مکس را به جای آیفون 15 معمولی انتخاب خواهید کرد.

از سوی دیگر، یک کاربر معمولی آیفون 13 که به فکر ارتقاء به آیفون 15 است، چندان به عدم تبلیغات اهمیت نمی دهد. چون قبلا تجربه نکرده بود. اما اگر از یک گوشی اندرویدی با پنل 120 هرتزی به آیفون 60 هرتزی مهاجرت کنید، وضعیت کاملا متفاوت خواهد بود. در عین حال، تبلیغات ممکن است برخی از کاربران را تشویق کند که چند صد دلار بیشتر خرج کنند و مدل های حرفه ای را خریداری کنند. فقط یک بار نسخه حرفه ای محصولات اپل را امتحان کنید. اگر محدودیت های بودجه در میان نباشد، این احتمال وجود دارد که هرگز به نسخه های معمولی باز نگردید.

شاید باورش سخت باشد، اما اپل اولین شرکتی بود که در سال 2017 نمایشگرهایی با نرخ تازه سازی بالا را به محصولات غیر گیمینگ معرفی کرد. در همان سال، ساکنان کوپرتینو آیپد پرو 10.5 اینچی را با نمایشگر مجهز به تبلیغاتی عرضه کردند. برای دادن نرخ تازه سازی بالا به کاربران قبل از هر سازنده دیگری در دنیای تبلت؛ اما تا سال 2021 از تجهیز آیفون به این ویژگی خودداری کردند و حالا گفته می شود با گذشت 7 سال از عرضه آیپد پرو 10.5 اینچی، باید از آیفون 16 نیز با نمایشگر 60 هرتزی استقبال کرد.

آیفون 17 ظاهرا اولین آیفون پایه 120 هرتزی خواهد بود

مصرف کنندگان می خواهند بدانند که در نهایت چه زمانی این تبلیغات را در آیفون های پایه مشاهده خواهند کرد. راس یانگتحلیلگر صنعت نمایشگر می گوید که آیفون 17 که در سپتامبر سال آینده رونمایی می شود، اولین آیفون غیرحرفه ای با نمایشگر 120 هرتز خواهد بود.

چرخه ارتقا محصول اپل بسیار سخت گیرانه است و تا زمانی که ویژگی جدیدی را برای نسخه Pro آماده نکند، ویژگی های قبلی خود را به نسخه معمولی پورت نمی کند. این بدان معنی است که ساکنان کوپرتینو احتمالاً ویژگی‌های جذابی مانند FaceID زیر نمایشگر یا طراحی کیس جدید را برای نسخه Pro در نظر خواهند گرفت تا آن را به اندازه کافی از نسخه معمولی متمایز کند تا بتوانند تبلیغات را به نسخه پایه منتقل کنند.

اگر قیمت آیفون پایه برای دو نسل دیگر ثابت بماند، مصرف کنندگان باید 17 ماه دیگر منتظر بمانند تا صفحه نمایش 120 هرتزی در یک گوشی 800 دلاری داشته باشند. این استدلال که کاربران عادی به نمایشگرهای با نرخ تازه سازی بالا اهمیت نمی دهند، نادرست است. با این حال، برخی افراد می گویند که نمایشگر 60 هرتزی آیفون نسبت به سایر گوشی های 60 هرتزی بسیار نرم تر به نظر می رسد.

حقیقت این است که استقبال پرشور مصرف کنندگان از گوشی های هوشمند اندرویدی مجهز به صفحه نمایش 120 هرتزی باعث شده تا شرکت های مختلف گوشی های میان رده و حتی پایین رده خود را به صفحه نمایش 120 هرتزی مجهز کنند. اپل چه بخواهد چه نخواهد باید وارد این حوزه شود.