بر اساس تصویر نمودار موج مربعی بالا، بالای نمودار نشان دهنده وجود ولتاژ و خطوط پایین نشان دهنده عدم وجود ولتاژ است. کامپیوترها از این افزایش و کاهش ولتاژ امواج مربعی ایجاد می کنند که سپس به کدهای باینری (0 و 1) تبدیل می شوند.

فرکانس رم مفهومی مربوط به چرخه ساعت رم است، در حالی که اکثر مردم فرکانس رم را برابر با سرعت رم می دانند. اما مقدار فرکانس فقط یک قسمت از معادله سرعت RAM را پوشش می دهد.

نکته این است که هر داده خواندن و نوشتنی که انجام می شود سیکل یا همان سیکل نامیده می شود و RAM بر اساس تعداد سیکل هایی که در یک ثانیه انجام می دهد اندازه گیری می شود. بنابراین، اگر رم 3200 مگاهرتز باشد، توانایی انجام 3.2 میلیارد سیکل در ثانیه را دارد.

هر چه سرعت چرخه بالاتر باشد. در نتیجه قدرت رم برای ذخیره و خواندن داده ها نیز افزایش می یابد که تجربه کاربری روان تری را به همراه خواهد داشت. از سوی دیگر، رابطه مستقیمی بین نرخ داده مضاعف رم (DDR) و چرخه ساعت وجود دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

مقیاس MT/s چیست؟

تعداد زیادی که بعد از RAM در معرفی مدل آن استفاده می شود همیشه دارای مقیاس مگاهرتز بوده است. اما اخیراً بسیاری از تولیدکنندگان، کاملاً اشتباه یا ناعادلانه، از عدد زیادی در دنباله نام مدل رم خود استفاده می کنند که اساساً میزان تبادل داده با یک واحد مگاترانسفر را نشان می دهد.

البته در برخی موارد بدون نوشتن مگاهرتز یا MT/s، به سادگی عدد بزرگی را می نویسند و بدون ارائه توضیحات بیشتر، کاربران و خریداران را با تکیه بر دانش قبلی خود، این عدد را فرکانس رم در نظر می گیرند، در حالی که This تعداد بسیار بیشتر از فرکانس واقعی رم خریداری شده خواهد بود.

در واقع، در اکثر تبلیغات و در بین بسیاری از کاربران و حتی برخی از تولیدکنندگان حافظه، هنوز سرعت رم را بر حسب مگاهرتز نشان می‌دهند، در حالی که عدد نسبت داده شده نشان‌دهنده نرخ انتقال بر حسب مگا انتقال در ثانیه یا MT/s است.

به عنوان مثال، فرض کنید در جایی رم Kingston DDR4-3200 را می بینید. بدون شک اولین برداشت این است که این مقدار باید فرکانس حافظه رم باشد در حالی که این عدد نشان دهنده سرعت تبادل اطلاعات و واحد اندازه گیری آن مگاترانسفر ثانیه است.

مگاترانسفر واحد اندازه گیری نرخ داده بر حسب مگابایت است، بنابراین یک مگا انتقال برابر با یک مگابایت است. اگر مگاترانسفرها را در ثانیه اندازه گیری کنید، یک روش منطقی برای محاسبه سرعت RAM بر حسب اینکه چه مقدار داده در هر ثانیه می تواند منتقل کند، بدست می آورید.

شکی نیست که اکنون اندازه گیری سرعت RAM با نرخ انتقال داده منطقی تر است. البته سازنده باید با استفاده از نمایشگر MT/s در نام مدل این موضوع را به خریدار یادآوری کند که عدد نوشته شده فرکانس رم نیست بلکه سرعت تبادل اطلاعات است.

تاخیر CAS یا Column Access Strobe تاخیر RAM در دریافت فرمان و سپس ارسال پاسخ است. شکل عددی که نشان دهنده تاخیر CAS است به صورت زیر خواهد بود: 15-17-17-35. این اعداد نشان دهنده تعداد چرخه های ساعتی است که RAM باید به دستور پاسخ دهد و تاخیر CAS اولین عدد در این مجموعه 4 عددی خواهد بود.

با این حال، تأخیر CAS بر سرعت کلی RAM تأثیر می گذارد. برای مثال، مگاهرتز بالا با تأخیر CAS کم ممکن است سرعت کمتری نسبت به مگاهرتز پایین با CAS سریع‌تر ارائه دهد. بنابراین سرعت رم مستقل از فرکانس رم است و فاکتورهای بیشتری را شامل می شود.

یکی دیگر از عواملی که بر سرعت رم تأثیر می گذارد، فناوری DDR است که نسخه های مختلفی دارد. در علوم کامپیوتر، یک گذرگاه دو نرخی داده یا DDR، داده‌ها را در دو طرف بالا و پایین سیگنال ساعت انتقال می‌دهد.

چنین تابعی باعث می شود که در هر چرخه ساعت، داده ها دو بار به طور همزمان ارسال و دریافت شوند. چنین فرآیندی پهنای باند حافظه را دو برابر می کند و بر سرعت ورودی و خروجی داده ها به رم تأثیر می گذارد.

نرخ داده و فرکانس RAM

با این حال، سرعت RAM را می توان بر حسب مگاهرتز بر ثانیه یا مگاترانسفر در ثانیه اندازه گیری کرد. اما برای درک اینکه چرا تولیدکنندگان رم از مگاهرتز برای بیان آن استفاده می‌کنند و چرا برخی افراد به شدت به چنین معیاری اعتراض می‌کنند، باید درباره فرکانس و نرخ داده بیشتر بدانم تا بفهمم چگونه بر سرعت رم و عملکرد کلی RAM تأثیر می‌گذارند.

ماژول های رم، مانند هر دستگاه حافظه دیجیتال مدرن، از ترانزیستورهایی تشکیل شده اند که به عنوان سوئیچ عمل می کنند. این سوئیچ ها درست مانند خاموش و روشن کردن چراغ اتاق عمل می کنند.