کامپیوترها اغلب به دلیل باری که  بر روی پردازنده وارد می کنن بیش از حد داغ می شوند. این به ویژه برای لپ تاپ ها صادق است. کنترل سرعت فن در رایانه به کاهش گرمای بیش از حد کمک می کند. برای بسیاری از کاربران ویندوز، Speedfan مهمترین برنامه برای کنترل سرعت فن است. Speedfan نه تنها سرعت فن را ارزیابی می کند، بلکه دما و ولتاژ را نیز اندازه گیری می کند. می توانید از Speedfan برای تغییر سرعت فن رایانه خود در زمانی که داخل آن خیلی گرم می شود استفاده کنید.

برنامه برای کنترل سرعت فن

با Speedfan می توانید سرعت فن خود را افزایش یا کاهش دهید. گاهی اوقات یک کامپیوتر خیلی داغ نمی شود، اما وقتی فن با سرعت زیاد به اطراف می چرخد، صدای زیادی ایجاد می کند. در بیشتر موارد، شما می خواهید از برنامه برای افزایش سرعت فن استفاده کنید زیرا لپ تاپ شما در خطر گرم شدن بیش از حد است.

اگرچه Speedfan در بین کاربران ویندوز محبوب است، اما این تنها برنامه در مشهور نیست. رابط Speedfan ساده ترین برای درک و استفاده نیست، و خوشحال خواهید شد که بدانید چند جایگزین خوب Speedfan در آنجا وجود دارد.

بنابراین من وظیفه بررسی سایر برنامه های کنترل سرعت فن در دسترس را بر عهده گرفتم. برخی از برنامه ها همچنین ویژگی های دیگری مانند نظارت بر دمای هارد دیسک و همچنین CPU را ارائه می دهند. بنابراین من نتایج آزمایشات خود را با 7 جایگزین Speedfan که می توانید در نظر بگیرید به شما ارائه می دهم.

  1. Argus Monitor – $19.95 – $33.95

Argus یک جایگزین خوب برای برنامه Speedfan است. این یک برنامه نظارتی با امکانات کامل است که تقریباً تمام اجزای سخت افزاری رایانه شما را بررسی می کند. چیزی که من در مورد مانیتور Argus دوست داشتم این است که نمایشی گرافیکی از دمای CPU، GPU و هارد دیسک شما ارائه می دهد.

از آنجایی که آرگوس مانیتور می تواند S.M.A.R.T را بخواند. دما، می تواند به شما بگوید چه زمانی هارد دیسک در شرف از کار افتادن است. البته می توانید سرعت فن های موجود در کامپیوتر خود را نیز کنترل کنید.

می‌توانید مانیتور Argus را به‌مدت 30 روز به‌طور رایگان امتحان کنید، و سپس باید به نسخه اصلی یا حرفه‌ای ارتقا دهید. صادقانه بگویم، من رابط کاربری Argus Monitor را بسیار بهتر از Speedfan دوست داشتم، و به نظر می رسد که اگر امکاناتش از از آن بیشتر نباشد، کار مشابهی را انجام می دهد.

HWiNFO

رایگان

میدانم که بسیاری از شما تعجب خواهید کرد که آیا یک جایگزین Speedfan رایگان وجود دارد یا خیر، و پاسخ مثبت است. HWiNFO با ویندوز و حتی با سیستم عامل های DOS کار می کند. این برنامه به شما یک نمای کلی از اجزای رایانه شما می دهد و وضعیت سیستم را ریل تایم ارائه می دهد.

با HWiNFO می توانید سرعت فن را کنترل کنید و بسیار بیشتر از آن ارائه می دهد. می تواند با اخطارهایی به شما هشدار دهد که مشکلی در سیستم شما وجود دارد و در شرف از کار افتادن است. رابط کاربری آسان برای استفاده و درک است، و شما می توانید آن را به دلخواه شخصی سازی کنید. حتی می‌توانید گزارش‌های خطا را در قالب‌های HTML، CSV، متن و XML ایجاد کنید.

همچنین تعدادی پلاگین وجود دارد که می توانید برای HWiNFO دانلود کنید تا سیستم خود را حتی بهتر کنترل کنید. برای یک برنامه رایگان، چیزهای زیادی ارائه می دهد و بسیاری از مردم به توسعه دهندگان کمک می کنند زیرا آنها آن را بسیار دوست دارند. متأسفانه، HWiNFO برای کاربران مک سازگار نیست.

می توانید Real Temp را به عنوان یک جایگزین Speedfan در نظر بگیرید اما کمی متفاوت عمل می کند. عملکرد اصلی Real Temp نظارت بر دمای CPU  و GPU شما است. متأسفانه، فقط با پردازنده های اینتل کار می کند و آنها باید بهتر از پنتیوم 4 باشند. بنابراین ما در مورد پردازنده های تک هسته ای، دو هسته ای، چهار هسته ای و i7 صحبت می کنیم.

Real Temp

Real Temp همچنین با GPU های محبوب AMD، ATI و Nvidia کار می کند. برنامه اطلاعات دما را جمع آوری کرده و در برنامه نمایش می دهد. شما می توانید حداقل و حداکثر دمای CPU را ببینید و آنها را ثبت کنید.

Real Temp دارای یک ویژگی زنگ هشدار است که به شما هشدار می دهد زمانی که CPU یا GPU شما بیش از حد داغ می شود، و حتی می توانید این گزینه را داشته باشید که به صورت خودکار رایانه خود را در صورت فعال شدن زنگ خاموش کنید. شما می توانید از Real Temp در ویندوز 2000 تا ویندوز 11 استفاده کنید. رابط کاربری زیبا و ساده است.

AIDA64 Extreme

AIDA64 Extreme نه تنها اجزای سیستم شما را تشخیص می‌دهد، بلکه می‌توانید از آن برای محک زدن سخت‌افزار خود نیز استفاده کنید و آن را به یک جایگزین خوب Speedfan تبدیل کنید. AIDA64 Extreme از انواع سنسورها پشتیبانی می کند و می تواند نه تنها دما، بلکه سرعت فن، ولتاژ و مصرف برق را نیز کنترل کند.

شما می توانید نحوه نمایش اطلاعات تولید شده توسط AIDA64 Extreme را انتخاب کنید. می‌توانید یک پانل OSD، یک ابزار نوار کناری، یا یک چیدمان سینی سیستم و همچنین گزینه‌های دیگر را انتخاب کنید.

با AIDA64 Extreme می توانید عملکرد واقعی قطعات سخت افزاری مانند هارد دیسک، حافظه و CPU را نیز بررسی کنید. این برنامه همچنین به شما امکان می دهد تست های استرس را اجرا کنید تا مطمئن شوید سیستم شما پایدار است. می توانید از AIDA64 Extreme با تمام نسخه های ویندوز از سال 95 به بعد و همچنین با ویندوز سرور از NT4/200 به بعد استفاده کنید.

Intel Desktop Control Center

اگر یک برد دسکتاپ سری Extreme دارید، Intel Desktop Control Center یک جایگزین Speedfan است. اگر دسکتاپ شما دارای مادربرد سری Extreme است، مرکز کنترل دسکتاپ اینتل یک برنامه بهینه سازی سیستم است که به شما در دستیابی به عملکرد مطلوب کمک می کند.

با Intel Desktop Control Center ، می توانید سیستم خود را با اورکلاک کردن سرعت حافظه، و پردازنده تنظیم کنید. همچنین می توانید با این اپلیکیشن سرعت، دما و ولتاژ فن را کنترل کنید. همچنین معیارهایی وجود دارد که به شما امکان می دهد عملکرد مادربرد خود را تجزیه و تحلیل کنید.

معمولاً می‌توانید برنامه Intel Desktop Control Center را روی دیسک درایور همراه مادربرد خود بیابید. اگر شامل نیست یا نمی توانید آن را پیدا کنید، می توانید آن را به صورت رایگان از اینجا دانلود کنید.

Core Temp

Core Temp یکی دیگر از جایگزین های خوب Speedfan است. این ویژگی مشابه Real Temp است، اما انعطاف‌پذیرتر است و می‌تواند تعداد بسیار بیشتری از CPUها، از جمله پردازنده‌های AMD و VIA را نظارت کند. Core Temp از سنسورهای حرارتی قدیمی داخلی استفاده نمی‌کند، اما سنسور حرارتی دیجیتال تعبیه‌شده CPU (DTS) را نظارت می‌کند.

Core Temp با ویندوز XP تا ویندوز 10 و سرور 2003 تا سرور 2016 کار می کند. کامپیوتر شما به یک پردازنده Intel، VIA x86 یا AMD نیاز دارد. تعدادی پلاگین وجود دارد که به شما امکان می دهد برنامه را سفارشی کنید، مانند نمای گرافیکی دمای هر CPU و یک ابزار نوار کناری.

استفاده از  Core Tempرایگان است و رابط کاربری بسیار ساده‌تر از Speedfan است. حتی یک برنامه برای اندروید و  Windows Phone  وجود دارد که به شما امکان می دهد سیستم های خود را از راه دور نظارت کنید. این یک جایگزین عالی Speedfan است.

HWMonitor

HWMonitor آخرین جایگزین برای Speedfan است و خبر خوب این است که یک برنامه رایگان دیگر است. این یک ابزار سخت افزاری بسیار محبوب است که با تمام نسخه های ویندوز کار می کند. HWMonitor یک برنامه بسیار سبک وزن است و وقتی از آن استفاده کردم، متوجه تأثیر بسیار کمی بر منابع سیستم خود می شوید.

به روز رسانی های زیادی برای مانیتور HW وجود دارد، زیرا مهم است که از آخرین سخت افزار موجود پشتیبانی کند. رابط کاربری ساده و سرراست است، اما شما اطلاعات زیادی مانند سرعت ساعت، دما و ولتاژ را دریافت می کنید. در برنامه می توانید مقادیر حداقل و حداکثر و سایر اطلاعات را مشاهده کنید که به شما در درک همه چیز کمک می کند.

برای یک برنامه رایگان، HW Monitor کارهای زیادی انجام می دهد. نصب و استفاده از آن بسیار آسان است و نمی توانید بیشتر از آن درخواست کنید. یک نسخه Pro وجود دارد که من آن را آزمایش نکردم، که بسته به تعداد اتصالات از راه دور مورد نظر شما بین 25 تا 40 دلار قیمت دارد. صادقانه بگویم، نسخه رایگان برای اکثر افراد کافی است.

نتیجه

امیدوارم بتوانم شما را متقاعد کنم که جایگزین های Speedfan وجود دارد و برخی از آنها رایگان هستند. از بین دو برنامه پولی، من AIDA64 Extreme را به Argus Monitor ترجیح می دهم زیرا اولی توانایی اجرای تست استرس را بر روی رایانه شما ارائه می دهد. اگر برای شما جالب نیست، مانیتور ارزانتر آرگوس انتخاب خوبی است.

به نظر من Core Temp و HWMonitor برنامه های عالی هستند. HWiNFO نیز خوب است و می تواند هر کاری را که اکثر مردم می خواهند انجام دهد.

 

 

به این پست امتیاز بدید