چندی پیش، اپل آخرین آیپدهای خود را طی یک رویداد معرفی کرد. دستگاه هایی که مشخصات آنها گاهی قابل پیش بینی بود. با این حال، کوپرتینویی ها از جدیدترین تراشه سری M یعنی M4 در آیپد پرو استفاده کرده اند که عملکرد دستگاه را در مقایسه با پردازنده های سری M نسل قبلی بهبود می بخشد. در زیر به مقایسه پردازنده M4 اپل با M3 می پردازیم.

مشخصات پردازنده های Apple M4 و M3

ابتدا مروری بر مشخصات این دو پردازنده داریم:

M4 M3
تعداد هسته ها 9 یا 10 8
هسته های قدرتمند/کم مصرف 4 یا 3-6 4 – 4
هسته های گرافیکی 10 10
پردازنده های گرافیکی 16 16
ترانزیستورها 28 میلیارد 25 میلیارد
رم 24/8/16 حداکثر 24 گیگابایت
حافظه ذخیره سازی تا 2 ترابایت (احتمال افزایش تا 8 ترابایت با مک بوک های جدید) حداکثر 8 ترابایت
پهنای باند 120 گیگابایت در ثانیه 100 گیگابایت در ثانیه
لیتوگرافی نسل دوم 3 نانومتر 3 نانومتر از نسل اول

شاید در نگاه اول تفاوت چندانی در مشخصات سخت افزاری این دو تراشه وجود نداشته باشد. M4 و M3 با لیتوگرافی 3 نانومتری و معماری مشابه ساخته شده اند و مجهز به گرافیک یکپارچه قدرتمندی هستند که برنامه ها را با سرعت مناسبی پردازش و اجرا می کند. علاوه بر این، هر دو پردازنده از فناوری Dynamic Cache اپل استفاده می کنند.

اما تفاوت این دو تراشه در تعداد هسته، قابلیت های گرافیکی، نمایشگر و هوش مصنوعی است. در ادامه این تفاوت ها را بیشتر ارزیابی خواهیم کرد.

هسته های قدرتمند

در نسل قبلی یعنی پردازنده M3 از 4 هسته قدرتمند استفاده شده است، اما تراشه M4 در دو نسخه موجود است که هر کدام دارای 3 و 4 هسته قدرتمند هستند. همچنین با وجود 6 هسته موثر، تعداد هسته های تراشه M4 به ترتیب به 9 و 10 می رسد. در حالی که Apple M3 در مجموع دارای 8 هسته قدرتمند و کارآمد است.

هسته های گرافیکی

پردازنده M4 مانند نسل قبلی خود از 10 هسته گرافیکی بهره می برد، بنابراین انتظار عملکرد گرافیکی قابل قبولی از این تراشه داریم. البته آنچه این پردازنده را از تراشه M3 متمایز می کند، ارائه امکاناتی مانند حافظه پنهان پویا اپل و شتاب سخت افزاری است که امکاناتی مانند ردیابی مجدد کاربر را در اختیار کاربران قرار می دهد. اگرچه پردازش گرافیکی مناسب همیشه یکی از ویژگی‌های تراشه‌های سری M بوده است، اما وجود ویژگی‌های جدید در M4 باعث می‌شود کاربران آی‌پد پرو جدید پیشرفت چشمگیری در عملکرد پردازش و کیفیت بصری داشته باشند.

در مجموع، ارائه چنین قابلیت هایی نشان می دهد که اپل به دنبال ارائه همان تجربه گرافیکی برای کاربران موبایل در سایر سخت افزارها است. کوپرتینوس قصد دارد با ارتقاء ویژگی‌های تبلت‌های پرچم‌دار خود، تجربه کاربری را برای طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها، از جمله تولید محتوا و بازی، بهبود بخشد. در نتیجه این تلاش ها، جایگاه اپل به عنوان یکی از غول های عرصه فناوری تقویت شده و نشان از تعهد آنها به ارائه خدمات مرتبط به کاربران دارد.

یک موتور عصبی

موتور عصبی 16 هسته ای M4 دارای قدرت 38 TOPS (تریلیون عملیات در ثانیه) است که 20 TOPS بیشتر از نسل قبلی است. اپل با گسترش قابلیت های هوش مصنوعی و توسعه ابزارهای هوش مصنوعی سعی کرده عملکرد پردازنده خود را در این زمینه بهینه کند.

بر اساس داده‌های بنچمارک Geekbench، تراشه M4 در آزمون ML 0.6.0 (یادگیری ماشین) امتیاز 9234 را به دست آورد که 23 درصد بهتر از M2 و 10 درصد بهتر از نسخه قبلی خود است. البته این اعداد ممکن است با مطالعه بیشتر M4 در آینده تغییر کنند.

نمایش دادن

تنظیم خودکار رنگ و روشنایی تصاویر، عملکرد ProMotion و نرخ نوسازی پویا 120 هرتز از جمله ویژگی هایی است که در نمایشگرهای عمومی محصولات اپل وجود دارد.

با این حال، چیزی که ممکن است تراشه M4 را از نسل قبلی متمایز کند، معرفی فناوری جدید OLED Tandem در سری iPad Pro است. اپل در طی مراحل تولید این آیپدها با اتصال دو پنل OLED به یکدیگر، روشنایی نمایشگر را تا حداکثر 1500 نیت افزایش داد تا بدون افزایش ولتاژ، شدت نور خروجی را افزایش دهد. علاوه بر این، با وجود عملکرد قابل قبول نمایشگرهای Mini LED در مک بوک، پیش بینی ها حاکی از وجود Tandem OLED در این دستگاه ها است.

نتیجه

گمانه زنی ها حاکی از آن است که پردازنده M4 در نسل جدید مک بوک ها (که احتمالا در WWDC 2024 رونمایی می شود) علاوه بر آیپد پرو نیز استفاده خواهد شد. با این حال، عملکرد M4 در iPad را نمی توان به عملکرد آینده این تراشه در مک بوک تعمیم داد و باید منتظر داده های بیشتری در این زمینه باشیم.

اپل هنگام معرفی آیپد پرو به نکات مهمی در مورد مصرف انرژی و عملکرد دستگاه اشاره کرد. همچنین آیپد پروهای جدید ظاهر باریک تری نسبت به قبل دارند و کوپرتینویی ها از روش های مختلفی برای مدیریت گرمای دستگاه (در مقایسه با سری مک بوک) استفاده کرده اند. پس باید منتظر ماند و دید که تفاوت عملکرد این دو سیستم اپل با پردازنده های یکسان چقدر خواهد بود.