با افزایش دیجیتالی شدن، فعالیت اینترنت با سرعتی سریع افزایش یافته است. در نتیجه، اکنون اطلاعات بسیار حساسی در لپ‌تاپ، رایانه، گوشی‌های هوشمند، رسانه‌های اجتماعی و فضای ذخیره‌سازی ابری در دسترس است.

چگونه بفهمم لپ تاپ/کامپیوتر من هک شده است؟

با رایج شدن حملات سایبری، بسیاری از کاربران به طور فزاینده ای نگران امنیت داده ها هستند. برای کمک به آن، ما این مقاله را نوشته ایم. چندین نشانه وجود دارد که می توانید به دنبال آنها باشید که به شما اطلاع می دهد که آیا لپ تاپ شما هک شده است (یا نه). بیایید نگاهی به این نشانه ها بیندازیم.

علائمی که با آنها می توانید متوجه شوید که لپ تاپ شما هک شده است

برنامه های ناخواسته نصب شده اند

اگر نرم افزار جدیدی را روی لپ تاپ خود می بینید که نمی شناسید، می تواند نشانه هک شدن لپ تاپ شما باشد. اغلب، نرم‌افزارهای اضافی به‌روزرسانی‌هایی برای برنامه‌های از قبل نصب‌شده ارائه می‌شوند. معمولاً هنگام نصب اعلان دریافت خواهید کرد.

برنامه های آنتی ویروس، جاسوس افزارها و بدافزارها نشانه های رایج هک شدن لپ تاپ هستند. اسب های تروجان و درهای پشتی نیز نشانه های رایجی هستند که نشان می دهد هکرها به لپ تاپ شما دسترسی پیدا کرده اند. بازدید از یک صفحه نامعتبر یا پذیرش دانلودهای تصادفی مقصران رایجی هستند که منجر به این وضعیت می شوند.

رمز عبور کامپیوتر را تغییر دهید

شما وارد لپ تاپ خود می شوید و رمز عبور شما کار نمی کند. یکی عوضش کرد این نشانه واضحی است که هکرها کنترل کاملی بر لپ تاپ شما دارند زیرا هیچ دلیلی وجود ندارد که آنها خودشان رمز عبور شما را تغییر دهند.

همین امر در مورد تغییرات هر یک از حساب های آنلاین شما نیز صدق می کند. این وضعیت بسیار خطرناک است زیرا هکرها می توانند اطلاعات شخصی شما را تغییر دهند. همچنین می توان آن را به سرقت برد. اگر این اتفاق برای شما افتاد، سعی کنید از گزینه Forgot Password برای بازنشانی رمز عبور خود استفاده کنید.

هرزنامه ایمیل

اگر همکاران، دوستان یا خانواده شما مدام گزارش می دهند که در حال ارسال هرزنامه هستید در حالی که شما این کار را نمی کنید، هکرها حساب شما را تصرف کرده اند.

هکرها از حساب شما برای ارسال ویروس و هرزنامه به سایر کاربران استفاده می کنند. اگر این اتفاق افتاد، بلافاصله وارد حساب ایمیل خود شوید و رمز عبور خود را تغییر دهید. همچنین همه را از وضعیت آگاه کنید. آنها نباید لینک ها یا پیام های مشکوک را باز کنند.

تغییرات در صفحه اصلی مرورگر اینترنت یا نوار ابزار اضافه شده

آیا متوجه تغییراتی در پیکربندی مرورگر خود شده‌اید و/یا نمادهایی را پیدا کرده‌اید که در داشبورد خود نمی‌شناسید؟ این می تواند نشانه حمله بدافزار باشد.

اگر مرورگر پیش فرض لپ تاپ شما دارای نوار ابزار شخص ثالث ناخواسته است یا اگر موتور جستجوی پیش فرض شما تغییر کرده باشد، لپ تاپ شما هک شده است.

پیام باج افزار

شاید این بدترین کابوس یک مصرف کننده باشد. فرض کنید لپ تاپ خود را باز کرده اید و ناگهان پیام بزرگی روی صفحه نمایش شما ظاهر می شود که اطلاعات شما رمزگذاری شده است و باید مبلغ هنگفتی برای باز کردن قفل آن بپردازید. خیلی ترسناکه، درسته؟

اکثر افرادی که این پیام را می بینند می دانند که هکرها دستگاه شما را تسخیر کرده اند. تا سال 2017، این یک اتفاق رایج بود، اگرچه این تهدید هنوز از بین رفته است. در هر صورت، حملات باج افزار همچنان اتفاق می افتد، پس مراقب باشید.

پاپ آپ های تصادفی ظاهر می شوند

پاپ آپ های مکرر رایج ترین علامت آزاردهنده ای است که نشان می دهد لپ تاپ شما هک شده است. با این حال، ظاهر شدن پاپ آپ های تصادفی در وب سایت های مختلف نشانه هک نیست. وب سایت ها این پاپ آپ ها را راه اندازی می کنند.

اگر در حین مرور متوجه پنجره‌های بازشو شدید، نشانه واضحی است که نشان می‌دهد شخصی کنترل کامل دستگاه شما را دارد.

پیام جعلی آنتی ویروس

پیام آنتی ویروس جعلی شکل دیگری از پیام های پاپ آپ مزاحم است. اگر پاپ آپ های تصادفی دریافت می کنید که نشان می دهد نرم افزار آنتی ویروس شما فایل های آلوده به بدافزار را شناسایی کرده است، متوجه خواهید شد که لپ تاپ شما به خطر افتاده است. چنین پاپ آپ هایی افراد را تشویق می کند تا برای نصب یک برنامه روی آنها کلیک کنند.

اگر این اتفاق برای شما بیفتد، ممکن است نتوانید از صفحه ای که پنجره بازشو در آن قرار دارد خارج شوید. بنابراین تنها یک راه حل وجود دارد: بستن و راه اندازی مجدد مرورگر.

فعالیت مشکوک در شبکه های اجتماعی

بسیاری از مردم قبلاً این را تجربه کرده اند. به عنوان مثال، اگر نمی توانید به حساب شبکه های اجتماعی خود دسترسی پیدا کنید یا رمز عبور کار نمی کند، این نشانه واضحی از هک است.

همچنین ممکن است متوجه دوستان و فالوورهای غیرعادی، پیوندهای اخبار مبتذل و درخواست های دوستی مداوم شوید. هکرها می توانند یک صفحه جعلی یا حساب جعلی ایجاد کنند و از فیشینگ برای انجام همه این کارهای آزار دهنده استفاده کنند.

ماوس به طور خودکار حرکت می کند و تغییراتی در برنامه ایجاد می کند

فرض کنید روی لپ‌تاپ خود کار می‌کنید و پنج دقیقه است که کاری انجام نداده‌اید. سپس ناگهان مکان نما شروع به حرکت می کند و تغییراتی در برنامه ایجاد می کند.

نگران نباشید، این نشانه فعالیت ماوراء الطبیعه نیست! در عوض، شخصی لپ تاپ شما را هک کرده است. مهم است که به یاد داشته باشید که مشکلات سخت افزاری نیز می تواند باعث شود مکان نما شما به طور خودکار حرکت کند، اما همین. اگر این یک مشکل سخت افزاری است، نباید مکان نما را در اطراف صفحه نمایش ببینید، برنامه ها را باز کنید و/یا تغییراتی ایجاد کنید.

تغییر مسیر URL

گاهی اوقات مرورگرها شما را به وب سایتی غیر از وب سایتی که قصد بازدید از آن را داشتید هدایت می کنند. تغییر مسیر مکرر جستجوهای اینترنتی ممکن است به این معنی باشد که لپ تاپ شما هک شده یا آسیب پذیر است.

اغلب توسعه دهندگان وب سایت به هکرها پول می دهند تا کلیک های شما را بر روی وب سایت های خود دریافت کنند. بله، غم انگیز است، اما واقعیت دارد. در هر صورت، اگر می خواهید بدانید که آیا هک شده اید، کلمات نامرتبط را در موتور جستجو تایپ کنید. اگر همان وب سایت ها ظاهر شدند، وقت آن است که اقدام کنید!

رفتار وب کم مشکوک

وب کم را بررسی کنید. اگر بدون هیچ فعالیتی چشمک می زند، لپ تاپ را ریستارت کنید. اگر بعد از ده دقیقه همچنان به چشمک زدن ادامه دهد، نشانه این است که شخصی دستگاه شما را هک کرده است. همین الان اینترنت رو خاموش کن!

فایل های مهم شما از بین رفته است

اگر مطمئن هستید که هیچ کس به جز شما از لپ تاپ شما استفاده نکرده و فایل ها هنوز مفقود هستند، این نشانه هک شدن شماست. با استفاده از ابزار بازیابی می توانید فایل ها را بازیابی کنید.

لپ تاپ کند است

سرعت کامپیوترها به دلایل زیادی از جمله بوت شدن، اجرای همزمان چند برنامه، پیکربندی ضعیف، به روز رسانی نرم افزاری که با پیکربندی فعلی سازگار نیست و نداشتن کارت گرافیک، کند می شود.

چنین شرایطی نباید برای مدت طولانی ادامه داشته باشد. به عنوان مثال، اگر لپ‌تاپ شما با وجود داشتن سخت‌افزار عالی و نرم‌افزار به‌روز، به میزان قابل توجهی کند می‌شود، ممکن است لپ‌تاپ شما هک شده باشد.

نتیجه

هر دو ویندوز و macOS اغلب به‌روزرسانی‌ها و ویژگی‌های امنیتی را برای جلوگیری از هک کردن هکرها ارائه می‌کنند. با این حال، این مسئولیت شماست که روی لینک های مشکوک کلیک نکنید، پیام های هرزنامه را باز نکنید، از وب سایت های غیرمجاز بازدید نکنید و موارد تصادفی را از اینترنت دانلود نکنید.

بسیاری از مردم سرمایه گذاری روی نرم افزارهای آنتی ویروس برتر را نادیده می گیرند. اگر آن را ندارید، به شدت توصیه می‌کنیم آن را نصب کنید تا از مشکلاتی که در این مقاله به آن پرداختیم جلوگیری کنید. اگر مشکوک هستید لپ تاپ یا حساب های آنلاین شما هک شده است، اقدام کنید!

اگر سوالی دارید در قسمت نظرات با زوم تک در میان بگذارید.

منبع

به این پست امتیاز دهید