«ارتباطات سیار» کشور ۱۹ مرداد ۱۳۷۳ با واگذاری چهار سیم‌کارت به کارکنان نهاد ریاست جمهوری عرضه سیم‌کارت را آغاز کرد و تا پایان سال 1382، این شبکه دارای 3 میلیون و 450 هزار مشترک بود.

به گزارش اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، بهره برداری از نخستین فاز شبکه تلفن همراه کشور در مرداد سال ۱۳۷۳ در شهر تهران با ۲۴ ایستگاه رادیویی و با ظرفیت ۹۲۰۰ شماره آغاز شد. برای گسترش پوشش به کل کشور، هیئت وزیران بنا به پیشنهاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اساسنامه شرکت ارتباطات سیار را با سرمایه ۲ هزار میلیارد ریال تصویب کرد و تمامی وظایف امور ارتباطات سیار شرکت مخابرات ایران را به شرکت ارتباطات سیار ایران واگذار کرد.

این اپراتور اکنون بیش از ۱۰۰ میلیون مشترک و بنابر آخرین گزارش‌های آماری ICT بیش از ۵۳ درصد سهم بازار ارتباطات سیار را در اختیار دارد و ۴۵ هزار روستا را تحت پوشش شبکه ارتباطی خود قرار داده است.

با گذشت ۲۹ سال از برقراری اولین تماس موبایلی در کشور، حجم کل مکالمات شبکه سیار در بازه زمانی فصل بهار ۱۴۰۲ به حدود ۸۲ میلیارد رسیده و تعداد کل پیامک ها از ۱۱۶ میلیارد گذشته است که سهم بازار همراه اول از مکالمه ۶۷ درصد و از پیامک ۸۲ درصد است.

همراه اول با توسعه نسل‌های نوین ارتباطی و بسط دامنه سرویس‌دهی نسل‌های 3G و 4G به شهرها و روستاهای کشور و در مجموع با احتساب خدمات نسل پایه توانسته به پوشش جمعیتی ۹۷درصدی دست یابد. همچنین با در اختیار داشتن بیش از نیمی از سایت‌های فیزیکی فعال شبکه 4G توانسته حدود ۵۷ میلیون مشترک پهن باند سیار را در شبکه خود میزبانی کند که این تعداد مشترک، نشان از سهم بازار حدود ۵۴ درصدی همراه اول از حوزه مشترکان پهن باند سیار دارد.

در سال‌روز عرضه نخستین سیم‌کارت در ایران، این اپراتور در شبکه‌های اجتماعی مسابقه‌ای ترتیب داده که مشترکان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به وب‌سایت یا شبکه‌های اجتماعی همراه اول مراجعه کنند.