نوروبیولوژی گیاهی رشته‌ای رو‌به‌رشد است که در تلاش برای کشف مسیرهایی است که گیاهان ازطریق آن‌ها می‌توانند محیطشان را درک کنند و بر این اساس، مورفولوژی و فیزیولوژی خود را تغییر دهند. این علم واکنش‌های منفی زیادی را برانگیخته است؛ زیرا برخی پژوهشگران استدلال می‌کنند که چنین تغییراتی به‌معنای وجود شناخت یا خودآگاهی نیست؛ اما درباره‌ی ناخودآگاه چطور؟

گیاهان مانند انسان‌ها نمی‌خوابند؛ اما مانند انسان‌ها هنگام شب کمتر فعالیت می‌کنند. گیاهان ریتم شبانه‌روزی خود را دارند و ساعت درونی‌شان از نشانه‌های محیطی و شیمیایی برای تمایز شب از روز استفاده می‌کند. گیاهان حتی مانند برخی جانوران می‌توانند با طلوع خورشید بیدار می‌شوند.

بیدارشدن گیاهان به‌لطف رادیوسنج حرارتی اکوسیستم در ایستگاه فضایی (ECOSTRESS) از فضا دیده شد. این ابزار که در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) قرار دارد، با اندازه‌گیری دما و ردیابی فرایندهایی مثل تبخیر و تعرق، می‌تواند سلامت پوششی گیاهی روی زمین را بررسی کند.

تصاویر دریافتی از فضا در سال ۲۰۱۹ نشان دادند که چگونه گیاهان نزدیک دریاچه‌ی سوپریور در ایالات متحده، می‌توانند افزایش فعالیت را در وقت صبح‌ هنگام «بیدارشدن» افزایش دهند. همچنین بر‌اساس یافته‌های دانشمندان ISS، گیاهان نزدیک به مرز آبی صبح زود از خواب بیدار می‌شوند و علائم فعالیت را زودتر از گیاهان دور از آب نشان می‌دهند.