دو تا از بزرگ‌ترین وب‌سایت‌های پورنوگرافی جعلی در حال حاضر شروع به مسدود کردن افرادی کرده‌اند که سعی در دسترسی به آنها از بریتانیا دارند. این اقدام چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که دولت بریتانیا برنامه‌هایی را برای قانون جدیدی اعلام کرد که ساخت جعلی‌های عمیق بدون رضایت را به عنوان یک جرم کیفری تبدیل می‌کند.

وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مستهجن جعلی غیرقابل توافق که لباس‌ها را از روی عکس‌ها «لباس» می‌کنند، با سرعت نگران‌کننده‌ای در حال رشد هستند – و صدمات بی‌شمار به هزاران زنی که به هدف قرار دادن آنها عادت دارند، وارد می‌کنند.

کلر مک گلین، استاد دانشکده حقوق دانشگاه دورهام، گفت که این اقدام “لحظه بزرگی” در مبارزه با سوء استفاده از دروغ عمیق است. مک گلین به WIRED می گوید: «این به دسترسی آسان و عادی سازی مطالب تجاوز جنسی جعلی پایان می دهد.

از آنجایی که فناوری دیپ فیک برای اولین بار در دسامبر 2017 ظاهر شد، به طور مداوم برای ایجاد تصاویر جنسی زنانه بدون رضایت استفاده می شود – تعویض چهره آنها در فیلم های پورنوگرافی یا اجازه تولید تصاویر “برهنه” جدید. با پیشرفت فناوری و دسترسی آسان تر، صدها وب سایت و برنامه ایجاد شد. اخیراً دانش‌آموزانی دستگیر شده‌اند که بدن برهنه همکلاسی‌های خود را خلق می‌کنند.

بلوک‌هایی از وب‌سایت‌های عمیقا جعلی بریتانیا امروز برای اولین بار مشاهده شد، با دو مورد از برجسته‌ترین سرویس‌ها که اعلامیه‌هایی را در صفحات فرود خود نشان می‌دهند که دیگر برای افرادی که از این کشور بازدید می‌کنند در دسترس نیستند. WIRED به دلیل احتمال سوء استفاده از این دو وب سایت نام نمی برد.

یکی از وب‌سایت‌های محدود شده، بزرگترین وب‌سایت پورنوگرافیک عمیقا جعلی موجود است. در صفحه اصلی خود هنگامی که از بریتانیا بازدید می کنید، پیامی نشان می دهد که دسترسی ممنوع است. در این پیام آمده است: «با توجه به قوانین یا قوانین (آینده) در کشور یا ایالت شما، متأسفانه ما ملزم هستیم که دسترسی شما به این وب سایت را ممنوع کنیم. همچنین آدرس IP و کشور بازدیدکننده را نشان می دهد.

وب سایت دیگری که دارای یک برنامه است نیز پیام مشابهی را نشان می دهد. قبل از اشاره به اینکه ممکن است راه‌هایی برای دور زدن محدودیت جغرافیایی وجود داشته باشد، می‌گوید: «دسترسی به سرویس در کشور شما مسدود شده است». به نظر نمی رسد که وب سایت ها هنگام بازدید از ایالات متحده محدودیتی داشته باشند، اگرچه ممکن است در کشورهای دیگر محدود شوند.

بلافاصله مشخص نشد که چرا سایت‌ها بلوک‌های مکان‌یابی را پیاده‌سازی کرده‌اند، یا اینکه آیا این کار را در پاسخ به هر گونه دستور قانونی یا اعلامیه انجام داده‌اند. همچنین مشخص نیست که آیا این بلوک ها موقتی هستند یا خیر. پیام های ارسال شده به وب سایت ها از طریق آدرس های ایمیل و فرم های تماس بی پاسخ ماندند. سازندگان وب سایت ها هیچ گونه اطلاعیه عمومی در وب سایت ها یا کانال های رسانه های اجتماعی خود در مورد بلوک ها ارسال نکرده اند.

آفکام، تنظیم‌کننده ارتباطات بریتانیا، بر اساس قوانین بحث‌برانگیز ایمنی آنلاین بریتانیا که سال گذشته اجرایی شد، این قدرت را دارد که علیه وب‌سایت‌های مضر اقدام کند. با این حال، این اختیارات هنوز به طور کامل عملیاتی نشده است و او در حال رایزنی در مورد آنها است.

به احتمال زیاد این محدودیت‌ها می‌تواند تعداد افرادی را که در بریتانیا به دنبال یا تلاش برای ایجاد محتوای خشونت‌آمیز جنسی عمیقا جعلی هستند، به میزان قابل توجهی محدود کند. داده‌های Similarweb، یک شرکت اطلاعات دیجیتال، نشان می‌دهد که بزرگ‌تر از این دو وب‌سایت در ماه گذشته ۱۲ میلیون بازدیدکننده جهانی داشته، در حالی که وب‌سایت دیگر ۴ میلیون بازدیدکننده داشته است. در انگلستان آنها به ترتیب حدود 500000 و 50000 بازدیدکننده داشتند.