سال‌ها بود که قیمت اولیه‌ی بالای خودرو های برقی نسبت‌به مدل‌های بنزینی، یکی از بزرگ‌ترین موانع برای به‌کارگیری گسترده‌تر آن‌ها به شمار می‌رفت؛ اما حالا در اتفاقی جالب، خودروهای برقی کار کرده به تا حد قابل‌توجهی ارزان‌تر از همتایان نیرو گرفته از سوخت فسیلیِ خود خرید‌ و فروش می‌شوند.

طبق داده‌های iSeeCars، قیمت متوسط یک خودرو برقی دست‌دوم در ماه می ۲۰۲۴ (اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۳)، ۲۸٬۷۶۷ دلار بود. این رقم ۸٫۵ درصد یا ۲٬۶۵۷ دلار کمتر از میانگین ۳۱٬۴۲۴ دلاری یک خودرو بنزینی دست‌دوم در همین دوره است.

نمودار مقایسه‌‌ی قیمت متوسط خودروهای برقی و خودروهای بنزینی بین ژوئن ۲۰۲۳ و می ۲۰۲۴

تغییر قیمتی ایجاد شده زمانی اهمیت پیدا می‌کند که قیمت‌های امسال را با تنها یک سال قبل، یعنی ژوئن ۲۰۲۳ (خرداد و تیر ۱۴۰۲)، مقایسه می‌کنیم؛ در آن زمان، خودروهای برقی کارکرده با متوسط قیمت ۴۰٬۹۱۶ دلار در مقابل متوسط ۳۲٬۷۱۵ دلار برای خودروهای بنزینی به‌فروش می‌رفتند، این یعنی اختلاف قیمتی معادل ۸٬۲۰۱ دلار.

مقایسه‌‌ی قیمت متوسط خودروهای برقی و خودروهای بنزینی بین ژوئن ۲۰۲۳ و می ۲۰۲۴

از جمله دلایل افت قیمت شدید خودروهای کارکرده‌ی برقی می‌توان به احتمال اشباع شدن بازار، کاهش تقاضا، نگرانی‌های تکنولوژیکی در مورد فرسودگی باتری خودروها در آینده و در نهایت افزایش رقابت اشاره کرد.

صرف‌نظر از دلایل، داده‌های منتشر شده از افتی ناگهانی در قیمت‌ها خبر می‌دهند. متوسط قیمت خودروهای برقی دست‌دوم پس از رسیدن به اوج خود در ماه ژوئن پارسال، در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۳ شروع به کاهش کرد و سپس در اواخر پاییز در حدود ۳۳ هزار دلار تثبیت شد؛ اما این این کاهش قیمت دوباره در اوایل ۲۰۲۳ سرعت گرفت تا جایی که تا ماه می، ارزش این دسته از خودروها تا ۱۳ درصد دیگر کاهش یافت.

در نقطه‌ی مقابل، متوسط قیمت خودروهای بنزینی دست‌دوم طی سال گذشته نسبتاً ثابت و در حدود ۳۱ هزار دلار باقی مانده و تنها با نوسانی ۷ درصدی همراه بوده است.

خودروهای برقی با بیش‌ترین کاهش ارزش قیمت مدل کارکرده در می ۲۰۲۴

برخی از مدل‌ها در زمینه‌ی استهلاک قیمت خودروهای برقی کارکرده، وضعیت بدتری نسبت‌به سایرین داشته‌اند. جگوار I-Pace (با کاهش ۳۰ درصدی)، شورولت Bolt EV (با کاهش ۲۸ درصدی) و هیوندای کونا الکتریکی (با کاهش ۲۶٫۵ درصدی) در صدر این لیست قرار دارند و قیمت آن‌ها بیش از ۲۵ درصد سقوط کرده است.

حتی مدل‌های نسبتاً محبوب مانند تسلا مدل ۳ (با کاهش ۲۴ درصدی) و مدل X (با کاهش ۱۹ درصدی) نیز از فشار نزولی بر قیمت‌ها در امان نماندند.

کاهش قیمت خودروهای برقی کارکرده می‌تواند فرصتی طلایی برای آن دسته از خریدارانی باشد که تا به‌حال به دلیل قیمت بالا، نمی‌توانستند خودرو برقی مدنظرشان را تهیه کنند.

با‌این‌همه، کاهش قیمت‌ها می‌تواند مانعی بالقوه برای پذیرش گسترده‌تر خودروهای برقی توسط مصرف‌کنندگان باشد، چرا که ارزش فروش مجدد پایین، می‌تواند خریداران را به‌دلیل ترس از هزینه‌های استهلاک بالاتر در آینده، از خرید این خودروها منصرف کند.