دیوان عالی بریتانیا ضمن صدور حکم عدم توانایی هوش مصنوعی برای دریافت حق ثبت اختراع، بیان کرد که نمی‌توان از هوش مصنوعی به عنوان مخترع محصولات جدید نام برد زیرا چنین عنوانی از نظر قانون فقط مختص انسان‌ها یا شرکت‌ها است.

به گزارش گاردین، دیوان عالی بریتانیا مانند سازمان‌های مشابه در ایالات متحده درخواست استفان تالر، بنیان‌گذار هوش مصنوعی DABUS مبنی‌بر عنوان کردن هوش مصنوعی خود به عنوان مخترع محصولات مختلف را رد کرد.

تالر سال ۲۰۱۹ اقدام به چنین کاری در بریتانیا کرده بود و قصد داشت هوش مصنوعی DABUS را به عنوان مخترع محصولاتی مانند محفظه‌‌ی قفل‌شونده‌ی غذا‌ و چراغ چشمک‌زن ثبت کند، اما دفتر مالکیت معنوی بریتانیا (IPO) با بیان اینکه مخترعان باید انسان یا شرکت باشند درخواست او را رد کرد.

مقاله‌های مرتبط

تالر اعتقاد دارد با توجه به ابزار و مفاهیمی که هوش مصنوعی مورد بحث از آن‌ها برای ساخت محصولات جدید استفاده می‌کند، می‌توان آن را به عنوان مخترعشان به ثبت رساند. تالر در ادامه‌ی صحبت‌های خود می‌گوید که او و تیمش در حال پیدا کردن راهی برای اعطای حق اختراع به DABUS هستند.

نمایندگان دفتر مالکیت معنوی بریتانیا و سازمان‌های مشابه در ایالات متحده بیان کردند که پرونده‌ی استفان تالر سوالاتی از جمله اینکه آیا محصولات تولیدشده توسط هوش مصنوعی می‌توانند تحت حمایت قانون قرار بگیرند یا خیر را برای آن‌ها به‌وجود آورده است.