سهام مایکروسافت امروز با افزایش ۱٫۱۲ درصدی نسبت‌ به روز گذشته به ۳۶۰٫۵۳ دلار رسید تا ارزش بازار خالق ویندوز عدد چشمگیر ۲٫۶۸ تریلیون دلار را ثبت کند. این ارزش بازار برای مایکروسافت از سال ۲۰۲۱ تا امروز بی‌سابقه بوده است.

در رویدادی که دوشنبه‌شب در سان‌فرانسیسکو برگزار شد، OpenAI، شریک استراتژیک هوش مصنوعی مایکروسافت، از نسخه‌ی جدید سرویس‌هایش رونمایی کرد و گفت ازاین‌پس همه می‌توانند نسخه‌ای سفارشی از ChatGPT بسازند.

ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، در مراسم حضور داشت و تأکید کرد که توسعه‌دهندگانی که نرم‌افزارهای کاربردی خود را با ابزارهای OpenAI ایجاد می‌کنند، می‌توانند با استفاده از زیرساخت ابری مایکروسافت Azure، به‌سرعت به تجاری‌سازی برسند.

تحلیلگران معتقدند که اگر OpenAI توسعه‌دهندگان نرم‌افزار را به‌سمت خود جذب کند تا نرم‌افزارها را با استفاده از ChatGPT و ابزارهای دیگر این شرکت بسازند و در عین حال قیمت‌ها را کاهش و عملکرد این چت‌بات را بهبود دهد، می‌تواند محبوبیت آژور را فازیش دهد و به‌عنوان نقطه‌ی سودآوری برای مایکروسافت عمل کند.

OpenAI در مراسم جدیدش اعلام کرد که هزینه‌ها برای توسعه‌دهندگان کاهش می‌یابد. توکن‌های ورودی GPT-4 Turbo سه برابر ارزان‌تر از GPT-4 با قیمت ۰٫۰۱ دلار و توکن‌های خروجی دو برابر ارزان‌تر با قیمت ۰٫۰۳ دلار هستند که باعث صرفه‌جویی زیادی در هزینه‌ی شرکت‌ها و توسعه‌دهندگان در هنگام استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی می‌شود.

GPT-4 Turbo مدل زبانی بزرگ جدید OpenAI است که از تمامی اتفاقات و اخبار اینترنت تا آوریل ۲۰۲۳ (فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۲) آگاهی دارد و محدودیت سه هزار کلمه را به ۳۰۰ صفحه رسانده است؛ یعنی در عمل می‌توان یک کتاب کامل را در ورودی متنی آن قرار داد.

مایکروسافت ۱۳ میلیارد دلار در OpenAI به‌خصوص برای توسعه‌ی مدل زبانی بزرگ GPT-4 سرمایه‌گذاری کرده است که می‌تواند پاسخ‌هایی کاملاً انسان‌گونه و طبیعی‌تر به درخواست‌های کاربر بدهد. این بیشترین حجم سرمایه‌گذاری انجام‌شده در زمینه‌ی هوش مصنوعی در یک سال گذشته است.

هفته‌ی گذشته مایکروسافت فروش دستیار هوش مصنوعی Copilot آفیس را برای مشترکان تجاری خود آغاز کرد. مایکروسافت همچنین از ویژگی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در ویندوز ۱۱ نیز رونمایی کرده است که همه‌ی آن‌ها بر اساس مدل‌های هوش مصنوعی OpenAI ساخته شده‌اند.