حقایق پنهان در مدیریت استارت‌آپ

به‌عنوان یک کارآفرین ممکن است ایده‌ای برای تولید محصول یا خدمتی جدید و فن‌آورانه داشته باشید. با این حال باور کنید، داشتن ایده جدید به‌تنهایی نمی‌تواند ضامن موفقیت یک استارت‌آپ باشد. برای موفقیت شما باید شروع به تجزیه و تحلیل کسب‌وکارهای موفق مشابه و یادگیری فنون مدیریت استارت‌آپ کنید. به‌همین‌دلیل ما در این مطلب، برخی از نکات ساده اما کاربردی مدیریتی را که ممکن است به‌ آن‌ها توجه نکرده باشید با شما در میان می‌گذاریم.

هفت راز مدیریت موفق استارت‌آپ

با بررسی استارتاپ‌های موفق به این نتیجه می‌رسیم که صاحبان این کسب‌وکارها زمانی به موفقیت می‌رسند که از بررسی فرضیه‌ها و ایده‌های جدید نترسند، اهمیت تبلیغات را بدانند و از بهترین راه‌کارهای تبلیغاتی استفاده کنند و همچنین برای سرمایه‌گذاری در کمپین‎‌های بازاریابی و پیاده‌سازی تکنیک‌های بهبود فرآیندهای تولید تردید نکنند. در ادامه برخی از مهم‌ترین نکات موفقیت در مدیریت استارت‌آپ و باقی ماندن در گردونه رقابت را با هم مرور می‌کنیم.

یک. ایجاد تیم‌های کاری، واگذاری وظایف و برون‌سپاری

استارت‌آپ‌های آینده‌دار عموما کسب‌وکارهایی هستند که از یک تیم کوچک شکل می‌گیرند. اعضای این تیم تا مدتی به‌طور فشرده کار می‌کنند و بعد از شکل‌گیری فرآیندهای اولیه، پروسه تیم‌سازی و جذب نیروها و همچنین واگذاری وظایف شروع می‌شود. همچنین این امکان وجود دارد که در این مرحله از روش برون‌سپاری وظایف به فریلنسرها یا شرکت‌های دیگر استفاده کنید. مزیت این روش و استفاده از نیروهای اصلی برای کارهای مهم‌تر و همچنین کاهش هزینه‌ها با دریافت خدمات ارزان‌تر از شرکت‌های دیگر است.

دو. انتخاب هدف مبتکرانه

انتخاب هدف یکی از مهم‌ترین مراحل برنامه‌ریزی و مدیریت تیم استارت‌آپ است. در این مرحله نیز باید دقیقا بر اساس مدل استارتاپی اقدام کنید. برای مثال به‌جای تعیین اعداد برای سود مالی (که البته لازم است) می‌توانید بازار را به بخش‌های مختلفی تقسیم کنید و در هر مرحله بخواهید در یک بخش از بازار به موفقیت مشخصی برسید. انتخاب هدف مبتکرانه همچنین می‌تواند به شما در تمایز از رقبا در زمان توسعه استارت‌آپ کمک کند.

سه. شناخت رقبا؛ یکی از نکات مهم در مدیریت استارت‌آپ

مدیریت موفق استارت‌آپ بدون شناخت رقبا ممکن نیست. رقبای کسب‌وکار شما به دو گروه رقبای مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می‌شوند. رقبای مستقیم مشابه محصول یا خدمت شما را ارائه می‌دهند و رقبای غیرمستقیم، محصول یا خدمتی را ارائه می‌دهند که شباهت زیادی به محصول یا خدمت کسب‌وکار شما ندارد اما می‌تواند همان نیاز را برطرف کند. توجه داشته باشید که تحقیق رقبا، راه‌کاری برای ایجاد تمایز از رقبا و ارائه محصولات و خدمات نوآورانه است.