اکثر لپ‌تاپ‌ها دارای میکروفون‌ها و وب‌کم‌های داخلی هستند که برای صدا از طریق پروتکل اینترنت (VOIP) یا کنفرانس ویدیویی استفاده می‌شوند. با این حال، بسیاری از کاربران در سراسر جهان ابراز نگرانی کرده اند که هکرها می توانند به رایانه های خود دسترسی پیدا کنند و به وب کم و میکروفون ها نفوذ کنند.

چگونه میکروفون لپ تاپ را خاموش کنیم؟

در واقع موضوع هک وب کم در چند سال گذشته در سرفصل اخبار بوده است. در نتیجه، مردم شروع به اقدامات ایمنی مانند استفاده از نوار چسب برای پوشاندن دوربین‌های داخلی لپ‌تاپ یا برداشتن دوربین‌های خارجی کردند.

اما در مورد میکروفون ها و تهدیدات درک شده مرتبط با آنها چطور؟ چه اقدامات احتیاطی می توانید در برابر افرادی که سعی در استراق سمع مکالمات شما و ضبط اطلاعات شخصی دارند انجام دهید؟

خوب، شما خوش شانس هستید زیرا ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه میکروفون خود را غیرفعال کنید و خطر خود را به حداقل برسانید. سپس در صورت نیاز می توانید آن را فعال کنید.

میکروفون را در رایانه شخصی ویندوز 10 غیرفعال کنید

راه های مختلفی برای غیرفعال کردن میکروفون در رایانه شخصی ویندوز 10 وجود دارد. در اینجا یک راهنمای ساده در مورد نحوه غیرفعال کردن میکروفون ارائه شده است.

با استفاده از Device Manager

برای غیرفعال کردن میکروفون داخلی با استفاده از Device Manager در ویندوز 10، با کلیک راست روی دکمه Start، Device Manager را باز کنید.

سپس میکروفون را در قسمت ورودی و خروجی صدا پیدا کنید. حالا روی گزینه Microphone کلیک راست کرده و گزینه Disable را بزنید.

یک کادر محاوره ای پاپ آپ روی صفحه نمایش شما ظاهر می شود. روی Yes کلیک کنید و میکروفون شما غیرفعال خواهد شد. با انجام همین مراحل می توانید میکروفون خود را دوباره فعال کنید.

این روش بر روی کامپیوترهایی که مجهز به ویندوز 7 و 8 هستند نیز کار خواهد کرد.

از ویژگی های دستگاه استفاده کنید

با استفاده از دو روش می توانید به ویژگی های دستگاه دسترسی داشته باشید.

در روش اول باید منوی «شروع» و سپس «تنظیمات» و «سیستم» را باز کنید و در نهایت روی «صدا» کلیک کنید.

یا می توانید به سینی سیستم در پایین صفحه بروید، نماد بلندگو را پیدا کنید و روی آن کلیک راست کنید. سپس می توانید تنظیمات صدا را باز کنید.

از هر روشی که استفاده کنید، یک کادر محاوره ای با لیستی از تمام دستگاه های ورودی روی صفحه نمایش شما ظاهر می شود. اکنون باید لیست را به پایین اسکرول کرده و Device Properties را برای ورودی میکروفون خود انتخاب کنید.

در صفحه بعدی، کادر غیرفعال را علامت بزنید، میکروفون کار نخواهد کرد.

استفاده از ویژگی های اضافی دستگاه

برای این روش باید Device Properties را با استفاده از روش قبلی باز کنید.

در آنجا گزینه Advanced device properties را خواهید دید که تنظیمات پیشرفته میکروفون را در کنترل پنل باز می کند.

کادر محاوره ای شامل چهار گزینه است: General، Listening، Levels و Advanced.

در تب General، می‌توانید میکروفون را با استفاده از منوی کشویی Device Usage غیرفعال یا فعال کنید. مشخصات درایور نیز در این قسمت نمایش داده می شود.

از زبانه Listen می توان برای رد کردن یا اجازه دسترسی به جک میکروفون استفاده کرد. همچنین می توانید از این بخش برای تنظیم گزینه های برق میکروفون استفاده کنید.

می‌توانید از تب Levels برای بی‌صدا کردن میکروفون و تنظیم تنظیمات صدای میکروفون استفاده کنید.

در نهایت، تب Advanced به شما امکان می دهد کنترل کنید کدام دستگاه ها می توانند از میکروفون استفاده کنند. همچنین می توانید از آن برای سفارشی کردن نرخ نمونه استفاده کنید.

از مدیریت دستگاه های صوتی استفاده کنید

تنظیمات مدیریت دستگاه‌های صوتی، تمام تنظیمات خروجی و ورودی صدا را در رایانه شخصی ویندوز 10 شما فهرست می‌کند. این تنظیمات شامل میکروفون داخلی، دستگاه‌های بلوتوث و هدفون می‌شود.

صفحه مشخصات دستگاه را باز کنید؛ گزینه Manage Sound Devices را پیدا کرده و روی آن کلیک کنید. با این کار صفحه ای باز می شود که تمام دستگاه های ورودی و خروجی را فهرست می کند.

اکنون باید صفحه را به پایین اسکرول کنید و میکروفون خود را پیدا کنید. با کلیک بر روی میکروفون دکمه ای برای فعال یا غیرفعال کردن میکروفون نمایش داده می شود.

از تنظیمات حریم خصوصی استفاده کنید

راه دیگر برای غیرفعال کردن میکروفون در رایانه شخصی ویندوز 10 از طریق تنظیمات حریم خصوصی است. این تنظیم همچنین به شما امکان می دهد کنترل کنید کدام برنامه ها به میکروفون دسترسی دارند.

برای این روش باید تنظیمات باز کنید و روی Privacy کلیک کنید. یک لیست در سمت چپ صفحه ظاهر می شود. زیر گزینه مجوز برنامه میکروفون گزینه Allow apps to access microphone را پیدا کنید و آن را برای برنامه هایی که نیاز به دسترسی به میکروفون دارند خاموش یا روشن کنید.

آیا می توانم دسترسی میکروفون را در مرورگر غیرفعال کنم؟

هر مرورگر وب به مجوزهایی نیاز دارد که اجازه دسترسی به میکروفون و وب کم شما را می دهد. با این حال، مرورگرهای اینترنتی ابزارهایی را نیز برای جلوگیری از دسترسی وب‌سایت‌ها به میکروفون و دوربین شما ارائه می‌کنند.

در این بخش از مقاله توضیح داده می شود که چگونه مرورگرهای کروم، اپرا و فایرفاکس به شما اجازه می دهند محدودیت هایی را تعیین کنید.

مرورگر کروم

Chrome یک تنظیم حریم خصوصی دارد که از شما می‌خواهد به هر وب‌سایتی که درخواست دسترسی به دوربین یا میکروفون شما را دارد، مجوز بدهید. پس از فعال شدن این تنظیم، تنها کاری که باید انجام دهید این است که روی یک دکمه در پیام پاپ آپی که روی صفحه نمایش شما ظاهر می شود کلیک کنید.

مراحل فعال کردن تنظیمات حریم خصوصی به شرح زیر است:

1. روی منوی نقطه چین در گوشه سمت راست بالای مرورگر کروم خود کلیک کنید

تنظیمات انتخاب کنید

2. در پایین صفحه بعد Advanced را پیدا کرده و روی آن کلیک کنید

  1. تنظیمات سایتانتخاب کنید
  2. Microphone را انتخاب کرده و روی دکمه Ask Before Access کلیک کنید

می توانید از همین روش برای محدود کردن دسترسی به وب کم رایانه خود استفاده کنید

مرورگر فایرفاکس

همچنین می توانید از تنظیمات حریم خصوصی و امنیتی در فایرفاکس برای تعیین محدودیت های دسترسی به میکروفون و دوربین خود استفاده کنید.

برای فعال کردن این تنظیمات:

به گوشه سمت راست بالای مرورگر بروید و روی دکمه با سه خط کلیک کنید

گزینه ها را انتخاب کنید و روی Privacy & Security کلیک کنید

در صفحه بعدی، Permissions را پیدا کنید و تنظیماتی را که در کنار میکروفون ظاهر می شود انتخاب کنید

در پایین صفحه، گزینه مسدود کردن درخواست‌های جدید برای دسترسی به جعبه میکروفون را علامت بزنید

مرورگر اپرا

مانند مرورگر کروم، اپرا به شما اجازه می‌دهد تا سایت‌های خاصی را مسدود کنید یا از آنها بخواهید برای استفاده از میکروفون یا دوربین اجازه درخواست کنند. با استفاده از گزینه های تنظیمات مرورگر خود می توانید این تنظیم را فعال کنید.

در قسمت تنظیمات بر روی قسمت Advanced کلیک کرده و Privacy and Security را انتخاب کنید.

از گزینه هایی که در سمت راست صفحه نمایش شما ظاهر می شود، تنظیمات سایت انتخاب کنید.

در صفحه بعد Microphone را انتخاب کرده و گزینه Ask before access را فعال کنید. برای محدود کردن دسترسی به دوربین خود می توانید این مراحل را تکرار کنید.

نتیجه

غیرفعال کردن میکروفون تا زمانی که به صورت دستی آن را دوباره فعال نکنید، از استفاده از آن جلوگیری می کند. این گزینه در صورتی مفید است که واقعاً نگران هستید که ممکن است شخصی از میکروفون برای تجاوز به حریم خصوصی شما استفاده کند.

اگر میکروفون خود را غیرفعال کرده اید، می توانید نحوه استفاده از آن را از طریق نماد اعلان در نوار وظیفه بررسی کنید. اگر نماد میکروفون زمانی که در هیچ برنامه ای از آن استفاده نمی کنید ظاهر شد، مراحل را برای غیرفعال کردن آن تکرار کنید.

برخلاف بلندگوهای خارجی، ویندوز دکمه ای برای قطع کردن میکروفون داخلی ندارد. بنابراین باید برنامه های جداگانه را باز کنید و میکروفون خود را بی صدا کنید.

با این حال، مطمئن باشید که در صورت انجام مراحل ذکر شده در این مقاله، از خطرات هک دوربین در امان خواهید بود. فقط مطمئن شوید که در مورد اینکه کدام برنامه ها و وب سایت ها به میکروفون شما دسترسی دارند بسیار هوشیار باشید.

با Zoom Tech در ارتباط باشید