ابراهیم رئیسی هفته گذشته دستور تشکیل کارگروهی متشکل از نمایندگان مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات را برای پیگیری مشکل کم سرعت اینترنت و شکایات مردمی در این زمینه صادر کرد.

اعضای این کارگروه موظف شدند حداکثر تا یک ماه آینده نتایج این بررسی و راهکارهای رفع مشکلات مردم این حوزه را ارائه کنند. اکنون امیر دوهاریان، سخنگوی و معاون حقوقی و امور مجلس مرکز ملی فضای مجازی از تشکیل و آغاز کار این کارگروه خبر داده است.

به گفته دوهاریان، مسئولیت این کارگروه بر عهده مرکز ملی فضای مجازی و اعضای آن تعدادی از اعضای واقعی شورای عالی فضای مجازی، تعدادی از مدیران و کارشناسان مرکز ملی فضای مجازی و تعدادی از همکاران وزارت ارتباطات

وی در این زمینه به خبرگزاری مهر گفت: جدای از گزارش هایی مبنی بر بهبود وضعیت اینترنت یا توسعه زیرساخت و شبکه در کشور، اما کاربر و به خصوص کسب و کار نباید در استفاده از اینترنت، زیرا تمام جنبه های مختلف زندگی با این فضا مرتبط است. این موضوع دغدغه رئیس جمهور نیز هست».

وی افزود: علی‌رغم این نگرانی، رئیس‌جمهور به همراه گزارش‌هایی در مورد توسعه شبکه و پیشرفت‌های فنی در منطقه، دستور تشکیل کارگروهی برای بررسی برداشت عمومی مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها از وضعیت اینترنت و نحوه استفاده از آن را صادر کرده است. آن و کیفیت، سرعت و کیفیت آن و بتوان گزارشی در این زمینه برای شورای عالی فضای مجازی تهیه کرد.

وی هدف از تهیه این گزارش‌ها را این‌گونه توضیح داد: «به این ترتیب متوجه می‌شویم که آیا بین گزارش‌هایی که درباره وضعیت اینترنت ارائه می‌شود و واقعیتی که مردم و کاربران از آن می‌فهمند، فاصله یا مشکلی وجود دارد یا خیر. این مشکل دقیقاً کجاست و چه راهکارها و اصلاحاتی چه فنی و چه فرآیندی مشکل مردم را حل می‌کند».

معاون حقوقی و امور مجلس مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه سازوکار بررسی این موضوع باید در این کارگروه مشخص شود، درباره نحوه عملکرد احتمالی این کارگروه گفت: احتمالاً این گزارش‌ها به صورت مستقیم است. و نظرسنجی غیرمستقیم از کسب و کار و مردم. مردم گزارش های فنی توسط مراکز مربوطه در کشور در اپراتورها و وزارت ارتباطات و به نحوی که گروه تشخیص دهد تهیه می شود».

دوهاریان معتقد است که این کارگروه می تواند در حل مشکلات اینترنت موثر باشد: می توانیم فضایی را فراهم کنیم که استفاده از اینترنت و انجام کارهای روزمره تجاری در آن فضا کند و سخت نباشد.

با وجود اینکه ابراهیم این کارگروه را موظف کرد تا یک ماه آینده نتایج بررسی ها و راهکارهای رفع کندی مشکلات اینترنت را ارائه کند، سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی گفت: زمان مشخصی در مصوبه وجود ندارد، اما این کارگروه ارائه خواهد کرد. این گزارش‌ها در اسرع وقت آماده می‌شود و به محض تهیه به دستور شورای عالی فضای مجازی ارائه می‌شود.