کشور السالوادور یکی از بزرگترین دارندگان بیت کوین در سطح جهان است و در سال های اخیر برخی از ارزهای دیجیتال خود را با استفاده از انرژی زمین گرمایی استخراج کرده است. البته این کشور تنها به استخراج بیت کوین وابسته نیست و در مقاطعی نیز این ارز دیجیتال را خریداری کرده است.

السالوادور چند بیت کوین با انرژی زمین گرمایی تولید کرد؟

کشور السالوادور استخراج بیت کوین با استفاده از انرژی زمین گرمایی پاک را از سال 2021 آغاز کرد و طبق اعلام رسمی خود، تاکنون موفق به استخراج 474 واحد از این ارز دیجیتال شده است. مبلغی که با ارزش فعلی بیت کوین حدود 29 میلیون دلار است. آتشفشان تکاپا، تقریبا در مرکز سالوادور واقع شده است. برای تامین انرژی لازم استفاده می شود. این آتشفشان با ارتفاع 1593 متر در حال حاضر در مرحله دودکشی است. در نتیجه گزینه مناسبی برای احداث ایستگاه های تولید زمین گرمایی محسوب می شود. به نظر می رسد حدود 1.5 مگاوات برق از ظرفیت 102 مگاواتی این نیروگاه پاک به فعالیت های استخراج ارز دیجیتال اختصاص داده شده است که حدود 300 ماینر را پوشش می دهد.

گفتنی است که السالوادور یکی از کشورهای پیشرو در استفاده از انرژی های پاک و جدید است و در تلاش است تا وابستگی خود به سوخت های فسیلی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. این کشور در سال 2021 اعلام کرد که از بیت کوین به عنوان ارز قانونی در کنار دلار آمریکا حمایت می کند و اولین کشوری است که ارز دیجیتال را به عنوان ارز قانونی در قلمرو خود به رسمیت می شناسد. از آن زمان، دولت آن کشور اقدامات متعددی را برای افزایش ذخایر بیت کوین خود انجام داده است، از جمله ایجاد یک نیروگاه زمین گرمایی برای تامین انرژی مورد نیاز برای عملیات استخراج.

در زمان نگارش این مقاله، السالوادور موفق شد در مجموع 5750 واحد بیت کوین داشته باشد که ارزش آن تقریباً 354 میلیون دلار است. البته دولت این کشور نیز به دلیل تصمیمات جنجالی خود با انتقاد شدید مواجه شده است. بنابراین بانک جهانی مخالفت خود را با به رسمیت شناختن بیت کوین در این کشور اعلام کرد. دولت السالوادور اعلام کرده است که روزانه یک بیت کوین خریداری خواهد کرد و مشخص نیست که تا چه زمانی قصد دارد این رویه را ادامه دهد. رئیس جمهور فعلی این کشور بار دیگر موفق شد در انتخابات گذشته با اختلاف قابل توجهی نسبت به سایر رقبای خود پیروز شود و انتظار می رود سیاست های طرفدار رمزنگاری در این کشور حداقل تا چند سال دیگر ادامه یابد.