میزان ظرفیت حافظه رم از مهم‌ترین فاکتورها در زمان خرید لپ‌تاپ محسوب می‌شود و از جمله قطعاتی است که پس از مدتی می‌توان آن را با نسخه جدیدتری به‌روزرسانی کرد. تعویض رم لپ‌تاپ در خانه جزو اولین و ساده‌ترین کارهایی محسوب می‌شود که می‌توانید برای ارتقای کامپیوتر قابل‌حمل خود انجام دهید. برخلاف تصور عموم برای انجام برخی ارتقاهای سخت‌افزاری کار سختی در پیش ندارید و با یک سری ابزار ساده، می‌توانید به راحتی این کار را در خانه انجام دهید.

فرایند تعویض رم بسته به مدل لپ‌ تاپ شما می‌تواند متفاوت باشد. به‌همین دلیل ما در این مقاله سؤالات پرتکراری را پاسخ می‌دهیم که کاربران در فضای مجازی در مورد تعویض رم لپ‌ تاپ مطرح کرده‌اند.

تعویض رم لپ‌تاپ در خانه ممکن است؟

رم یا حافظه با دسترسی تصادفی، یکی از مهم‌ترین اجزای لپ‌ تاپ است. این قطعه داده‌های موقتی را ذخیره می‌کند که پردازنده به آن‌ها نیاز دارد و می‌تواند بر عملکرد و سرعت لپ‌تاپ تأثیر بگذارد. اگر متوجه شدید که لپ‌ تاپ شما کند کار می‌کند یا در هنگام اجرای برنامه‌های نسبتاً سنگین فریز می‌شود (از حرکت می‌ایستد)، احتمالاً برای ادامه‌ی کارهای خود به رم بیشتری نیاز داشته باشید.

آیا امکان تعویض رم لپ‌تاپ در خانه وجود دارد؟ اگر لپ‌تاپ شما از این قابلیت پشتیبانی کند، پاسخ مثبت است.

در برخی از لپ‌تاپ‌ها ماژول‌های حافظه روی مادربرد لحیم شده که از ارتقای رم جلوگیری می‌کند؛ در لپ‌تاپ‌های جدید اپل نیز که از تراشه‌های سری M استفاده می‌کنند، ماژول رم روی بلوک تراشه سوار است و ارتقای آن ممکن نیست؛ اما در بسیاری از لپ‌تاپ‌ها، با باز کردن پنل پشتی یا محفظه‌ی دسترسی به SO-DIMM می‌توان به اسلات‌های حافظه دسترسی داشت و ماژول‌های رم را جایگزین کرد.

ساده‌ترین راه برای اینکه بفهمید مدل دقیق رم لپ‌تاپ چیست یا اینکه اسلاتی خالی برای اضافه کردن یک رم دیگر وجود دارد یا نه، رفتن به بخش Performance در تسک منیجر ویندوز است که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید: