معمولا در انیمیشن ها شاهد دوستی بین کودکان و اربابانش و اکنون دانشمندان در مطالعه جدید خود که بر روی 111 یازده کودک بین 3 تا 6 سال انجام شده است، ادعا می کنند که کودکان به طور کلی به ربات ها بیشتر از انسان ها.

برای انجام این مطالعه، کودکان به گروه‌های مختلف تقسیم شدند و فیلم‌هایی از ربات‌ها و انسان‌ها نشان داده شد. در این ویدئو ربات و انسان مشغول برچسب زدن به اشیاء مختلف هستند. بچه ها با تعدادی از این اشیا آشنا شدند و اشیای جدید به آنها نشان داده شد.

ربات ها؛ دوستی ایمن تر برای کودکان

در برخی از قسمت‌های ویدیو، اشیا به اشتباه توسط انسان‌ها و روبات‌ها نام‌گذاری شدند تا میزان اعتماد کودکان به انسان‌ها و روبات‌ها را آزمایش کنند. به عنوان مثال، هنگامی که یک بشقاب نمایش داده می شود، نام قاشق نمایش داده می شود. با این آزمایش، محققان سعی داشتند حس کودکان را در مورد اینکه به چه کسی می توانند اعتماد کنند، درک کنند.

اگرچه در ویدئوها سعی می شد تا حد امکان توانایی های انسان ها و روبات ها به طور باورپذیر نشان داده شود، اما کودکان بیشتر از ربات ها نام اشیاء جدید را می پرسیدند و آنها را با دقت بیشتری برچسب گذاری می کردند.

علاوه بر این، کودکان بیشتر اسرار خود را با روبات ها در میان می گذارند و با آنها دوست می شوند. همچنین کودکان از جایگزینی معلمان با ربات ها استقبال کردند.

چند نکته قابل توجه دیگر در این تحقیق وجود دارد. به عنوان مثال، کودکان بزرگتر بیشتر از کودکان کوچکتر به انسان ها اعتماد می کردند، اما این تنها زمانی صادق بود که نشان داده شد روبات ها در مقایسه با انسان ها غیرقابل اعتماد هستند.

به طور خلاصه، نتایج این مطالعه در مجله کامپیوتر در رفتار انسان منتشر شده، نشان داد که کودکان بر این باورند که بیشتر از انسان ها می توان به روبات ها اعتماد کرد.