سامسونگ با توجه به توسعه تراشه های برندهای رقیب در تلاش است تا تراشه های خود را بهتر توسعه دهد. در این میان به زودی باید شاهد معرفی تراشه هایی باشیم که عملکرد بهتری نسبت به قبل دارند.

این شرکت کره ای در آستانه یک پیشرفت بزرگ در تراشه های موبایل است. اولین تراشه با کارایی بالا که بر روی فرآیند پیشرفته 3 نانومتری GAA (Gate-All-Around) ساخته شده است، طی چند ماه آینده وارد تولید انبوه خواهد شد. این یک جهش به جلو برای Samsung Foundry است و راه را برای پردازنده‌های سریع‌تر و کارآمدتر در دستگاه‌های Galaxy آینده هموار می‌کند.

این تراشه پیچیده که برای گوشی های رده بالا طراحی شده است، دارای CPU، GPU و ماژول های مختلف است. سامسونگ با Synopsys برای ارائه ابزارهای طراحی مبتنی بر هوش مصنوعی (Synopsys.ai) برای بهینه سازی عملکرد و کارایی تراشه همکاری کرده است. برآوردهای اولیه نشان می دهد که این ابزارها منجر به افزایش سرعت فرکانس بالقوه 300 مگاهرتز و کاهش 10 درصدی توان می شوند.

طراحی جدید GAA به طور خاص به مشکلات مصرف انرژی بالای گذشته در تراشه های قبلی سامسونگ می پردازد. اگرچه جزئیات کمیاب است، گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که تراشه ممکن است از نسل دوم فرآیند 3 نانومتری GAA (SF3) سامسونگ برای رسیدگی بهتر به نیازهای پیچیده تراشه‌های گوشی‌های هوشمند استفاده کند.

انتظار می رود این اولین تراشه 3 نانومتری اگزینوس قدرت گجت های سری گلکسی واچ 7 یا گوشی های گلکسی اس 25 آینده را تامین کند و تولید انبوه آن آزمون مهمی برای اثربخشی طراحی GAA در رفع کاستی های گذشته خواهد بود.

گلکسی اس 25 قدرتمندتر از همیشه

در خبر دیگر، امسال سامسونگ One UI 7 را با سیستم عامل اندروید 15 برای دارندگان محصولات خود به روز خواهد کرد. بنابراین انتظار داریم به زودی شاهد چنین به روز رسانی باشیم. گوگل در حال آزمایش نسخه بعدی سیستم عامل خود یعنی اندروید 15 است. چندین پیش نمایش از توسعه دهندگان قبلا منتشر شده است و سیستم عامل جدید در حال حاضر در مرحله آزمایش بتا است که تا ماه جولای ادامه خواهد داشت.

در حالی که چند ماه دیگر به نسخه پایدار اندروید 15 باقی مانده است، دارندگان گلکسی سامسونگ کنجکاو هستند تا در مورد تاریخ انتشار، ویژگی‌های جدیدی که به ارمغان می‌آورد و دستگاه‌های واجد شرایط برای ارتقای One UI 7 بدانند.

در اخبار مرتبط باید سامسونگ را یکی از رقبای کوالکام دانست که به عنوان سازنده پردازنده شناخته می شود. این شرکت قصد دارد در سال 2025 تراشه های 2 نانومتری تولید کند. فرآیند 2 نانومتری از فناوری نسل بعدی Gate Away Transistor (GAA) استفاده می کند که انتظار می رود در سال 2025 به تولید انبوه برسد. سامسونگ این فناوری را در کنفرانس های صنعتی آینده به نمایش خواهد گذاشت.

GAA خود یک طراحی ترانزیستور جدید است که با ارائه جریان بهتر کارایی و عملکرد را بهبود می بخشد. سامسونگ اولین بار فناوری GAA را در فرآیند 3n خود معرفی کرد، اما تاکنون فقط پردازنده های اگزینوس آن از آن استفاده کرده اند. در مقایسه با تراشه های 5 نانومتری، نسل اول تراشه 3 نانومتری GAA پیشرفت های قابل توجهی در کاهش مساحت، عملکرد و بهره وری انرژی ارائه می دهد.

در آینده، سامسونگ قصد دارد تراشه‌هایی را با استفاده از نسل دوم فناوری 3 نانومتری GAA در اواخر سال 2024 تولید کند. انتظار می‌رود این فناوری پیشرفت‌های بیشتری را ارائه دهد. در حالی که رقیب اصلی آنها، TSMC، هنوز از فناوری GAA استفاده نکرده است، انتظار می رود این دو شرکت (همراه با اینتل) از آن در فرآیندهای 2 نانومتری آینده خود استفاده کنند.

باید دید برنامه سامسونگ چیست و آیا از چیپ قدرتمند سری اگزینوس استفاده خواهد شد یا خیر. انتظار می رود جزئیات بیشتر به زودی فاش شود.

منبع

به این پست امتیاز دهید