رمزگذارها اجزای ضروری در بسیاری از سیستم‌های مکانیکی هستند که حرکت را اندازه‌گیری می‌کنند و آن معیارها را به یک سیستم کنترل منتقل می‌کنند. رمزگذارها در نسخه های خطی، چرخشی و زاویه ای برای محیط ها، برنامه ها و بودجه های مختلف ارائه می شوند.

 گزینه هایی برای محافظت از رمزگذارها در برابر آلودگی، تطبیق کار در محیط خلاء و در نظر گرفتن الزامات دقیق وجود دارد.  رمزگذارها تقریباً در هر سیستم مکانیکی که شامل نظارت یا کنترل حرکت است، نقش اساسی دارندانواع مختلفی وجود دارد که با انواع مختلف حرکت با گزینه های مختلف برای نحوه تشخیص و برقراری ارتباط کار می کنندبیایید برخی از عناصر و متغیرهای اساسی در دنیای رمزگذارها را بررسی کنیم:

رمزگذار چه کاری انجام می دهد؟

وقتی نوبت به حرکت  سرعت، مسافت و جهت  می‌رسد، سیستم‌های بازخوردی، رمزگذارهای در هسته عملیات قرار دارندبه بیان ساده، آنها معیارهای حرکت را ثبت می کنند و آنها را به روشی که یک سیستم کنترلی و یا شخص می تواند برای تنظیم یا نظارت استفاده کند، ارتباط برقرار می کند.

رایج ترین انواع رمزگذارها

رمزگذارها اغلب برای اندازه گیری حرکت خطی یا چرخشی استفاده می شوند . همه چیز از نحوه ساخت آنها گرفته تا روش سیگنالینگ می تواند بر اساس محیط، کاربرد و بودجه آنها متفاوت باشد. برای مثال انکودر های  hohner  انکودر مطلق ، انکودر افزایشی ، انکودر موازی ، انکودر شفت دار ، انکودر هالو شفت ، انکودر مغناطیسی ، انکودر خطی ، انکودر فیلدباس ، انکودر ضد انفجار و ماژول الکترونیکی را دارا میشود که بدون نیاز به هیچ سخت افزاری قابل پراگرام هستند.

رمزگذارهای خطی

لنکودر های خطی حرکت خط مستقیم را اندازه گیری می کنندسرهای حسگر که به قطعه متحرک ماشین آلات متصل می شوند در امتداد راهنماها قرار دارنداین حسگرها به مقیاسی در داخل رمزگذار متصل هستند که سیگنال های دیجیتال یا آنالوگ را به سیستم کنترل ارسال می کند. برای مثال بخشی از انوکدر ELTRA ازین نوع انکودر هستند.

رمزگذارهای چرخشی:

رمزگذارهای چرخشی حرکت چرخشی را اندازه گیری می کنندآنها معمولاً یک محور چرخان را احاطه کرده و تغییرات را در حرکت آن حس می کنند و ارتباط برقرار می کننددر حالی که آنها دقیق هستند، رمزگذارهای چرخشی اغلب زمانی استفاده می شوند که مدیریت سرعت بزرگترین نگرانی استبه طور سنتی، رمزگذارهای چرخشی به عنوان دارای دقت بالای 10 اینچ (ثانیه قوسی) طبقه بندی می شوندرمزگذارهای چرخشی مجهز به قابلیت های ایمنی عملکردی مهم نیز در دسترس هستند.

هنگام تصمیم گیری در مورد رمزگذار چرخشی برای جفت شدن با موتور، یک مهندس باید پنج ویژگی کلیدی رمزگذار را که بیشترین تأثیر را بر عملکرد موتور دارند، در نظر بگیرد: دقت موقعیت یابی، ثبات سرعت، نویز شنیداری، افت توان و پهنای باند.

انکودرهای زاویه

انکودر زاویه مانند همتای چرخشی خود چرخش را اندازه گیری می کنندبا این حال، اینها اغلب در مواردی که اندازه گیری دقیق مورد نیاز است استفاده می شود. رمزگذارهای زاویه ای را با دقت ± 0.04 اینچ (ثانیه قوسی) و وضوح تا 29 بیت ارائه می دهد.

نحوه کار رمزگذارها

به طور کلی، رمزگذارها همه کارهای مشابهی را انجام می دهند، اما فناوری که برای انجام آن استفاده می کنند می تواند متفاوت باشداین تغییرات معمولاً بیشترین تأثیر را بر جزئیات و میزان بازخوردی که ارائه می دهند دارندهمچنین ممکن است تفاوت هایی در نحوه ساخت رمزگذارها بر اساس محیط هایی که برای آن در نظر گرفته شده اند وجود داشته باشد.

تفاوت بین خروجی مطلق و افزایشی

رمزگذارهای افزایشی در رابطه با یک نقطه شروع اندازه گیری می کنندهر بار که یک سیستم روشن می شود، یک نقطه مرجع صفر جدید ایجاد می شود، یا یک نقطه جدید باید توسط کاربر بازیابی شودعلامت‌ها یا پله‌ها روی ترازو یا دیسک در مورد رمزگذارهای چرخشی به طور مساوی از هم فاصله دارندرمزگذار بر اساس هر علامت گذاری یک سیگنال پالس مانند تولید می کند که به سیگنال تبدیل می شود.

از سوی دیگر، رمزگذارهای مطلق یک مکان متمایز را همیشه تشخیص می دهندنسبت به دیگری نیست و نیازی به برقراری مجدد نقطه صفر نیستبه‌جای علامت‌هایی با فاصله مساوی، آهنگ‌ها یا نشانه‌های مجزا یک کد منحصر به فرد را در هر مکان به یک کنترل سریال ارسال می‌کنند.

تفاوت بین رمزگذارهای مغناطیسی و نوری

نحوه شناسایی و پردازش کدگذاری یا علامت گذاری های مختلف توسط رمزگذارها متفاوت استرمزگذارهای مغناطیسی از رابطه بین میدان های مغناطیسی ایستا و یا دینامیک یا مسیرهای مجزا استفاده می کنند و آن ها را به سیگنال تبدیل می کنندطراحی رایج دیگر نوری است که از نوری استفاده می کند که از شیشه عبور می کند و توسط گیرنده تشخیص داده می شودمجموعه‌های مغناطیسی معمولاً ساده‌تر، فشرده‌تر و بادوام‌تر هستند، در حالی که رمزگذارهای نوری بسیار دقیق هستند و می‌توانند در مناطقی با نیروهای مغناطیسی دیگر کار کنند.

تفاوت بین رمزگذارهای مهر و موم شده و در معرض دید

رمزگذارها برای عملکرد مناسب سیستم مکانیکی آنها بسیار مهم هستندکوچکترین نادرستی یا عملکرد نادرست می تواند باعث ایجاد یک اثر موج دار در هر عملیات بزرگتر شوداین سیستم‌ها و عملیات در محیط‌های کاملاً متفاوتی انجام می‌شوند، از ماشین‌ابزار که ممکن است خنک‌کننده و یا تراشه‌های فلزی با سرعت و فشار بالا در حال حرکت باشند تا آزمایشگاه‌های پزشکی استریل.

رمزگذارهای مهر و موم شده و در معرض گزینه هایی را ارائه می دهند که با هر نوع محیطی که در آن مستقر می شوند مناسب استانکودرهای مهر و موم شده ظریف ترین اجزای انکودر را محصور می کنند و از هر گونه آلودگی محافظت می کنندرمزگذارهای نوردهی فضای کمتری را اشغال می‌کنند، معمولاً در سناریوهای با سرعت بالا برتری دارند و اغلب در برنامه‌های اندازه‌گیری با دقت بالا مستقر می‌شوند.

کاربردهای رمزگذار:

رمزگذارها اجزای حیاتی در انواع سیستم های مکانیکی هستندآنها به ویژه در محیط های صنعتی که ماشین آلات بزرگ وظایف تکرارپذیر، نمونه سازی با دقت بالا یا کارهای ظریف را انجام می دهند، رایج هستند. انکودر ها همچنین در ساختمان سازی نیز کاربرد دارند برای مثال انکودر HEIDENHAIN در آسانسور ها به کار میرود .

رمزگذار برای صنعت الکترونیک:

رمزگذارها برای تولید الکترونیک پیشرفته، یکی از صنایع در حال رشد و پیشرفت در جهان، حیاتی هستندرمزگذارهای چرخشی، زاویه ای و خطی همگی به شکلی در بخش الکترونیک استفاده می شوندرمزگذارهایی با بالاترین دقت و وضوح اغلب با در نظر گرفتن نواحی و اجزای کوچک کاری انتخاب می شوند ، به خصوص وقتی صحبت از ساخت نیمه هادی باشد .

محیط های خلاء نیز در تولید الکترونیک رایج هستندرمزگذارها، از جمله زاویه ای و خطی، باید به طور خاص برای شرایط تهویه، گاز و دمای منحصر به فرد که با کار در خلاء همراه است ساخته شوند.

رمزگذار برای ماشینکاری CNC

ماشین های CNC باید موقعیت خود را در مقابل قطعات کار سنگین و دوک ها، حرکت چند محوره و سرعت های بالا حفظ کنندانکودرها نقش بزرگی در همه اجزای کار با یکدیگر برای آسیاب کردن، سوراخ کردن قطعات صحیح دارند . ما همچنین یک خط کامل از سیستم‌های کنترل محبوب و پروب‌های لمسی مورد استفاده برای برنامه‌ریزی ماشین‌های CNC را توسعه می‌دهیم.

رمزگذار برای اتوماسیون:

صنعت اتوماسیون در حال رونق است، و نمی‌توان آن را بدون رمزگذارهای توانمند بودبازوهای رباتیک، مانند این بازوهای توسعه یافته توسط شرکت ماشین سنگ زنی، Strausak، در همه جا در محیط های تولیدی وجود دارندهر سیستم مکانیکی بدون سرنشین به حرکت و اندازه گیری ثابت و دقیق متکی است. از رمزگذارها برای اتوماسیون حمل و نقل استفاده می شود، این به کارکردن یک سیستم اضافی کمک می کند که سرعت قطار و در صورت لزوم ترمز خودکار را کنترل می کند. اگر به دنبال رمزگذار برای یک برنامه اتوماسیون هستید، از ابزار انتخاب محصول ما برای محدود کردن جستجوی خود استفاده کنید. همچنین اطلاعات بیشتری در سایت پیمان elc  مشاهده کنید .

رمزگذارها در صنعت پزشکی:

رمزگذارها به دلیل دقت لازم برای آزمایش و درمان دقیق و ایمن بدن انسان و توسعه روش‌های جدید در آزمایشگاه، در صنعت پزشکی برجسته هستند . به عنوان مثال، رمزگذارهای چرخشی HEIDENHAIN LIC 2100 و ECN 1123 و EQN 1135 در دستگاه‌های اسکن CT و MRI برای کمک به تصویربرداری دقیق و ایمنی بیمار استفاده می‌شوندپرتودرمانی یکی دیگر از کاربردهایی است که نیاز به فناوری خطی و زاویه ای دقیق و بدون جایی برای خطا دارد.

رمزگذارها در رباتیک:

خواه یک بازوی مفصلی باشد که تجهیزات را در یک کارخانه تولیدی انتخاب و قرار می دهد یا ربات های متحرک تر، خودکار و هدایت شونده، همه آنها از رمزگذار استفاده می کنندطبیعتاً سیستم‌های خودکار به این سیستم‌های بازخورد سریع و موقعیت‌یابی مؤثر نیاز دارند تا با کمک انسانی محدود کار کننددر بسیاری از موارد، انکودرهایی با مشخصات کوچک برای طراحی روباتیک مناسب‌تر هستند، به طوری که تمام فناوری مورد نیاز می‌تواند در رباتی که اندازه مناسبی برای استفاده آن دارد، جا بگیرد

رمزگذارها همگی یک هدف کلی در اندازه‌گیری حرکت و بازخورد سیگنال دارند، اما پیکربندی‌ها، قابلیت‌ها و کاربردهای آن‌ها بسیار متفاوت استآنها تقریباً در تمام جنبه های زندگی، به ویژه فعالیت های صنعتی و فناوری، نقش مهمی ایفا کرده اندو این به این زودی ها تغییر نخواهد کرد.

اطلاعات مشابهی در این سایت می توانید مشاهده کنید .

به این پست امتیاز بدید