در مراحل بعدی اطلاعات هویتی، اطلاعات ملک، اطلاعات وثیقه، تایید اطلاعات و پرداخت را وارد کنید تا درخواست وام ساخت مسکن شما در سامانه بانک مسکن ثبت شود.

با این کار مراحل ثبت نام شما تکمیل می شود و درخواست شما ثبت می شود. پس از ثبت اپلیکیشن، می توانید اپلیکیشن خود را در سایت بانک مسکن با استفاده از کد رهگیری ارسالی به شماره همراه خود پیگیری کنید.

به غیر از روش آنلاین، برای انجام مراحل ثبت نام و درخواست وام مسکن می توانید شخصاً به یکی از شعب بانک مسکن مراجعه کنید.

مبلغ وام مسکن در سال 1402

وام ساخت مسکن امسال نسبت به سال گذشته افزایش یافت و به 600 میلیون تومان رسید. البته سقف این وام در شهرهای مختلف متفاوت است. بر اساس وسعت و جمعیت شهرها، مبلغی که مردم می توانند به صورت وام و وجوه برای ساخت مسکن دریافت کنند مشخص می شود.

لیست زیر میزان وام مسکن در شهرهای مختلف را نشان می دهد:

  • وام 600 میلیون تومانی: این وام برای ساخت مسکن در استان های تهران، شیراز، اصفهان، مشهد، اهواز، تبریز، بندرعباس، بوشهر، کرج، قم، ساری و رشت در نظر گرفته شده است.
  • وام 500 میلیون تومانی: این وام به افرادی تعلق می گیرد که قصد ساخت مسکن در مراکز دیگر استان ها و یا ساخت مسکن در شهرهای بالای 200 هزار نفر را دارند.
  • 450 میلیون تومان وام: این وام به متقاضیانی تعلق می گیرد که از شهرستان های دسته اول و دوم نباشند.
  • وام های 300، 350 و 400 میلیون تومانی: این وام ها به افرادی تعلق می گیرد که قصد ساخت خانه در شهرهای زیر 200 هزار نفر را دارند و سقف تحصیلی این شهرها 300، 350 یا 400 میلیون تومان است.

توجه داشته باشید که این مبالغ به عنوان سقف پرداخت وام مسکن تعیین می شود و بانک های مختلف با توجه به بودجه صندوق خود و همچنین شرایط متقاضیان مبلغ وام مسکن را قضاوت و به متقاضی پرداخت می کنند. این مبلغ ممکن است با توجه به ظرفیت صندوق بانک های مختلف متفاوت باشد. بنابراین، قبل از درخواست وام مسکن، مبلغ و اندازه وام را از بانک مورد نظر خود استعلام کنید.

مدت زمان بازپرداخت وام مسکن

بانک های مختلف طرح های وام و پروژه های مسکن متفاوتی را در نظر می گیرند که از نظر تعداد اقساط، مدت بازپرداخت و … شرایط متفاوتی دارند. بنابراین پیشنهاد می کنیم وام ساخت و ساز مسکونی را از بانک های مختلف استعلام کرده و در نهایت وامی که مناسب ترین شرایط را برای خود دارد انتخاب کنید.

اما در خصوص مدت بازپرداخت وام مسکن، این نکته کلی را در نظر داشته باشید که در بین طرح های مختلف وام مسکن ارائه شده توسط بانک ها، حداکثر مدت بازپرداخت این وام 12 سال است و گیرندگان در نهایت تا پایان این مدت فرصت خواهند داشت. مهلتی برای پرداخت اقساط وام داشته باشید.

تعداد اقساط وام مسکن

تعداد اقساط وام و گزینه های مسکن نیز از جمله مواردی است که بسته به نوع وام، بانک و همچنین شرایطی که برای وام در نظر گرفته می شود از جمله مدت بازپرداخت وام که در قسمت قبل ذکر شد، متفاوت است. به همین دلیل پاسخ و شماره مشخصی برای تعداد اقساط وام مسکن وجود ندارد و اگر می‌خواهید تعداد دقیق آن را بدانید باید طرح‌های مختلف وام مسکن را از بانک بپرسید و تعداد اقساط را از گردانندگان بانک بپرسید. در هر طرح

نرخ بهره وام مسکن

اگرچه تعیین میزان سودی که بانک برای وام ساخت مسکن دریافت می کند با توجه به شرایط وامی که دریافت کرده اید متفاوت است، اما در حال حاضر سقف مشخصی برای سود این وام وجود دارد. سقف سود وام و اشیاء ساخت مسکن در بانک ها 18 درصد است.

توجه داشته باشید که این مبلغ سود فقط برای وام های بزرگ است. وام ساخت مسکن از 300 میلیون تومان تا 600 میلیون تومان. برای وام هایی با مبالغ کمتر، سود دریافتی با توجه به مبلغ وامی که دریافت کرده اید تعیین می شود و نرخ سود بسیار کمتر است.

شرایط لازم برای اخذ این وام

وام مسکن توسط بانک های مختلف ارائه می شود، بنابراین شرایط دریافت آن ممکن است از بانکی به بانک دیگر کمی متفاوت باشد. با این حال، شرایط کلی برای دریافت وام ساخت خانه وجود دارد که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

  • متقاضیان باید بالای 18 سال سن داشته باشند
  • متقاضیان باید درآمد مستقلی داشته باشند
  • متقاضیان نباید سابقه اعتباری بدی داشته باشند
  • متقاضیان نباید سابقه چک برگشتی داشته باشند
  • متقاضیان نباید سابقه عدم پرداخت اقساط و تسهیلات وام را داشته باشند
  • متقاضیان دریافت وام ساخت مسکن از بانک نباید وام دیگری از آن بانک دریافت کرده باشند.

مدارک لازم جهت اخذ وام مسکن

اگر قصد دریافت وام ساخت و ساز مسکن را دارید و شرایطی را برای این امر در نظر گرفته اید و در این مقاله ذکر شده است، لازم است مدارک لازم برای ثبت این وام را تهیه کرده و سپس به صورت حضوری یا حضوری برای Application ثبت نام کنید.

البته ممکن است نوع مدارک مورد نیاز برای ثبت وام مسکن از بانکی به بانک دیگر متفاوت باشد، اما مدارکی که از اکثر بانک های ارائه دهنده این وام دریافت می کنید در زیر آمده است:

  • کپی اصل شناسنامه
  • کپی تمام صفحات شناسنامه
  • کپی اصل کارت ملی
  • کپی پشت و کارت ملی
  • تکمیل فرم ثبت نام توسط متقاضی
  • ارائه مدارک مربوط به زمینی که قصد ساخت خانه را دارید
  • ارائه وکالتنامه (برای افرادی که وکیل آنها درخواست اعتبار را ثبت کرده است)
  • ارائه مدارک هویتی به وکیل (برای افرادی که وکیل آنها درخواست اعتبار را ثبت کرده است)

نکته مهم در مورد “اسناد مربوط به زمینی که قصد ساخت خانه را دارید” این است که مدارک زمین مورد نظر شما برای واجد شرایط بودن ساختمان مسکونی الزامی است. اگر شرایط زمین فراهم نباشد، وام مسکن به شما تعلق نمی گیرد.

لذا لازم است متقاضیان جهت دریافت این وام جهت تامین شرایط منزل مسکونی خود مدارک مربوط به سند شش دانگ زمین، قرارداد زمین، قرارداد واگذاری زمین شهری، سند مالکیت ثبت شده و سایر مدارک مربوط را در اختیار داشته و به بانک.

چند ضامن برای وام مسکن نیاز است؟

اگرچه رویه معمول بانک ها برای اعطای وام و تسهیل گری متقاضیان، معرفی ضامن برای تضمین بازپرداخت وام است، اما معرفی ضامن جزء شرایط درخواست و دریافت وام مسکن نیست، فقط مدارک ذکر شده در بالا ذکر شده است. ، برای درخواست وام کافی است.

کافی است متقاضی با ارائه مدرکی ثابت کند که درآمد مستقل و توانایی بازپرداخت وام دارد و همچنین فاقد بدهی یا سابقه اعتباری نامناسب است تا اعتبار وی برای دریافت وام از بانک افزایش یابد. به او وام مسکن تعلق می گیرد.

کدام بانک ها وام مسکن می دهند؟

بر اساس اعلام بانک مرکزی به بانک‌های مختلف کشور، علاوه بر بانک مسکن که اصلی‌ترین بانک در زمینه پرداخت تسهیلات مسکن است، پنج بانک کشاورزی، صادرات، تجارت، توسعه تعاون و فرادولتی نیز حضور دارند. همچنین ملزم به پرداخت وام های مختلفی هستند که در حوزه مسکن ارائه می شود.

زومیت در این مقاله تمامی نکات لازم برای درخواست، ثبت نام و اخذ وام ساخت مسکن را فهرست کرده و نکات کلی این وام را توضیح داده است. البته در نظر داشته باشید که این بانک ها ممکن است شرایط متفاوتی برای اعطای وام مسکن داشته باشند، برای جزئیات بیشتر در مورد مدارک مورد نیاز برای درخواست وام به یکی از شعب بانک مورد نظر مراجعه کرده و شرایط را جویا شوید.