هفته گذشته اپل محصولات جدید خود را در کنفرانس WWDC 2023 معرفی کرد.در این رویداد اپل محصول جدیدی به نام Vision Pro را معرفی کرد که اولین هدست واقعیت ترکیبی این شرکت است. Vision Pro دارای طراحی خلاقانه و سرعت پردازش باورنکردنی است که آن را از سایر هدست های تولید شده متمایز می کند. اگرچه این هدفون برچسب قیمت بالایی دارد، اما اپل گفته است که می‌خواهد نسخه مقرون به صرفه‌ای از ویژن پرو تولید کند.

اصطلاحات استفاده شده در ویژن پرو

VR = واقعیت مجازی (به طور کامل جایگزین دیدگاه شما می شود)

AR = واقعیت افزوده (دنیای واقعی را با گرافیک و اطلاعات پوشش می دهد)

MR = واقعیت ترکیبی (ترکیبی از AR و VR)

XR = واقعیت افزوده (ترکیبی از VR، AR، MR)

اصطلاحات رایج در هدفون های هوشمند

Vision Pro را با چشم، دست و صدای خود کنترل کنید

اپل می گوید سیستم ورودی Vision Pro توسط چشم ها، دست ها و صدای افراد کنترل می شود. اما به نظر می رسد که کنترل واقعی با چشم کاربران اتفاق می افتد. ویژن پرو می تواند موضوعی را که کاربران دنبال می کنند تشخیص دهد. علاوه بر این، کاربران می توانند برنامه های مورد نظر خود را با ضربه زدن به انگشتان خود و دیکته یا تایپ متن به صورت صوتی انتخاب کنند.

کنترل هوشمند در ویژن پرو

چیپست های مورد استفاده در ویژن پرو

هدفون اپل ویژن پرو از دو چیپست به نام های Apple M2 و Apple R1 استفاده می کند. چیپست M2 به کاربران اجازه می دهد تا تصاویر با وضوح بالا را تجربه کنند و چیپست R1 برای کاهش تأخیر سنسور طراحی شده است. اپل ادعا می کند که R1 ورودی ۱۲ دوربین، ۵ حسگر و ۶ میکروفون را به طور همزمان برای زمان پاسخگویی سریع ۱۲ میلی ثانیه پردازش می کند. طبق گفته اپل، این سرعت 8 برابر سریعتر از یک چشم بر هم زدن است.

چیپست های قدرتمند در ویژن پرو

این هدست دارای دو نمایشگر با وضوح بالا است که با هم ترکیب می شوند و 23 میلیون پیکسل تولید می کنند که هر کدام یک صفحه نمایش 4K ایجاد می کند که می تواند صفحه نمایشی به عرض 100 فوت ایجاد کند و می تواند ویدیو با وضوح 4K ضبط کند.

اسکنر عنبیه در ویژن پرو

دوربین های IR در هدفون فقط صورت کاربر را برای تماس های FaceTime اسکن نمی کنند. اپل با آوردن Optic ID (اسکن چشم) به Vision Pro، حریم خصوصی را متحول کرده است و آن را به یکی از بهترین ویژگی های این هدفون تبدیل کرده است. این روش جدید احراز هویت به طور پیچیده ای عنبیه کاربر را تجزیه و تحلیل می کند و عنبیه هدست را با داده های ضبط شده در هنگام استفاده مقایسه می کند و تصمیم می گیرد که آیا آنها مطابقت دارند یا خیر. برای محافظت از حریم خصوصی، تمام داده های Vision Pro از طریق یک پردازنده امن به نام Secure Enclave Processor پردازش می شوند.

حریم خصوصی در ویژن پرو

هشدار مارک گورمن در مورد استفاده از ویژن پرو

مارک گورمن، تحلیلگر معروف به افراد مبتلا به این مشکلات هشدار داد و گفت که نباید از هدست واقعیت ترکیبی اپل استفاده کنند: افراد مستعد ابتلا به عفونت گوش داخلی، اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADD، ADHD)، صرع، تشنج، میگرن و افرادی که باردار هستند

هشدار مارک گورمن