OpenAI در حال مبارزه با شکایت هنرمندان، نویسندگان و ناشرانی است که ادعا می کنند به طور نامناسبی از کار آنها برای آموزش الگوریتم های پشت ChatGPT و سایر سیستم های هوش مصنوعی استفاده کرده است. روز سه‌شنبه، این شرکت ابزاری را معرفی کرد که ظاهراً برای خشنود کردن سازندگان و دارندگان حقوق طراحی شده است و به آنها کنترلی بر نحوه استفاده OpenAI از کارشان می‌دهد.

این شرکت می گوید که در سال 2025 ابزاری به نام Media Manager منتشر خواهد کرد که به سازندگان محتوا اجازه می دهد کارهای خود را در توسعه هوش مصنوعی شرکت بارگذاری کنند. در یک پست وبلاگ، OpenAI این ابزار را راهی توصیف کرد که به «سازندگان و صاحبان محتوا به ما اجازه می‌دهد به ما بگویند چه چیزی دارند» و مشخص می‌کند «چگونه می‌خواهند آثارشان از تحقیق و آموزش یادگیری ماشینی گنجانده یا حذف شود».

OpenAI گفت که برای توسعه این ابزار با «سازندگان، صاحبان محتوا و تنظیم‌کننده‌ها» کار می‌کند و قصد دارد آن را «استاندارد صنعتی» تنظیم کند. این شرکت نام هیچ یک از شرکای خود را در این پروژه اعلام نکرد و دقیقاً نحوه عملکرد این ابزار را نیز توضیح نداد.

سؤالات باز در مورد این سیستم شامل این است که آیا صاحبان محتوا می توانند یک درخواست واحد ارائه دهند که همه کارهای آنها را پوشش می دهد یا خیر، و اینکه آیا OpenAI درخواست های مربوط به مدل هایی را که قبلاً آموزش دیده و اجرا شده اند مجاز می کند یا خیر. تحقیقات در مورد “Delearning” ماشینی در حال انجام است، فرآیندی که یک سیستم هوش مصنوعی را راه‌اندازی می‌کند تا سهم بخشی از داده‌های آموزشی آن را به صورت گذشته‌نگر حذف کند، اما این تکنیک هنوز کامل نشده است.

اد نیوتن رکس، مدیر عامل استارت‌آپ Fairly Trained که به شرکت‌های هوش مصنوعی که از داده‌های آموزشی با منبع اخلاقی استفاده می‌کنند گواهی می‌دهد، می‌گوید تغییر آشکار OpenAI در داده‌های آموزشی مورد استقبال قرار می‌گیرد، اما اجرای آن بسیار مهم خواهد بود. من خوشحالم که OpenAI با این مشکل درگیر است. این که آیا واقعاً به هنرمندان کمک خواهد کرد یا نه بستگی به جزئیاتی دارد که هنوز ارائه نشده است.» اولین سوال اصلی در ذهن او: آیا این فقط یک ابزار انصراف است که به OpenAI اجازه می دهد تا بدون اجازه از داده ها استفاده کند مگر اینکه صاحب محتوا درخواست انصراف بدهد؟ یا نشان دهنده تغییر بزرگتری در نحوه تجارت OpenAI خواهد بود؟ OpenAI بلافاصله درخواستی برای اظهار نظر ارسال نکرد.

Newton-Rex همچنین کنجکاو است که بداند آیا OpenAI به شرکت‌های دیگر اجازه می‌دهد از Media Manager خود استفاده کنند تا هنرمندان بتوانند ترجیحات خود را به طور همزمان به چندین توسعه‌دهنده هوش مصنوعی نشان دهند. نیوتن رکس، که قبلاً یکی از مدیران Stability AI، توسعه‌دهنده تولیدکننده تصویر Stable Diffusion بود، می‌گوید: «اگر نه، این فقط پیچیدگی بیشتری را به یک محیط شکست‌خورده پیچیده‌تر اضافه می‌کند.

OpenAI اولین کسی نیست که به دنبال راه هایی برای هنرمندان و سایر سازندگان محتوا است تا ترجیحات خود را در مورد استفاده از کار و داده های شخصی خود برای پروژه های هوش مصنوعی نشان دهند. سایر شرکت‌های فناوری، از Adobe گرفته تا Tumblr، ابزارهای انصراف را در مورد جمع‌آوری داده‌ها و یادگیری ماشین ارائه می‌کنند. استارت‌آپ Spawning تقریباً دو سال پیش رجیستری به نام آموزش ندهید راه‌اندازی کرد و سازندگان قبلاً اولویت‌های خود را به ۱.۵ میلیارد اثر اضافه کرده‌اند.

جردن مایر، مدیر عامل Spawning می گوید که این شرکت با OpenAI در پروژه Media Manager خود کار نمی کند، اما آماده انجام این کار است. او می‌گوید: «اگر OpenAI بتواند ثبت‌نام یا انطباق با انصراف‌های جهانی را آسان‌تر کند، ما با خوشحالی کار آن‌ها را در مجموعه خود گنجانده‌ایم».