پس از اینکه مشخص شد تعداد قابل توجهی از مالباختگان و طلبکاران صرافی ارزهای دیجیتال خارجی Bitrex از ایران هستند، کارشناسان می گویند که کمپین شکایت دسته جمعی علیه صرافی های متمرکز مربوط به Bitrex است.

اعلام ورشکستگی صرافی ارز دیجیتال Bittrex باعث نگرانی فعالان و سرمایه گذاران ایرانی در حوزه ارزهای دیجیتال شد. این پلتفرم مدت‌هاست که مورد توجه ایرانیان برای تراکنش‌ها و سرمایه‌گذاری‌های ارزهای دیجیتال بوده است، اما به مرور زمان دارایی‌های آنها به دلیل تحریم‌ها مسدود شد. خبر ورشکستگی بیت ترکس وضعیت دارایی های مسدود شده ایران را بیش از پیش نامشخص کرده است.

تعداد قابل توجهی از وام دهندگان و بازندگان ارزهای دیجیتال Bitrex از ایران هستند. این صرافی ارزهای دیجیتال خارجی در مجموع بیش از 100 هزار وام دهنده دارد و بدهی ها و دارایی های آن به حدود یک میلیارد دلار می رسد که پیش بینی می شود نزدیک به 100 میلیون دلار آن مربوط به کاربران ایرانی باشد.

در سال ۱۳۹۶ پس از مسدود شدن حساب های کاربری ایرانی در بیت ترکس، انجمن بلاک چین ایران نیز با انتشار پیامی درباره اقدامات غیرقانونی این شرکت اعلام کرد: سرنوشت سرمایه بسیاری از دوستان نامعلوم است و ممکن است در خطر باشد.

در آن زمان انجمن بلاک چین ایران اشاره کرد که طبق گزارش های دریافتی، حساب های کاربری افراد از نقاط مختلف جهان به حالت تعلیق درآمده و همچنین اعلام کرد که بیت ترکس برخلاف پولونیکس و سایر صرافی ها، این کار را بدون هشدار قبلی انجام داده و حقوق اولیه آن نقض شده است. کاربر

از امسال تاکنون اقدامات متعددی علیه بیت ترکس برای بازگرداندن دارایی های بلوکه شده و از دست رفته به ایرانیان انجام شده است که متاسفانه اکثر آنها با شکست مواجه شده اند.

اکنون به همین دلیل و علیرغم چالش‌های پیش روی ایرانیان در پیگیری مسائل حقوقی و شکایت از بیت‌رکس و مدیران آن، به نظر می‌رسد گروهی از فعالان در این مدت کوتاه برای پیشبرد مسائل حقوقی دست به کار شده‌اند.

کارشناسان می گویند برای ادامه روند شکایات و دعاوی دسته جمعی از مدیران بیترکس می توان پرونده های حقوقی مالباختگان و طلبکاران را از طرق مختلف پیگیری کرد.

ظاهراً هر کاری که قبلاً علیه بیترکس انجام شده بود محدود به مکاتبه با چندین اداره دولتی ایالات متحده و OFAC بوده است و اسناد نشان می دهد که هیچ شکایت کیفری یا حقوقی علیه Bitrex و شرکت های تابعه آن در ایالات متحده توسط یک فرد یا گروه ایرانی ایرانی وجود ندارد. اما اخیراً کمپین هایی وجود داشته است که به نظر می رسد مربوط به Bittrex باشد و به بازندگان این مبادله امیدوار باشد.

حقوقدانان معتقدند با پیگیری حقوقی از وکلای بین المللی می توان مطالبات صرافی های بازنده Bitrex را پیگیری کرد و شاید از طریق یک نهاد بین المللی مانند آنچه در گزارش کوین تلگراف ذکر شد به نتیجه رسید. ما این تعداد را در زومیت دنبال می کنیم و نتایج تحقیقات خود را در روزهای آینده منتشر خواهیم کرد.

یکی از دلایل محبوبیت روزافزون پلتفرم های غیرمتمرکز در دنیا حذف عوامل واسطه ای و عدم کنترل دارایی های مردم توسط نهادهای مختلف است.