در سال 2019، دانشگاه مین (مین) در ایالات متحده از چاپگر سه بعدی رونمایی کرد که عنوان بزرگترین چاپگر سه بعدی جهان توسط گینس را به خود اختصاص داد. این چاپگر توانست خانه ای به مساحت تقریبی 55 متر مربع با مواد قابل بازیافت بسازد. اکنون این دانشگاه رکورد خود را بهبود بخشیده و چاپگر بزرگتری را معرفی کرده است که می تواند تنها در 80 ساعت یک خانه کوچک بسازد.

به گزارش ABC News، چاپگر جدید که FoF 1.0 نام دارد، چهار برابر بزرگتر و سریعتر از دستگاه اول است و می تواند اشیاء قوی تری را چاپ کند. با استفاده از این دو چاپگر می توانید خانه های مقرون به صرفه بسازید. ایالت مین آمریکا طی شش سال آینده به 80000 خانه دیگر برای ساکنانش نیاز دارد، اما با کمبود نیروی کار مواجه است. حال این دو پرینتر سه بعدی می توانند در این زمینه بسیار کمک کننده باشند.

ساخت خانه با استفاده از چاپگر سه بعدی

چاپگر FoF 1.0 که در دانشگاه مین قرار دارد، می تواند اشیایی به طول 29 متر، عرض 10 متر و ارتفاع 5.5 متر چاپ کند. این چاپگر در هر ساعت به ۲۲۷ کیلوگرم مواد اولیه نیاز دارد. این چاپگر می تواند خانه ای را چهار برابر سریعتر از روش های معمولی بسازد، به این معنی که اگر ساخت یک خانه یک طبقه ماه ها طول بکشد، این چاپگر می تواند آن را در کمتر از چهار روز تکمیل کند.

در خانه BioHome3D ساخته شده با چاپگر سه بعدی در سال 2019

دانشگاه در واقع می‌خواهد نشان دهد که چگونه می‌توان خانه‌ها را تقریباً به طور کامل از یک چاپگر با ردپای کربن کمتر ساخت. طبق گزارش دپارتمان محیط زیست سازمان ملل متحد، صنعت ساختمان و ساخت و ساز تقریباً 37 درصد انتشار جهانی گازهای گلخانه ای، عمدتاً به دلیل تولید و استفاده از مواد با ردپای کربن بالا مانند سیمان، فولاد و آلومینیوم.

همچنین هزینه ساخت خانه با پرینترهای سه بعدی به دلیل ارزان بودن مواد اولیه و تعداد کارگران کمتر مقرون به صرفه است. از طرفی مصالح ساختمانی این خانه ها قابل بازیافت هستند که در مقایسه با مصالح ساختمانی معمولی مزیت بی نظیری است. به عبارت دیگر می توان این چاپگرها را از بین برد و مواد آنها را دوباره در چاپگر استفاده کرد.