بالاخره سری گوشی‌های جدید S24 سامسونگ به صورت رسمی معرفی شد. سامسونگ مراسم Galaxy Unpacked 2024 را برگزار کرد و سه گوشی هوشمند جدید را برای شروع سال جدید معرفی کرد. علاوه بر این، از پلتفرم هوش مصنوعی جدید خود نیز رونمایی کرد. واقعا باید گفت که امسال سامسونگ آینده نگری خوبی داشته و جلوتر از بقیه فکر می‌کند.

گوشی گلکسی S24 اولترا

بهترین گوشی پرچمدار سامسونگ یعنی گلکسی اس ۲۴ اولترا دارای صفحه‌نمایش ۶.۸ اینچی QHD+ Dynamic AMOLED 2X با نرخ تازه‌سازی ۱-۱۲۰ هرتز است. همچنین این گوشی سامسونگ دارای یک قابلیت جدید به نام Vision booster است که باعث افزایش دید در فضای بیرون با روشنایی حداکثر ۲۶۰۰ نیت می‌شود.

همانطور که انتظار می‌رفت، گوشی Galaxy S24 Ultra دارای صفحه‌نمایش صاف‌تر و حاشیه‌های باریک‌تر از مدل سال گذشته است. این تغییر طراحی به گوشی‌های گلکسی اس ۲۴ و گلکسی اس ۲۴ پلاس نیز انتقال پیدا کرده است. در بین سه مدل معرفی شده سامسونگ فقط گوشی گلکسی S24 Ultra از چیپ Snapdragon 8 Gen 3 بهره می‌برد , باقی آنها از پردازنده اگزینوس 2400 سامسونگ(به جز آمریکا) استفاده می‌کنند. این پردازنده می‌تواند با بهره‌گیری از کنولوژی Ray Tracing در بازی‌هایی که توسط این چیپست پردازش می‌شوند، کیفیتی خیره‌کننده را ارائه دهد و بتوانید لذتی غیر قابل وصف را در بازی‌ها تجربه کنید که تا کنون تجربه نکردید.

گلکسی اس 24 اولترا اولین گوشی گلکسی است که دارای قاب تیتانیوم است که باعث کاهش وزن و افزایش قدرت بدنه گوشی می‌شود. البته که شرکت رقیب سامسونگ در این زمینه پیشرو بود و پاییز گذشته، اپل نیز گوشی‌های آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس را با قاب تیتانیوم معرفی کرد.

سیستم دوربین گلکسی اس ۲۴ اولترا شامل یک دوربین اصلی ۲۰۰ مگاپیکسلی، یک دوربین فوق‌وسیع ۱۲ مگاپیکسلی، یک دوربین تله‌فوتو ۱۰ مگاپیکسلی با بزرگ‌نمایی ۳ برابر و یک دوربین تله‌فوتو ۵۰ مگاپیکسلی با بزرگ‌نمایی ۵ برابر است که جایگزین دوربین تله‌فوتو ۱۰ مگاپیکسلی با بزرگ‌نمایی ۱۰ برابر سال گذشته شده است. سطوح بزرگ‌نمایی نوری در گلکسی اس ۲۴ اولترا از ۲ برابر، ۳ برابر و ۵ برابر تا ۱۰ برابر متغیر است که با استفاده از تکنولوژی جدید Adaptive Pixel Sensor امکان‌پذیر شده است.

گلکسی اس ۲۴ اولترا با حافظه‌های ۲۵۶ گیگابایتی، ۵۱۲ گیگابایتی و ۱ ترابایتی عرضه می‌شود. هر کدام از این حافظه‌ها دارای ۱۲ گیگابایت رم هستند. این گوشی در رنگ‌های خاکستری تیتانیوم، مشکی تیتانیوم، بنفش تیتانیوم و زرد تیتانیوم موجود است. قیمت این گوشی ۱۳۰۰ دلار تعیین شده است که ۱۰۰ دلار افزایش نسبت به گلکسی اس ۲۳ اولترا سال گذشته دارد.

گوشی گلکسی S24

Samsung Galaxy S24 یک گزینه کوچکتر و ارزان‌تر نسبت به S24 Ultra است. این گوشی دارای یک صفحه نمایش 6.2 اینچی FHD+ Dynamic AMOLED 2X است که از نرخ تازه سازی 1-120 هرتز پشتیبانی می‌کند. همچنین از ویژگی جدید Vision Booster مانند Galaxy S24 Ultra و Galaxy S24 Plus بهره می‌برد.

گوشی گلکسی اس ۲۴ دارای یک دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی، یک دوربین فوق‌عریض 12 مگاپیکسلی، یک دوربین تله‌فتو 10 مگاپیکسلی و یک دوربین جلو 12 مگاپیکسلی است. این گوشی با حافظه‌های 128، 256 و 512 گیگابایتی عرضه می‌شود و همه مدل‌ها دارای 8 گیگابایت رم هستند. همچنین دارای طراحی تازه و زیبا با یک فریم تخت و مات است. این یک تغییر خوب نسبت به فریم گرد و براق Galaxy S23 است و این تغییر طراحی با S24 Plus مشترک است. همچنین دارای یک باتری 100 میلی‌آمپر ساعتی بزرگتر است که ظرفیت آن به 4000 میلی‌آمپر ساعت رسیده است.

رنگ‌های Galaxy S24 شامل Onyx Black، Marble Gray، Cobalt Violet و Amber Yellow هستند و قیمت آن از 800 دلار شروع می‌شود.

گوشی گلکسی S24 پلاس

Galaxy S24 Plus حالا دارای یک صفحه نمایش QHD+ مشابه با Galaxy S24 Ultra است. صفحه نمایش Dynamic AMOLED 2X این گوشی 6.7 اینچ اندازه دارد و از نرخ تازه سازی 1-120 هرتز به همراه Vision Booster پشتیبانی می‌کند.

سیستم دوربین گوشی گلکسی اس ۲۴ پلاس همانند Galaxy S24 است. این گوشی دارای یک دوربین عریض 50 مگاپیکسلی، یک دوربین فوق‌عریض 12 مگاپیکسلی و یک دوربین تله‌فتو 10 مگاپیکسلی با بزرگنمایی 3 برابر است. علاوه بر این، دارای یک دوربین جلو 12 مگاپیکسلی است.

Galaxy S24 Plus دارای حافظه‌های 256 و 512 گیگابایتی و 12 گیگابایت رم است. باتری آن 200 میلی‌آمپر ساعتی بزرگتر از Galaxy S23 Plus سال گذشته است و به 4900 میلی‌آمپر ساعت رسیده است.

شما می‌توانید S24 Plus را در همان رنگ‌های S24 پیدا کنید و قیمت آن از 1000 دلار شروع می‌شود.

Galaxy AI؛ هوش مصنوعی سامسونگ

گوشی‌های Samsung Galaxy S24 جدید همگی با هوش مصنوعی سامسونگ به نام Galaxy AI که انتظار داشتیم در این مراسم معرفی شود همراه هستند که قول می‌دهند امکانات قابل توجهی را برای بهبود قابلیت‌های ارتباطی گوشی فراهم کنند. این ابزار جدید شامل پنج ویژگی کلیدی است که شامل Live Translate، Interpreter، Chat Assist، Note Assist و Transcript Assist می‌شود که در ادامه به توضیح دادن در مورد آنها می‌پرادازیم.

Live Translator و Interrpreter

Live Translate امکان ترجمه صوتی و متنی به صورت زنده و در دو جهت را فراهم می‌کند و در نتیجه موانع زبانی را از بین می‌برد. نیازی به برنامه جانبی نیست و هوش مصنوعی روی دستگاه اطمینان می‌دهد که مکالمات شما خصوصی باقی بمانند. با ویژگی Interpreter، مکالمات زنده شما می‌توانند بلافاصله در نمایشگر گوشی شما به صورت زنده ترجمه شوند و امکان این را دارد که افرادی که روبروی هم ایستاده‌اند، ترجمه متنی از کلمات طرف مقابل را بخوانند. جالب است بدانید که این ویژگی نیازی به دسترسی به اینترنت ندارد و به صورت آفلاین کار می‌کن ولی متاسفانه فعلا از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند و سامسونگ قول داده است که در آینده از این قابلیت به زبان فارسی نیز پشتیبانی کند.

Chat Assist

برنامه‌های پیام‌رسان می‌توانند از Chat Assist استفاده کنند، یک ابزار هوش مصنوعی که می‌تواند به شما کمک کند تا یک جمله را به صورت‌ها مختلف برای کاربر خود ارسال کنید. فرض کنید شما می‌خواهید از رئیس خود درخواست مساعده یا مرخصی کنید و نمی‌دانید چگونه آن را بیان کنید؛ این دستیار می‌تواند متن خودمانی شما را به یک متن ادبی و اداری تبدیل کند و شما فقط با فشردن کلید ارسال آن را برای رئیس خود ارسال کنید. یا که می‌خواهید یک کپشن برای یک پست اینستاگرامی خود بگذارید و نمی‌دانید چگونه آن را بنویسید؛ این کار را هم می‌تپواند برای شما به راحتی انجام دهد. 

Note Assist

این قابلیت یک ویژگی است که درون برنامه Samsung Notes وجود دارد و از هوش مصنوعی برای ارائه خدمات مفید به کاربران استفاده می‌کند. Note Assist امکان خلاصه‌سازی متون طولانی را در اپ Samsung Notes فراهم می‌کند. برای استفاده از این ویژگی، کافی است یک یادداشت را باز کنید و روی نماد سه نقطه در بالا ضربه بزنید و Note Assist را انتخاب کنید. سپس می‌توانید تعداد جملات خلاصه را انتخاب کنید و روی دکمه Generate Summary ضربه بزنید. Note Assist یک خلاصه کوتاه از متن شما را نشان می‌دهد که می‌توانید آن را کپی یا به اشتراک بگذارید.

Note Assist همچنین امکان ایجاد الگوهای از پیش تعیین شده برای یادداشت‌برداری را نیز دارد. برای این منظور، باید یک یادداشت جدید ایجاد کنید و روی نماد سه نقطه در بالا ضربه بزنید و Note Assist را انتخاب کنید. سپس می‌توانید از میان چندین الگوی موجود مانند To-do list، Shopping list، Meeting notes و غیره یکی را انتخاب کنید. Note Assist یک قالب آماده برای یادداشت شما را ایجاد می‌کند که می‌توانید آن را با اطلاعات خود پر کنید.

Note Assist همچنین امکان ایجاد جلد برای یادداشت‌های شما را نیز فراهم می‌کند. برای این کار، باید یک یادداشت را باز کنید و روی نماد سه نقطه در بالا ضربه بزنید و Note Assist را انتخاب کنید. سپس می‌توانید روی گزینه Create Cover ضربه بزنید و یک عنوان و یک تصویر برای یادداشت خود انتخاب کنید. Note Assist یک جلد زیبا و حرفه‌ای برای یادداشت شما ایجاد می‌کند که می‌تواند به شما کمک کند تا یادداشت‌های خود را به راحتی پیدا کنید.

هوش مصنوعی عکاسی سامسونگ

سامسونگ در مراسم Galaxy Unpacked 2024 همچنین از ابزارهای هوش مصنوعی جدیدی برای ویرایش عکس رونمایی کرد که به کاربران کمک می‌کنند تا عکس‌های خود را به راحتی زیباتر و جذاب‌تر کنند. این ابزارها شامل Edit Suggestion، Generative Edit و Instant Slow-mo هستند.

Edit Suggestion از Galaxy AI استفاده می‌کند تا به کاربران پیشنهادهایی برای بهبود عکس‌هایشان بدهد. این ابزار با توجه به محتوا، رنگ، نور و زاویه عکس، تنظیمات مختلفی را پیشنهاد می‌کند که کاربر می‌تواند با یک ضربه آن‌ها را اعمال کند یا به دلخواه خود تغییر دهد.

Generative Edit از هوش مصنوعی تولیدکننده استفاده می‌کند تا پس‌زمینه عکس را با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری عمیق پر کند. این ابزار به کاربر امکان می‌دهد تا بخش‌های ناقص یا نامطلوب عکس را حذف کند و یا عکس را با پس‌زمینه‌های مختلف ترکیب کند. در تبلیغی که سامسونگ برای این قابلیت نمایش ساخته است توانایی جابجایی افراد، اشیا و هر چیزی دیگری را در عکس دارید و به راحتی می‌توانید آنها را در عکس خود جابجا کنید.

Instant Slow-mo از هوش مصنوعی استفاده می‌کند تا فریم‌های اضافی را برای کند کردن لحظات پر اکشن ایجاد کند. این ابزار با تشخیص حرکت در عکس، قسمت‌هایی را که باید کند شوند مشخص می‌کند و با افزایش تعداد فریم‌ها، یک نمایش جزئی‌تر و واضح‌تر از آن‌ها ارائه می‌دهد. فرض کنید شما یک ویدیو از یک صحنه جذاب دارید و در آن چند ثانیه وسطی یک صحنه حساس دارد؛ شما می‌توانید به راحتی آن چند ثانیه را تبدیل به یک ویدیو صحنه آهسته کنید.

سری Galaxy S24 همچنین از ویژگی جدید Circle to Search بهره می‌برد که توسط گوگل قدرت گرفته است. این ویژگی به کاربران امکان می‌دهد تا با حرکات ساده، چیزهای جدیدی را روی دستگاه‌های خود کشف کنند. این ویژگی نسخه بهبود یافته جستجو در برنامه گوگل لنز است و بسیار بهتر عمل می‌کند.

کاربران می‌توانند با فشار دادن و نگه داشتن دکمه خانه روی دستگاه Galaxy S24 خود و سپس با کشیدن یک دایره دور سوژه مورد نظر خود ضربه زدن به هر چیزی روی صفحه، نتایج جستجوی مفید و با کیفیت بگیرند.

Circle to Search فقط بخشی از Galaxy AI نیست و علاوه بر سری Galaxy S24، این ویژگی به Google Pixel 8 و Google Pixel 8 Pro هم می‌آید.

هفت سال به‌روزرسانی نرم‌افزار

در نهایت، سامسونگ اعلام کرد که سری Galaxy S24 هفت سال به‌روزرسانی امنیتی و هفت نسل ارتقای سیستم عامل را ارائه خواهد داد. این کار از نظر سامسونگ باعث می‌شود که شما نیاز به تعویض گوشی را کمتر حس کنید و همیشه به روزترین سیستم عامل را در اختیار داشته باشید. این کار را قبلا فقط در گوشی‌های پیکسل گوگل مشاهده کرده بودیم و امسال سامسنگ نیز به این رویه روی آورده است.

امیدواریم این کار را در مورد سری A خود نیز انجام دهد یا حداقل تا ۵ سال آپدیت را برای آنها پشتیبانی کند.

Samsung Galaxy Ring

در آخر مراسم Unpacked، سامسونگ با اشاره به “Galaxy Ring” نمایش جذاب خود را به پایان رساند.

مدتی بود که شایعاتی از یک حلقه هوشمند سامسونگ شنیده بودیم و نشانه‌ها به تاریخ انتشار 2024 اشاره دارند. اما مشخص نبود که در کدام ماه 2024 ممکن است عرضه شود. در حالی که سامسونگ در این مراسم خبر ارائه Galaxy Ring را نداد، اما برای اولین بار به وجود آن اعتراف رسمی کرد.

سامسونگ درباره Galaxy Ring چندان چیزی فاش نکرد، فقط تایید کرد که یک دستگاه پوشیدنی ردیابی سلامت است و از هوش مصنوعی در آن استفاده می‌کند. بر اساس تیزری که در این بخش به نمایش گذاشت، به نظر می‌رسد که خیلی شبیه به حلقه Oura است.

قیمت، در دسترس بودن و جزئیات کامل ویژگی‌ها هنوز مشخص نیستند، اما احتمالا بعدا امسال بیشتر در مورد آن خواهیم شنید.

جمع بندی

مراسم S24 Unpacked یک رویداد بزرگ برای سامسونگ بود که در تاریخ ۱۷ ژانویه ۲۰۲۴ برگزار شد. در این رویداد، سامسونگ از سه گوشی هوشمند جدید سری Galaxy S24 به همراه پلتفرم هوش مصنوعی Galaxy AI رونمایی کرد. این گوشی‌ها شامل Galaxy S24، Galaxy S24 Plus و Galaxy S24 Ultra بودند که همگی دارای صفحه نمایش Dynamic AMOLED 2X با نرخ تازه سازی 1-120 هرتز، دوربین‌های با کیفیت بالا با زوم 100 برابر و پردازنده Snapdragon 8 Gen 3 بودند. البته که در بازار‌های آسیایی مخصوصا ایران گوشی‌های S24 و S24پلاس از پردازنده اگزینوس 2400 بهره می برند. Galaxy AI یک ابزار هوشمند برای بهبود قابلیت‌های ارتباطی، عکاسی و یادداشت‌برداری گوشی‌ها بود که شامل ویژگی‌هایی مانند Live Translate، Interpreter، Chat Assist، Note Assist و Transcript Assist بود. سامسونگ همچنین از ابزارهای ویرایش عکس مبتنی بر هوش مصنوعی مانند Edit Suggestion، Generative Edit و Instant Slow-mo اطلاع داد. در پایان مراسم، سامسونگ از حلقه هوشمند Galaxy Ring که یک دستگاه پوشیدنی ردیابی سلامت است، تیزر نشان داد. سامسونگ همچنین وعده داد که گوشی‌های Galaxy S24 هفت سال به‌روزرسانی امنیتی و هفت نسل ارتقای سیستم عامل خواهند داشت. مراسم S24 Unpacked یک نشانه از تلاش سامسونگ برای پیشرو بودن در عصر گوشی‌های هوش مصنوعی بود.