پس از مدت‌ها گمانه‌زنی‌ درباره‌ی مهاجرت شیائومی به سیستم‌عامل اختصاصی، لی جون، بنیان‌گذار و مدیرعامل این شرکت، در پست روز ۱۷ اکتبر (۲۵ مهر) نوشت: «امروز، لحظه‌ای تاریخی را رقم می‌زند. پس از سال‌ها کار دسته‌جمعی، سیستم‌عامل جدید ما، یعنی HyperOS، به‌صورت رسمی در سری شیائومی ۱۴ معرفی می‌شود.»

شیائومی بیش از یک دهه است که در گوشی‌هایش از رابط کاربری MIUI برپایه‌ی اندروید استفاده می‌کند؛ رابطی که اگر بخواهیم صادق باشیم، محبوبیت زیادی در بین کاربران ندارد. مشکلاتی نظیر باگ و تبلیغات آزاردهنده، اپ‌های زائد فراوانی که برخی از آن‌ها را نمی‌توان حذف کرد، به‌روزرسانی‌های کمتر از رقبا، مدیریت ضعیف رم و عملکرد کند در طول سال‌ها باعث شده MIUI مورد انتقاد کاربران زیادی قرار بگیرد.

به‌‌دلیل همین مشکلات بود که خبر سیستم‌عامل جدید شیائومی به‌شدت ما را هیجان‌زده کرد. با بررسی HyperOS همراه ما باشید تا ببینیم آیا درکنار برطرف‌شدن این مشکلات، تغییرات بزرگ وعده‌داده شده نیز به‌قدری بزرگ هستند که بخواهیم به‌اندازه‌ی نامش، برایشان هایپ شویم یا خیر.

ویدیوی بررسی HyperOS

تماشا در یوتیوب

اینک، هایپراواس!

شیائومی نسخه‌ی چینی هایپراواس را در دسامبر ۲۰۲۳ ابتدا برای شیائومی ۱۴ عرضه کرد و قرار است بیش از ۱۰۰ گوشی شیائومی و ردمی و پوکو درکنار تبلت شیائومی و ساعت هوشمند شیائومی و وسایل خانگی به این رابط کاربری به‌روز شوند. نسخه‌ی گلوبال هم قرار است در سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۴ به‌تدریج برای گوشی‌هایی چون سری شیائومی ۱۳، شیائومی 13T، ردمی نوت ۱۲ و تبلت پد ۶ عرضه شود.

من بررسی پیش‌رو را با آپدیت 1.0.8.0 نسخه‌ی چین در گوشی ردمی K70 پرو مجهز به پردازنده‌‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۳ انجام دادم. در طول سه هفته‌ای که در حال بررسی هایپراواس بودم، با باگ آزاردهنده‌ای مواجه نشدم و تنها موردی که نظرم را جلب کرد، باگ تقریباً بی‌اهمیت صفحه‌ی والپیپر بود که برای برخی از دسته‌ها ازجمله Natural Patterns، آیکون فلش برای ورود به صفحه‌ی کلی این مجموعه را نشان نمی‌داد.

آیکون‌ اپلیکیشن‌های سیستم در هایپراواس
آیکون‌ اپلیکیشن‌های سیستم در MIUI 14

درمقابل، بهره‌مندی از پردازنده‌ی قدرتمند و نمایشگر اولد ۱۲۰ هرتزی کمک کرد تجربه‌ی کاربری با هایپراواس بسیار رضایت‌بخش باشد و جابه‌جایی بین صفحه‌ها یا حرکت آیکون اپلیکیشن‌ها سریع و روان انجام شود. مدیریت رم نیز بهبود یافته است و اپلیکیشن‌های بیشتری در پس‌زمینه به‌مدت طولانی‌تری فعال باقی می‌مانند.

تجربه‌ کاربری با هایپراواس رضایت‌بخش است

هایپراواس سیستم‌عامل نسبتاً سبکی است و در گوشی موردبررسی ما ۹٫۵ گیگابایت جا گرفته است و حجم فایل‌های سیستمی به ۲۲٫۲ گیگابایت می‌رسد. بااین‌حال، تعداد اپلیکیشن‌های پیش‌فرض در نسخه‌ی چین به‌شدت زیاد است و نزدیک به‌ ۲ گیگابایت از فضای ذخیره‌سازی را اشغال کرده است.