رشته پزشکی یکی از رشته‌های با پرستیژ و آینده‌دار در سرتاسر جهان است و بسیاری از کسانی که قصد دریافت ویزای تحصیلی کشور کانادا را دارند، مایل به تحصیل در این رشته پر‌درآمد و آینده‌دار هستند. دانشگاه‌های پزشکی کشور کانادا سطح علمی بسیار بالایی دارند و جز دانشگاه‌های تراز اول جهان هستند، برای تحصیل در یکی از شاخه‌های پزشکی در این کشور در این مطلب با ما باشید تا با صفر تا صد تحصیل پزشکی در کانادا آشنا شوید.

آشنایی با رشته پزشکی در کشور کانادا

کانادا از کشورهای توسعه‌یافته و بزرگ انگلیسی زبان است که در سال‌های اخیر برای جبران کمبود جمعیت و نیروی کار مهاجران بسیاری را از سرتاسر جهان می‌پذیرد. یکی از راه‌های اخذ اقامت در کشور کانادا از طریق دریافت ویزای تحصیلی است که دانشجویان پس از دریافت این ویزا قادر به تحصیل نزد بهترین اساتید در معتبرترین دانشگاه‌های جهان هستند. رشته پزشکی نیز از رشته‌های پرطرفدار و پر‌متقاضی در این کشور است که افراد بسیاری از سرتاسر جهان برای پذیرش در رشته پزشکی دانشگاه‌های این کشور تلاش زیادی می‌کنند‌. شرایط پذیرش در دانشگاه‌های پزشکی در کشور کانادا بسیار سخت بوده و متقاضیان باید از شرایط و شایستگی‌های کافی برخوردار باشند. برای آگاهی از این شرایط به کمک مشاورین مهاجرتی مجرب با صفر تا صد تحصیل پزشکی در کانادا آشنا شوید.

مزایای تحصیل پزشکی در کشور کانادا

تحصیل رشته پزشکی در کانادا مزیت‌های فراوانی برای دانشجویان بین‌المللی دارد. مزایای اصلی آن تحصیلی در بهترین دانشگاه‌های جهان و تضمین آینده شغلی است. کشور کانادا رتبه پنجم جهان را در زمینه آموزشی کسب کرده و به همین علت بسیاری از دانشجویان بین‌المللی با پذیرش در رشته پزشکی این کشور در بهترین مراکز آموزشی جهان تحصیل خواهند کرد. از دیگر مزایای تحصیل رشته پزشکی در این کشور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استخدام فراوان پزشک در کشور کانادا
  • رضایت شغلی و درآمد بالا
  • اعتبار زیاد مدرک پزشکی اخذ شده از مراکز آموزشی کانادا
  • زندگی عالی و با‌کیفیت در این کشور
  • امکان رشد تحصیلی و شغلی

دانشگاه‌های پزشکی کشور کانادا

بهترین دانشگاه‌های جهان هر ساله در سیستم‌های رتبه‌بندی جهانی مانند سیستم QS معرفی می‌شوند. دانشگاه‌های پزشکی کشور کانادا نیز هر سال در رتبه‌های نخست این لیست قرار دارند؛ زیرا سطح آموزشی بسیار بالایی دارند و امکانات بسیار زیاد و مدرنی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند. دانشگاه تورنتو کانادا در رتبه پزشکی رتبه اول را کسب کرده و دانشگاه بریتیش کلمبیا نیز در جایگاه بعدی قرار دارد. در ادامه این لیست نام دانشگاه‌های معتبری مانند دانشگاه مک گیل، دانشگاه آلبرتا، دانشگاه مک مستر، دانشگاه کلگری، دانشگاه مونترال، دانشگاه اتاوا، دانشگاه وسترن، دانشگاه لاوال به چشم می‌خورد.

هزینه تحصیل پزشکی در کشور کانادا

بسیاری از متقاضیان رشته پزشکی در کشور کانادا نسبت به هزینه تحصیل آن نگرانی‌هایی دارند. خوشبختانه هزینه تحصیل در کشور کانادا بسیار کمتر از سایر کشور‌های انگلیسی زبان است. میزان شهریه دانشگاه‌های پزشکی کانادا در هر ایالت و دانشگاه بسیار متغیر بوده، برای مثال هزینه تحصیل دانشجویان خارجی در رشته پزشکی در دانشگاه‌های ایالت کبک بسیار کمتر از دانشگاه‌های ایالت بریتیش کلمبیا است.‌ به صورت کلی هزینه تحصیل رشته پزشکی در دانشگاه‌های این کشور بین ۱۴ هزار تا ۱۲۰ هزار دلار خواهد بود.‌ از آنجایی‌که شهریه تحصیل در کشور کانادا هر ساله بر اساس عوامل مختلفی مانند مقطع، شاخه پزشکی، ایالت و … تغییر می‌کند؛ در این زمینه از یک تیم مشاوره مهاجرتی مجرب که با صفر تا صد تا تحصیل پزشکی در کانادا آشنایی دارد، کمک بگیرید.

هزینه تحصیل آزمون پزشکی در کانادا

اغلب دانشگاه‌های پزشکی کشور کانادا شرط قبولی در آزمون MCAT را برای پذیرش دانشجو دارند تا با استعداد‌ترین و بهترین دانشجویان را از میان کل متقتضیان انتخاب کنند. این یک آزمون چهاربخشی بوده که به صورت حضوری یا آنلاین در کشور‌های گوناگون برگزار می‌شود. اگر دانشگاه مدنظر شما برای تحصیل در رشته پزشکی شرط قبولی در آزمون MCAT را دارد، پس در کنار سایر هزینه‌های مهاجرت هزینه این آزمون را نیز کنار بگذارید. هزینه آزمون MCAT حدود ۳۷۹ دلار بوده و اگر مایل به شرکت در کلاس‌های آمادگی هستید یا قصد تغییر زمان یا کنسل کردن آزمون را دارید، یک هزینه اضافی بر مبلغ آزمون را باید در نظر بگیرید.

شرایط تحصیل رشته پزشکی در کانادا

اگر قصد تحصیل در رشته پزشکی این کشور را دارید باید از تمام شرایط پذیرش یا به بیان ساده‌تر صفر تا صد تحصیل پزشکی در کانادا آگاه باشید تا دانشگاه مورد نظرتان با تحصیل شما در این رشته پر رقابت موافقت کند. متقاضیان تحصیل رشته پزشکی نخست باید در یکی از رشته‌های علوم پایه در دوره کارشناسی پذیرش شده و سپس باید دوره ۳ تا ۴ ساله مدرک کارشناسی را طی و مدرک خود را دریافت کنند. در مرحله بعد باید نمره قبولی آزمون MCAT را کسب کنند.

همچنین اغلب دانشگاه‌ها روی سلامت جسمی و روانی متقاضیان حساسیت زیادی دارند؛ از این‌رو برای اطمینان از عدم مشکل باید گواهی پزشکی معتبر همراه با دیگر مدارک ارسال کنید.‌ از دیگر شرایط پذیرش در دانشگاه‌های پزشکی کانادا ارائه انگیزنامه قوی و دلایل عدم تحصیل در کشور مبدا است‌.

ساختار رشته پزشکی در این کشور به صورت تک بعدی برنامه‌ریزی نشده است؛ از این‌رو فقط میزان علم فرد اهمیت ندارد، سابقه فردی و اجتماعی متقاضیان با بیماران و کسب مهارت‌های بالینی نیز از شرایط اصلی پذیرش دانشجو در رشته پزشکی است تا افراد با صلاحیتی در تمام جنبه‌ها را جذب کنند.

شرایط سنی تحصیل پزشکی در کشور کانادا

کسانی که قصد تحصیل در کانادا را در رشته پزشکی دارند، باید کمتر از ۱۸ سال سن نداشته باشند. با اینکه در آیین‌نامه‌های دانشگاه‌های این کشور تا به حال شرایط سنی خاصی بیان نشده، اما متقاضیانی با سن ۱۸ تا ۲۰ سال بیشترین شانس دریافت ویزای تحصیلی کشور کانادا را در رشته پزشکی دارند. همچنین حداقل فاصله تحصیلی نیز باید ۲ سال باشد.

هر چه سن و گپ تحصیلی بیشتر باشد، شانس ورود متقاضیان در رشته پزشکی دانشگاه‌های کانادا کمتر خواهد بود. سفارت کانادا در زمان صدور ویزای تحصیلی روی سن درخواست کنندگان حساسیت بالایی دارد و افرادی که سن بالا و گپ تحصیلی بیشتر از دو سال دارند، به سختی ویزای تحصیلی را دریافت می‌کنند‌.

شرط معدل برای تحصیل پزشکی در کشور کانادا

یکی از دغدغه‌های متقاضیان رشته پزشکی دانشگاه‌های کانادا معدل است. متقاضیان این رشته برای تحصیل در کانادا باید دوره دیپلم خود را با مدرکی بین ۱۵ تا ۱۶ سپری کرده باشند. متقاضیانی که معدل دیپلم آن‌ها بالاتر است و در دروس علوم پایه مانند شیمی، زیست و ریاضی نمرات بالایی کسب کرده‌اند، شانس بالاتری برای پذیرش دارند. همچنین اغلب دانشگاه‌ها یک آزمون ورودی را برگزار می‌کنند و قبولی در این آزمون از شرایط اصلی پذیرش در دانشگاه در کنار معدل است. متقاضیان باید نمره قبولی ۶٫۵ تا ۷ را در آزمون آیلتس یا مدرک زبان فرانسوی را با توجه به زبان انتخابی برای ادامه تحصیل، ارایه دهند.

مدت زمان تحصیل پزشکی در کشور کانادا

مدت زمان دوره پزشکی در دانشگاه‌های کانادا از دیگر پرسش‌های متداول متقاضیان است. مدت زمان تحصیل در این رشته بین ۳ تا ۵ سال طول می‌کشد. اگر دوره تحصیلی ۴ سال علوم پایه را نیز برای دریافت مدرک لیسانس به این مدت اضافه کنیم، طول دوران پزشکی در کشور کانادا ۷ تا ۹ سال خواهد بود.

دوره ۵ ساله برای دانشجویانی است که دوره علوم پایه را مطابق با شرایط دانشگاه سپری نکرده‌اند و افرادی که مدرک این دوره را دارند فقط یک دوره تحصیلی ۴ ساله را سپری می‌کنند. دوره ۳ ساله پزشکی نیز فقط در دانشگاه مک مستر و کلگری برگزار می‌شود که حتی در طول دوره تابستان نیز حضور در کلاس‌های پزشکی این دو مرکز اجباری است. برای اطلاع بیشتر از صفر تا صد تحصیل پزشکی در کانادا و مدت زمان تحصیل بر اساس سوابق تحصیلی خود از موسسه های مهاجرتی معتبر کمک بگیرید.

بورسیه پزشکی درکانادا

یکی از مزایای تحصیل در کشور کانادا دریافت بورسیه تحصیلی است که هزینه تحصیل و گاهی سکونت در این کشور را کاهش می‌دهد. کشور کانادا بورسیه‌های تحصیلی دولتی و دانشگاهی بسیاری حدود ۲۵۰ بورسیه را ارائه می‌دهد که دانشجویان باید برای به دست آوردن آن‌ها تلاش زیادی کنند؛ زیرا شرایط اعطا این بورسیه‌ها بسیار سخت و رقابت بسیاری برای دریافت آن‌ها وجود دارد.

اغلب این بورسیه‌ها بر اساس استعدادها و شایستگی دانشجو مثل نمرات و معدل بالا، رزومه تحصیلی عالی به وی اعطا می‌شود. البته در این کشور بورسیه‌هایی نیز برای افرادی که توانایی مالی ندارند در نظر گرفته شده است که رزومه و شایستگی تحصیلی هیچ نقشی در آن ندارد. در سال نخست تحصیل امکان دریافت بورسیه برای دانشجویان وجود ندارد و حداقل باید یک سال از تحصیل آنها گذشته باشد.

مدارک لازم برای اخذ پذیرش پزشکی در کشور کانادا

برای پذیرش در رشته پزشکی در دانشگاه مورد نظر خود باید نخست مدارک خواسته شده را ارسال کنید تا با بررسی این مدارک با درخواست شما موافقت شود. این مدارک عبارتند از:

  • ارسال مدارک نمره قبولی در آزمون ورودی MCAT
  • ارسال نمره قبولی در آزمون زبان مورد نیاز دانشگاه
  • ارسال ترجمه مدرک دیپلم و ریزنمرات
  • پر کردن فرم درخواست پذیرش
  • پرداخت هزینه بررسی مدارک
  • ارایه پاسپورت معتبر
  • ارسال رزومه تحصیلی
  • ارسال گواهی تمکن مالی برای یک سال زندگی در کانادا
  • ارسال انگیزه‌نامه قوی
  • گواهی سلامت پزشکی

دریافت آسان ویزای تحصیلی پزشکی در کشور کانادا

در این مقاله سعی نمودیم تا شما را با صفر تا صد مهاجرت تحصیلی به کانادا و تحصیل پزشکی در کانادا آشنا کنیم. اگر قصد مهاجرت به کانادا یا تحصیل در رشته پزشکی در این کشور را دارید برای اینکه تمام مراحل پذیرش را به طور اصولی انجام دهید و با چالش‌ها مواجه نشوید از مشاورین مجرب و متخصص ما در این حوزه کمک بگیرید.