بیست و ششمین دوره نمایشگاه الکامپ از فردا آغاز به کار می کند. برگزاری الکامپ پس از چهار سال وقفه از یک سو با استقبال فعالان و علاقه مندان به فناوری مواجه شد و از سوی دیگر صدای انتقاد را برانگیخت. منتقدان یا مخالفان برگزاری این نمایشگاه در شرایط اجتماعی کنونی و به ویژه با وضعیت بد اینترنت در کشور آن را اشتباه می دانند و حتی از تحریم نمایشگاه و شرکت های حاضر در آن صحبت می کنند.

منتقدان این نمایشگاه مدعی هستند که این نمایشگاه دولتی است و معتقدند با وضعیت تجارت اینترنتی و اینترنتی نباید در رویدادی مرتبط با وزارت ارتباطات شرکت کرد. این در حالی است که سازمان نظام صنفی رایانه ای به عنوان یک نهاد تجاری و خصوصی برگزارکننده نمایشگاه الکامپ است و این رویداد هیچ ارتباطی با دستگاه های دولتی و دولتی ندارد.

اما این موضع علیه آلکامپ و ایده تحریم آن از کجا می آید و دلیل این استدلال ها چیست؟ این سوالی است که عادل طالبی، دبیر اتحادیه کسب و کارهای مجازی و فعال فناوری اطلاعات در گفت و گو با زومیت به آن پاسخ داد:

«در مورد الکامپ، دیدگاه‌هایی وجود دارد که این نمایشگاه را با نگرانی و نارضایتی از وضعیت اینترنت مرتبط می‌کند یا آن را یک نمایشگاه دولتی نشان می‌دهد. این در حالی است که الکامپ توسط نظام صنفی سازماندهی شده و ربطی به دولت و وزارت ارتباطات ندارد. این مشکل از این اشتباه ناشی می شود که به جای اینکه به صنعت و حرفه خود نگاهی حرفه ای داشته باشیم، رویکردی احساسی داریم.»

طالبی در ادامه خاطرنشان می کند: اعتراض به وضعیت اینترنت نباید متوجه شرکت های مشارکت کننده در الکامپ باشد، این اعتراض باید در جای مناسب و به نهادهای متولی مطرح شود. وی در این میان اپراتورهایی را که طبق گفته مقامات بالادستی اینترنت را قطع یا قطع می کنند، عنوان کرد:

من هم به وضعیت اینترنت اعتراض دارم، اما اعتراضی که باید انجام شود، اعتراض به شرکت های Aol و ایرانسل است که بسته های اینترنت خود را شارژ می کنند اما همچنان قطع و وصل می شوند. ماهواره اول ایرانسل و رایتل بیشتر به موضوع اینترنت مرتبط است یا نمایشگاه الکامپ و شرکت های حاضر در آن؟ آیا نقش ISP ها در این قطعی ها بیشتر است یا این یک رویداد نمایشگاهی است؟ البته مقصر این قطعی ها همان شرکت ها نیستند، بلکه سفارشی نیز هستند. با این حال آنها نیز پذیرفتند که ترتیب این سؤال را رعایت کنند. «اگر قرار است اعتراض کنیم یا نارضایتی خود را نشان دهیم، باید به سراغ فرد و مرجع مناسب برویم.

نوک پیکان به استارت آپ ها اشاره می کند

طالبی برخی از این مخالفت ها و هجمه ها به شرکت های فناوری اطلاعات را ناشی از یک حرکت جهت دار و هماهنگی می داند که هدف خاصی پشت آن نهفته است: «به نظر من کسانی که مخالف برگزاری رویدادهای صنفی هستند یا به دلیل ناآگاهی هستند و یا به رهبری جاهایی که از استقلال این صنف راضی نیستند.»

وی با اشاره به غیرطبیعی بودن روند اعتراض و موضع گیری در برابر نهادهای مختلف در حوزه فناوری اطلاعات، تصریح کرد: اتفاقات و ایراداتی که با الکامپ می افتد، یک پدیده عادی نیست. در اتحادیه مشاغل اینترنتی و اتاق نیز شاهد بودیم که نهادهایی وجود دارند که علاقه مند هستند نمایندگانی برای نظارت و دخالت در امور صنفی داشته باشند. به نظر می رسد بعد از اینکه توانستند وضعیت اتحادیه را به شکل امروزی تغییر دهند و به نوعی وارد اتاق بازرگانی شدند، حالا از الکامپ شروع کردند تا وارد سیستم صنفی شوند و مخاطبین خود را معرفی کنند.

دبیر اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی به موضوع تحریم ابراروان در این خصوص اشاره کرد و معتقد است این مشکل نتیجه همان اقداماتی است که به گفته وی می خواهند شرکت های حوزه فناوری اطلاعات را در معرض هجمه قرار دهند. وی در این رابطه گفت:

«مردم این نفرت را متوجه استارت‌آپ‌ها می‌کنند تا کسانی که عامل این وضعیت هستند مصون بمانند. همان قراردادی که ابراروان در زمینه تامین زیرساخت ها امضا کرده است، شرکت های آسیاتک، افرانت و سایر شرکت هایی که هاست دارند نیز امضا شده است. همه این شرکت ها هم نسبت به این قرارداد تعهداتی دارند اما چرا فقط به ابراروان اشاره شد؟ چه کسی این شرکت را با چه هدفی ایجاد کرده است؟ بدتر از قرارداد ابراروان که با اولال و ایرانسل بسته اند اما چرا هیچکس در مورد آنها صحبت نمی کند؟ آنهایی که واقعاً مقصر هستند و روی این اتفاقات تأثیر می گذارند، تیم های دیگر هستند.»

تضمین منافع صنفی در گرو وحدت است

طالبی از یک سو اطلاع رسانی مناسب رسانه ها در این زمینه را راهکاری برای جلوگیری از تغییر نگاه به حوزه فناوری اطلاعات و شرکت های نوپا می داند و از سوی دیگر ابراز امیدواری کرد که مردم فعال باشند. در اتحادیه ها «ما آگاه خواهیم بود که منافع اتحادیه ما در اتحاد و همراهی است. «خطر ورود نهادها به کانون های صنفی به طور جدی احساس می شود.

وی در ادامه افزود: فکر می‌کنم افرادی هستند که دوست دارند این منطقه را تکه تکه و مردم آن در مقابل یکدیگر ببینند. امیدوارم فعالان فناوری اطلاعات از این جلسات احساسی پرهیز کنند و به جای مقابله با یکدیگر، در کنار هم باشیم و مطالبه گری کنیم.»

رویدادهای نمایشگاهی نباید اقتصادی باشند

در بحث مخالفت با الکامپ و انتقاد از عملکرد آن نیز این انتقاد مطرح می شود که حضور شرکت ها در این نمایشگاه برای آنها به صرفه نیست. یعنی شرکت ها با حضور در این نمایشگاه نمی توانند کسب درآمد کنند. عادل طالبی در خصوص پتانسیل درآمدزایی و صرفه اقتصادی نمایشگاه برای شرکت ها به دو نکته اشاره کرد:

«نکته اول این است که نمایشگاه ها درآمد مالی ندارند. نمایشگاه مکانی برای ارتباط است. نیازی به کسب درآمد از نمایشگاه نیست. شرکت ها برای دیده شدن و ایجاد ارتباط و ارتباط از نمایشگاه بازدید می کنند. اگر شرکت‌ها می‌خواهند پول در بیاورند، باید تبلیغ کنند، باید در گوگل ادز نشان دهند، نه در نمایشگاه.»

وی مشکل دوم را عدم آگاهی شرکت های فناوری اطلاعات از نحوه حضور در نمایشگاه می داند و می گوید: مشکل دیگر این است که بسیاری از شرکت های ما نحوه حضور در نمایشگاه را نمی دانند. شرکت ها باید تدابیر مناسب و لازم را برای حضور در نمایشگاه در نظر بگیرند. حتی رفتاری که صاحبان کسب و کار باید در نمایشگاه داشته باشند و نحوه ارائه خود باید متناسب با فضای نمایشگاه باشد.

طالبی حضور بهتر شرکت ها در رویدادهای نمایشگاهی را اینگونه توضیح داد: شرکت ها باید روی دو یا سه محصول در نمایشگاه تمرکز کنند. علاوه بر این، شرکت ها باید از بازدیدکنندگان خود سوال بپرسند و خدماتی متناسب با نیاز آنها ارائه و اجرا کنند. اما مشکل ما این است که در حوزه فناوری اطلاعات نسبت به موضوع بازدید از نمایشگاه آگاهی کافی وجود ندارد.»

به گفته این فعال حوزه فناوری اطلاعات، عملکرد ضعیفی در تبلیغ نمایشگاه الکامپ داشت: «برای نمایشگاه های دیگر، بیلبوردهای سراسر تهران پر از تبلیغات نمایشگاهی است. سازمان های مربوطه به مخاطبان اطلاع رسانی و اطلاع رسانی می کنند. اما در نظام صنفی این ضعف در اطلاعات به وضوح مشهود است.

بیست و ششمین دوره نمایشگاه الکامپ از فردا 13 تیرماه آغاز می شود و این رویداد تا 16 تیر 1402 در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران ادامه خواهد داشت. این یک رویداد عمومی است و علاقمندان می توانند از فردا به مدت چهار روز از نمایشگاه بازدید کنند.