اچ پی به تازگی عضو جدیدی از خانواده لپ تاپ های گیمینگ OMEN 17 را معرفی کرده است که از تراشه Ryzen 8040 با تمرکز بر ارائه قابلیت های مرتبط با هوش مصنوعی استفاده می کند و خبری از نسخه مجهز به پردازنده اینتل نخواهد بود.

مشخصات و ویژگی های نسل جدید لپ تاپ OMEN 17

این روزها شوق هوش مصنوعی جنبه های مختلف دنیای فناوری را تحت تاثیر قرار داده است و حتی لپ تاپ های گیمینگ نیز از این پدیده در امان نیستند. اچ پی نیز سعی کرده از رقبای خود جلوتر باشد و نسل جدید لپ تاپ گیمینگ OMEN 17 را به ویژگی های مختلف مرتبط با هوش مصنوعی مجهز کرده است. البته جایگزینی پردازنده های اینتل با تراشه های AMD یکی از تصمیمات بحث برانگیز اچ پی در این نسل بود و دیگر پیکربندی با پردازنده های سری Cure Ultra وجود نخواهد داشت و تمامی مدل ها با پردازنده های سری Ryzen 8040 روانه بازار خواهند شد.

ارزان ترین پیکربندی نسل جدید لپ تاپ های گیمینگ OMEN 17 به پردازنده Ryzen سری 5 8645HS مجهز شده است. البته، اگر خریداران علاقه مند به قدرت پردازش بیشتری هستند، می توانند پیکربندی های گران تری را با پردازنده های 8845HS و 8945HS که به ترتیب متعلق به سری Ryzen 7 و 9 هستند، انتخاب کنند ، اما به لطف موتور هوش مصنوعی مجزای رایزن، آنها می توانند در کارهای مرتبط با هوش مصنوعی به خوبی عمل کنند. معماری Zen 4 به همراه معماری گرافیکی RDNA 3 مصرف انرژی مطلوبی دارند و به همین دلیل تصمیم HP برای حذف نسخه با پردازنده اینتل را می توان کاملا منطقی دانست.

لپ تاپ های گیمینگ جدید HP علاوه بر پردازنده گرافیکی APU خود به کارت گرافیک مستقل نیز مجهز شده اند و مدل های پایه را می توان با کارت های NVIDIA RTX 4050 و RTX 4060 خریداری کرد. در حالی که نسخه های گران قیمت تر به گرافیک قدرتمند Geforce RTX 4070 انویدیا مجهز شده اند. همچنین دو گزینه رم 16 و 32 گیگابایتی در اختیار خریداران قرار خواهد گرفت که از نوع DDR5 با فرکانس کاری 5600 مگاهرتز خواهد بود. دو پورت M.2 با پشتیبانی از نسل PCIe 4.0 نیز برای افزایش ظرفیت حافظه داخلی در نظر گرفته شده است. حافظه داخلی پیش فرض مدل های مذکور 512 گیگابایت و 1 ترابایت خواهد بود.

نمایشگر 17.3 اینچی سری OMEN 17 در دو نسخه با رزولوشن QHD و FHD ارائه خواهد شد. نسخه Full HD دارای نرخ تازه سازی 144 هرتز و سرعت پاسخگویی 7 میلی ثانیه است. در حالی که این مقادیر برای نسخه گران تر به ترتیب 240 هرتز و 3 میلی ثانیه اعلام شده است. شایان ذکر است که اچ پی از پردازنده های سری Core Ultra و HX اینتل در سایر محصولات بازی OMEN استفاده کرده است. اما نسخه 17 اینچی جدید این سری فقط با پردازنده های رایزن قابل خریداری است.

تنوع پیکربندی های مختلف برای OMEN 17 باعث تفاوت قیمت نسبتا قابل توجهی بین مدل های مختلف شده است. با این حال، نسخه پایه دارای برچسب قیمتی 1350 دلاری خواهد بود و قدرتمندترین پیکربندی حدود 2000 دلار برای خریداران هزینه خواهد داشت.